BMW 3-Serie: Losse electrische draad in motor compartiment

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320

Hoi iedereen

Heb vorige week een E36 320 cabrio gekocht.
170000km

Ben reeds begonnen met hem helemaal op temaken.
Bij het nakijken van de kabelboom in het motor compartiment kwam ik een een losse dubbele draad tegen met blote uiteinden.

Als je voor de wagen staat is het de rechtse kabelboom die onder de koplampen steken...
Kabelboom splitst naar koplampen pinker mistlicht claxon ook naar de sensor onderaan in de radiator, dan is er een kabel pakketje van 2 draden die blooty hangen zonder iets aan of dergelijke... gaat om een bruine kabel en een bruine met witte lijn, deze waren ook aan elkaar gedraaid wat volgens mij absoluut niet juist is.

Iemand die weety waarvoor deze is heb al via google gezocht mar kan helaas niets concreet vinden.





Dan heb ik nog een probleempje.
De boordcomputer geeft aan : betriebe aanleiting en kuhlwasserpruven. Geeft dit alleen aan bij aanzetten van contact en afzetten motor.
Nadien verdwijnt dit en geeft hij aan check control ok.
Had wel gezien dat de radiator fles bijna leeg was.
Motor loopt niet warm en waterpomp werkt prima schroef en darmen ook ok.
Is dit een boordcomputer die stuk is of de sensor in de radiator onderaan rechts
Of begin van een culas ,maar dat betwijfel ik sterk.
Had wel gezien dat er een bijna nieuwe radiator in steekt.

Wie weet hier raad mee


Mvg
Wesley

WeskeM3

Geplaatst door WeskeM3 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1605) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt in iedergeval beginnen met je koelwater op niveau tebrengen , eventueel radiateur ontluchten met bhv schroefje bovenop de radiateur.
Als je beide draadjes los maakt gaat er dan meer branden qua storingen op je dashbord?
Is deze draad toevallig niet van de remblokslijtage indicator?

WeskeM3 (0), 11 jaar geleden

Morgen even koelvloeistof halen en bijvullen & ontluchten. Als het weer minder word na verloop dan zal ik flink moeten gaan zoeken.



@ losse draden
Denk niet dat het van de remblok sensor is. Daar is alles nog ok op het eerste gezicht.
Dacht eerst al aan voorgelegde kabels voor koplamsproeiers of voor optie electrisch verstelbare voorlichten, maar deze wagen heeft beide niet.

De draadjes heb ik nog niet vanaf elkaar gehaald ,zal ik morgen eens testen.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Drie mogelijkheden voor de twee niet aangesloten draden linksvoor


claxon
buitentemperatuur sensor voor check control
koelvloeistof niveauschakelaar voor check control

Als de draden in elkaar gedraaid zijn zal het waarschijnlijk de overbrugde koelvloeistof niveau schakelaar zijn.

WeskeM3 (0), 11 jaar geleden

[quote=MJ]Drie mogelijkheden voor de twee niet aangesloten draden linksvoor


claxon
buitentemperatuur sensor voor check control
koelvloeistof niveauschakelaar voor check control

Als de draden in elkaar gedraaid zijn zal het waarschijnlijk de overbrugde koelvloeistof niveau schakelaar zijn.[/quote]
Hoi Mj

Heb ff nagekeken. Claxon stekkers met bedrading zitten nog keurig op zijn plek.
Buiten tempratuur meter is het ook niet die was ik eerder tegen gekomen (slechte staat) maar hangt links als je voor de wagen staat.

De koelvloeistof niveauschakelaar ... Zit die onderaan rechts aan de radiateur Want er loopt een dubbele draad met stekker reeds naar daar. Of is dat de sensor dat ik bedoel
Mijn boordcomputer geeft wel aan :betriebe aanleitung en kuhlwasser pruven....

Wat voor functie heeft deze niveau schakelaar en wat zijn de gevolgen als deze ontbreekt of defect is


Dankje voor de hulp!

WeskeM3 (0), 11 jaar geleden

Ps ik bedoel dus aan bestuurderszijde betreffent de lose draden.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

De schakelaar zit onderop het koelvloeistofvat. Gaat een zwarte stekker naartoe. Tis een vlotter die het kontakt verbreekt.
Het signaal wordt gebruikt bij de luxere uitvoeringen met boordcomputer of check control unit.
Heeft verder geen functie dan alleen waarschuwen als het vat leeg is.

WeskeM3 (0), 11 jaar geleden

Helaas die is nog intakt. Stekker steekt er netjes in met bedrading.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.