BMW 5-Serie: slippende achteruit versnelling automaatbak E39

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

Slippende achteruit met automaatbak. Rest van de versnellingen in D stand doen het perfect alleen in zijn achteruit slip de bak. Gas geven geeft geen verschil. Slipt en heeft zelfs de kracht niet om achteruit tegen een hellende weg te rijden. Bak 2500 km geleden laten spoelen maar heeft geen verbetering gebracht.... Gaat om een E39 523I uit 1997.

marco6263

Geplaatst door marco6263 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

rover200vi (0), 8 jaar geleden

Had je niet een olie lekkage bij je automaat of iets dergelijks? Er is gewoon geen oplossing voor behalve een nieuwe automaat..

marco6263 (0), 8 jaar geleden

Nee bak is kurkdroog.... rest van de versnellingen doen het perfect... geen geluiden of slecht schakelen in de andere versnellingen. sportbak werkt perfect...behalve de achteruit. hij schakeld normaal in zijn achteruit en rijd ook nog wel in zijnachteruit maar reageerd niet meer op gas geven. slipt gewoon net als met een handgeschakelde met een versleten koppeling.....

rover200vi (0), 8 jaar geleden

De bak zelf kan wel kurkdroog zijn maar er er kan ook olie lekken bij de leidingen van de bak naar de olie koeler van de automaat meestal zit die in de radiator zelf. Of gewoon bij de leidingen ernaartoe ofzo. Verse olie is veel dunner dan dikke olie dus die zal het slippen alleen maar erger hebben gemaakt. Wat is de kilometerstand van de auto eigenlijk? Je zou kunnen proberen een anti-slip additief in de versnellingsbak te doen maar eigenlijk is de enige oplossing gewoon een nieuwe automaatbak.

southwestern (0), 8 jaar geleden

Goedemorgen, beste Marco,

Dat spoelen, dat is de oorzaak, laat dit beter echt over aan de specialisten!

Het kan dus best mogelijk zijn, dat door het spoelen de vuiligheid wel los komt, en bij het rijden helemaal los komt.
Als dit propje vuil in een kanaaltje komt en dan bij het klepje blijft hangen, dan ben je de sjaak.

Het spoelen, dat gebeurt vaak met kwade chemicaliën, die zeer kwaad aardig zijn voor de bak, en ook beschadigingen kunnen achterlaten.

Voor dit soort onderhoud, ga dan echt beter naar ZF in Delfgauw bij Delft.

Woont u dicht bij de Duitse grens, dan kan dit geschieden bij ZF Dortmund.

Daar word de bak niet gespoeld!
De carterpan van de bak word gedemonteerd, daar na het filter, en vervolgens het mechanische brein.
Dat brein word gedemonteerd, en in een speciale was machine gereinigd.
De klepjes, wat eigenlijk veertjes zijn met kleine balletjes, die worden bekeken.
Als deze teveel platte kanten hebben, dan worden deze vervangen, zo ook als de veertjes te slap worden.

Er word eerst altijd een proefrit gemaakt door de service monteur, en na de montage dus ook weer.

Ik zou dus eens om raad vragen bij ZF, wat men er van denkt.

Blijf er niet te lang mee doorrijden.
Het advies van ZF, nooit een bak laten spoelen, met kwalijke chemicaliën, deze gaan nooit helemaal uit het systeem.
En, kunnen in de bak enorm veel schade aanrichten.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.