Motor loopt warm en gooit koelvloeistof eruit.
Thermostaat en waterpomp zijn reeds vervangen.
Onderste koelslang wordt niet warm en de fan slaat niet aan.
Geen foutcodes en storingslampjes aan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen lucht in het systeem , radiateur verstopt , koppakking lek .
System is ontlucht, radiateur is niet verstopt en koppakking is goed. Koelsysteem is afgeperst.
2 jaar
Ergens zit een blokkade waardoor de druk te hoog wordt en het koelwater eruit moet.
Een koele koelslang die koud blijft is de belangrijkste aanwijzing hier, eens met kaleido 1 : lucht in het systeem.. ik zou die check als eerste doen, daarmee sluit je uit dat de radiator zelf verstopt zit (duur ) of dat de koppakking lekt ( nog duurder)
Mrt de ontluchting procedure van de elektrische waterpomp stroomt alles goed door, geen verstopping.
Thermostaat gaat open.
Bij warmdraaien wordt de onderste slang niet warm.
Thermostaat gaat niet open en ventilator gast niet aan.
2 jaar
Gaat de thermostaat nu wel of niet open ? of begrijp ik het niet ?
Koelwater laten controleren op aanwezigheid van verbrandinggassen om koppakking uit te sluiten.
Gaat niet open met warmdraaien van de motor maar wel met de ontluchting procedure van de elektrische waterpomp.
Geen aanwezigheid van verbrandingsgassen, dus koppakking is niet stuk.
2 jaar
Weet je zeker dat de waterpomp draait in normale motorloop ( dus niet als deze geactiveerd is via de ontluchtingsprocedure?
Als je de ontluchtingsprocedure bij een warmere motor uitvoert, wordt de onderste slang dan wel warm?
Ja waterpomp draait in normale motorloop.
Ik ga de ontluchtingsprocedure nog een keer uitvoeren met warme motor en laat dat dan even weten.
2 jaar
Ontluchtingsprocedure met warme motor wordt de onderste slang aan de radiateur niet warm.
De slangen daaronder wel, wanneer hij dreigt warm te lopen slaat de fan niet aan, onderste slang wordt niet warm.
Zou het de temperatuur sensor kunnen zijn ?
2 jaar
Zeker, kun je die controleren?
Feitelijk bepaald de thermostaatbof het koelwater circuit klein ( snel opwarmen ) of groot wordt ( beheersen van de koelwater temperatuur) . Als input is een gemeten temperatuur in de leiding ook belangrijk.
Waar zit deze sensor, kon hem zo gauw niet vinden.
2 jaar
Draait de koelfan?
Als de airco aan gaat moet de fan ook gaan draaien
Ik weet zo niet waar de temperatuur gever zit, het beste kijk je voor onderdeelpositie even op de site van een BMW dealer, bijv. https://bmwshop.ekris.nl/
Op basis van kenteken of VIN nummer kun je bij onderdelen tekeningen van de layout in de motorruimte zien
Koelfan draait niet
2 jaar
….ik zou denken dat deze fan defect is.. zou goed zijn als je deze fan kan testen met een override of externe voeding.
Koelfan is niet kapot, ka worden aan gestuurd met de BMW uitleest software.
2 jaar
Dan de koelfan heeft z’n eigen koelwatersensor.
Zie : https://youtu.be/6T1cWD32bfQ
Wel vreemd dat er geen foutcode is..
Probleem is niet opgelost, we zijn wel een stapje verder gekomen.
Als we stekker van de koelfan losmaken dan gaan de koelflappen in de gril open, thermostaat gaat open en onderste slang wordt nu wel warm.
Als we de stekker weer aansluiten is het probleem weer terug.
2 jaar
Ben je hier nog uitgekomen @abjanssen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar