Hallo allemaal,
Ben sinds kort eigenaar van een E61 uit 2004, het is een 525i.
Auto gekocht dat deze 'in de kont' hing en wist ook dat er een probleem met de luchtvering was.
Afijn, thuis even checken en zekering is doorgebrand. De luchtpomp/compressor even losgekoppeld en gechecked, deze was blijkbaar overleden.
Andere compressor eronder met nieuw relais en nieuwe zekering erin plus ventiel blok vervangen.
De compressor draait een seconde of 3 en stopt er weer mee. Blijkt, zekering weer door.
Heb er nog een zekering aan gewaagd en weer na een seconde of 3 is het over.
Heb meeste bedrading allemaal nagelopen en lijkt verder ok.
Iemand een idee waarom de zekering blijft springen? zit er nog iets anders in circuit dat kortsluiting kan veroorzaken?
Mochten de balgen ook lek zijn, dan blijft de compressor toch wel pompen neem ik aan (dat is maar een aanname van mij)? Of kunnen die ook nog lek zijn en dat de zekering daarom snel springt? als soort van beveiliging omdat de sensor doorgeven dat de auto niet omhoog komt?
Auto heeft een panorama dak maar geen water achterin, ook niet vochtig is goed droog.
Wel kwam ik wat glas stukjes tegen toen ik de kabels controleerde, de achterruit is een keer vervangen blijkbaar. Maar zoals aangegeven lijken de kabels allemaal ok.
Bedankt alvast voor reacties.
Nieuwe info;
Net starte ik de auto en kreeg ik ineens melding dat de airbag en gordelspanners niet meer werken!?!? Die melding kreeg ik nooit.
Zal het dan toch iets met de bekabeling zijn? Aangezien ik dat bij langs ben gegaan. Kan uiteraard ook toeval zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De zekering gaat stuk als de stroom erdoor 1,1 tot 1,2 keer de waarde van de zekering overschreden heeft. Jij kunt het reproduceren, dat is alvast een goed vertrekpunt.
Kun je controleren of de waarde van de zekering klopt met dat wat BMW voorschrijft ?
Kun je achterhalen of er andere verbruikers achter die bewuste zekering zitten, waardoor de zekering al belast wordt voordat de compressor gaat draaien?
Heb je gemeten of de boordspanning bij draaiende motor tussen 12,8 en 13,8 V is, en niet ( zeer ongewenst) hoger?
Heb je getest met en zonder draaiende motor?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat enkel de pomp een hoge kortsluitstroom veroorzaakt.
Het is ondertussen opgelost.
Ben bij de garage geweest, daar nieuwe zekering erin en via de computer eerst de ene kant en later de andere kant gepompt, ging prima.
Bij het uitlezen bleek dat de linker hoogte sensor kapot is.
Maar vering werkt verder goed, auto is al weken op hoogte en ga binnenkort even de sensor vervangen.
Had wel relais er weer uit getrokken aangezien de sensor verkeert signaal geeft. Daardoor blijft de compressor veel draaien en wil niet binnenkort weer de compressor vervangen.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar