BMW 1-serie 2008: motor loopt warm

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Motor loopt warm en gooit koelvloeistof eruit.
Thermostaat en waterpomp zijn reeds vervangen.
Onderste koelslang wordt niet warm en de fan slaat niet aan.
Geen foutcodes en storingslampjes aan.

abjanssen

Geplaatst door abjanssen , lid sinds 17 jaar geleden

19 Reacties

kaleido 1 PRO, 2 weken geleden

Geen lucht in het systeem , radiateur verstopt , koppakking lek .

abjanssen, 2 weken geleden

System is ontlucht, radiateur is niet verstopt en koppakking is goed. Koelsysteem is afgeperst.

mod64 PRO, 2 weken geleden

Ergens zit een blokkade waardoor de druk te hoog wordt en het koelwater eruit moet.
Een koele koelslang die koud blijft is de belangrijkste aanwijzing hier, eens met kaleido 1 : lucht in het systeem.. ik zou die check als eerste doen, daarmee sluit je uit dat de radiator zelf verstopt zit (duur ) of dat de koppakking lekt ( nog duurder)

abjanssen, 2 weken geleden

Mrt de ontluchting procedure van de elektrische waterpomp stroomt alles goed door, geen verstopping.
Thermostaat gaat open.
Bij warmdraaien wordt de onderste slang niet warm.
Thermostaat gaat niet open en ventilator gast niet aan.

kaleido 1 PRO, 2 weken geleden

Gaat de thermostaat nu wel of niet open ? of begrijp ik het niet ?
Koelwater laten controleren op aanwezigheid van verbrandinggassen om koppakking uit te sluiten.

abjanssen, 1 week geleden

Gaat niet open met warmdraaien van de motor maar wel met de ontluchting procedure van de elektrische waterpomp.
Geen aanwezigheid van verbrandingsgassen, dus koppakking is niet stuk.

mod64 PRO, 1 week geleden

Weet je zeker dat de waterpomp draait in normale motorloop ( dus niet als deze geactiveerd is via de ontluchtingsprocedure?


Als je de ontluchtingsprocedure bij een warmere motor uitvoert, wordt de onderste slang dan wel warm?

abjanssen, 1 week geleden

Ja waterpomp draait in normale motorloop.
Ik ga de ontluchtingsprocedure nog een keer uitvoeren met warme motor en laat dat dan even weten.

abjanssen, 1 week geleden

Ontluchtingsprocedure met warme motor wordt de onderste slang aan de radiateur niet warm.
De slangen daaronder wel, wanneer hij dreigt warm te lopen slaat de fan niet aan, onderste slang wordt niet warm.
Zou het de temperatuur sensor kunnen zijn ?

mod64 PRO, 1 week geleden

Zeker, kun je die controleren?
Feitelijk bepaald de thermostaatbof het koelwater circuit klein ( snel opwarmen ) of groot wordt ( beheersen van de koelwater temperatuur) . Als input is een gemeten temperatuur in de leiding ook belangrijk.

abjanssen, 1 week geleden

Waar zit deze sensor, kon hem zo gauw niet vinden.

mod64 PRO, 1 week geleden

Draait de koelfan?

mod64 PRO, 1 week geleden

Als de airco aan gaat moet de fan ook gaan draaien

mod64 PRO, 1 week geleden

Ik weet zo niet waar de temperatuur gever zit, het beste kijk je voor onderdeelpositie even op de site van een BMW dealer, bijv. https://bmwshop.ekris.nl/
Op basis van kenteken of VIN nummer kun je bij onderdelen tekeningen van de layout in de motorruimte zien

abjanssen, 1 week geleden

Koelfan draait niet

mod64 PRO, 1 week geleden

….ik zou denken dat deze fan defect is.. zou goed zijn als je deze fan kan testen met een override of externe voeding.

abjanssen, 1 week geleden

Koelfan is niet kapot, ka worden aan gestuurd met de BMW uitleest software.

mod64 PRO, 1 week geleden

Dan de koelfan heeft z’n eigen koelwatersensor.
Zie : https://youtu.be/6T1cWD32bfQ

mod64 PRO, 1 week geleden

Wel vreemd dat er geen foutcode is..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.