BMW 530D: loeitoon vermogenverlies

Bouwjaar: 1999

Hoi,

Heb het volgende probleem; als ik paar keer goed doortrek dan verliest de auto aan vermogen en gaat er iets loeien vanonder de motorkap bij gas bijgeven. Dit is ook als het stationair draait en ik dan gas bijgeef. Nadat de auto een tijdje stilgestaan heeft, zeg maar een uurtje, dan werkt alles weer normaal. Zou dit iets te maken kunnen hebben met de turbo? en zo ja, wat? Is er een of andere klep die dan blijft haken ofzo en niet weer open of dicht gaat?? Wie stuurt me in de goede richting!

Alvast bedankt voor de reacties

svaleras

Geplaatst door svaleras (100) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

er is niemand die jou kan vertellen welk probleem je precies hebt zonder testkast maar het klinkt als een luchtmassameter wat betreft het vermogens verlies.
de M57 motor en zijn electronica is ronduit super te noemen en om een goede diagnose te stellen zit er maar 1 ding op: naar de dealer en ff je storingen uit te lezen, hoogstwaarschijnlijk heb jij nog het oud type luchtmassameter en die gaan bij bosjes kapot.
let er wel op dat als het oude type er nog in zit er bij montage van een nieuw type er ook een softwarewijziging moet plaatsvinden van het DDE-brein.

wat betreft de loeitoon: controleer je viscokoppeling eens

svaleras (100), 19 jaar geleden

Ben al aan de testkast geweest, deze gaf geen storing aan. Kun je iets speciefieker zijn omtrent die luchtmassameter....wat doet deze precies? en de viscokoppeling?
Alvast bedankt voor de reacties nogmaals

svaleras (100), 19 jaar geleden

och ja viscokoppelling wet ik trouwens wel, was een foutje

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

de luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht die de motor ingaat, als deze niet de juiste hoeveelheid doorgeeft aan het DDE-brein zal er ook minder brandstof ingespoten worden.
het komt wel eens voor dat er geen storing opgeslagen word omdat de waardes om een fout op te slagen net niet worden overschreden.
het is mogelijk om via de testkast de exacte waardes uit te lezen wat betreft de vuldruk van de turbo en de waardes van de luchtmassameter. je zou zelf ook kunnen controleren of je een oud of nieuw type meter hebt.
als je de buis van de turbo naar het luchtfilter eraf haalt kijk je zo in de luchtmassameter, zit er in de meter een rond voorwerp met een honingraat dat heb je een nieuw type dan heb je nog een oude en die zou ik dan zowieso vervangen en nieuwe software laten laden.
mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

Johnny5752 (0), 19 jaar geleden

Laat ook ff weten of en hoe een probleem is opgelost!!

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, alleen zonder loeiend geluid. Een loeiend geluid krijg ik alleen wanneer de ventilator aangeslagen is, maar wel het probleem van vermogensverlies. Een 206 HDI trok me er bij het stoplicht uit, maar na vervanging van de luchtmassameter (garantie) was het probleem grotendeels verholpen. De auto loopt nu (in Duitsland) 225 echte kilometers (fabriek geeft 222 km/h op!) maar kon harder (moest alleen remmen)

svaleras (100), 19 jaar geleden

Is goed, zal het laten weten

svaleras (100), 19 jaar geleden

loeitoon komt inderdaad van de ventilator vandaan, en wat betreft de luchtmassameter......tja daar ben ik nog niet aan toe gekomen i.v.m. druk druk druk......hehe

svaleras (100), 19 jaar geleden

Ok mensen, heb nu het probleem met het vermogenverlies ook opgelost lijkt het. Het lag niet aan de luchtmassameter, waaraan wel weet ik ook niet, was niet te achterhalen.
Het advies luidde al volgt; accu loskoppelen, even laten staan, weer aankoppelen en de computer reset zich. Vanaf dat moment geen problemen meer ondervonden, loopt weer als een tierelier!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.