Beste Techneuten/Aircospecialisten,
Auto tijdje geleden binnen gekomen met een vastgelopen aircocompressor ( koppelingsloze/variabele compressor, rubber element aan de buitenzijde geheel verbrand ) dus niet inwendig vastgelopen.
Hier is een nieuwe aircocompressor ( nu met magneetkoppeling, wijziging vanuit BMW ) en condensor met absorptiefilter gemonteerd, maar niet volgens de juiste procedure.
Namelijk is bij de oude compressor niet de olie afgetapt en bij de nieuwe compressor alle olie erin laten zitten. Deze is na een aantal dagen defect geraakt. Ook de 40 ml die er voor de condensor in zou moeten is niet gevuld.
Nu weer alles uitgebouwd en wel olie afgetapt uit compressor dat is 75ml.
In de nieuwe compressor zit 150ml.
Volgens de procedure zou er dus 75ml uit de nieuwe compressor uitgehaald moeten worden en mag je 10ml extra ebij doen ( dit alles volgens reparatiehandleiding ) Dus totaal 85ml in de nieuwe compressor terug doen. En de 40 ml voor de condensor.
Omdat de oliehoeveelheid helemaal verstoord is, zou ik graag willen wat ik nu moet vullen qua hoeveelheid olie.
Wij gebruiken een Waeco ASC 2000 aircoapparaat en wordt het systeem dan helemaal leeggeahaald of blijft er nog olie zitten?
Hoeveelheid koudemiddel in deze auto is 810 gram.
Ik hoop dat iemand mij het juiste advies kan geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het airco apparaat haalt zeker niet alle olie eruit. Om er zeker van te zijn dat er straks de juiste hoeveelheid in zit zal het systeem eerst gespoeld moeten worden. Vervolgens kan de juiste hoeveelheid olie toegevoegd worden.
Arjen bedankt voor de informatie.
Airco zal door een extern bedrijf worden gespoeld en gevuld.
Ik heb begrepen dat condensor met geïntrigeerde absorptiefilter afgekoppeld moet zijn ( deze mag niet gespoeld worden )
Hoe kun je een variabele compressor omwisselen voor een compressor met magneetspoel????
Aansturing van een variabele is geheel anders.Indien je deze modificatie hebt zou ik
deze graag met je delen.
Mvrgr, Pascal
Bovenstaand beschreven koppelingsloze compressor klopt niet.
Het type compressor wat deze auto heeft is een kantelplaatcompressor met een variabele geregelde opbrengst via een elektrische regelklep en een magneetkoppeling.
Dit is een gecombineerde compressor.
Ik zei kantelplaat ook wel tuimelschijf compressor genoemd.
Zo helemaal super precies komt het ook niet Herman, beter iets te veel olie als te weinig, ik check altijd wel ff of er olie in zit, bij bijvoorbeeld een gebruikte compressor giet ik dan wel altijd verse PAG olie rechtstreeks in de pomp, via olie vul schroefje, en niet via het vulapparaat. (ook 150ml)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar