BMW 3-Serie: oliedruk 325i

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Hallo

Is het mogelijk dat een motor onregelmatig gaat draaien door een olielek aan het kleppendeksel omwille van eventuele lage oliedruk?

Alvast bedankt voor de reaktie

yvan747

Geplaatst door yvan747 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

rickgilze (0), 13 jaar geleden

yvan,

ja, ook gaat je motor onregelamtig (of kan zelfs uitvallen) lopen wanneer je carteronluchting niet of niet goed functioneert, ook wanneer je olie dop eraf is of pijlstok eruit. controleer of de leidingen van je carterontluchting nog 'dicht' zijn en niet lekken.

PS probeer eens wanneer de motor stationair draait de oliedop te verwijderen, veranderd er dan iets aan je toeren?

gr rick

yvan747 (0), 13 jaar geleden

Hoi rick

Dat ga ik morgen eens even nagaan

alvast heel veel dank

rickgilze (0), 13 jaar geleden

yvan,

start de motor netjes? is dit probleem spontaan gekomen, of langzaam erger geworden?
olie pijl wel ok? olie te oud?

gr rick

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat als je motor onregelmatig gaat lopen van een lekkage aan de kleppendekselpakking, je wel een erg groot lek moet hebben daar, dan zou de olie er zo ongeveer uit moeten blijven lopen.

Controleer eens een aantal dingen, zoals :

* Geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis,deze scheuren vaak door ouderdom.
* Onderaan die geribbelde slang zitten 2 slangen, ene naar stappenmotor en de ander van de carterventilatie, ook deze scheuren wel eens bij de aansluiting, zijn harde slangen.
* Onder het inlaatspruitstuk zit ook een slang, thv het gasklephuis, deze is ook van de stappenmotor en vaak breekt nog wel eens het plastic gedeelte af waar deze mee in de inlaat zit.
* Ook nog wel eens problemen met de koelvloeistof temp sensor, deze zit in de kop en is blauw kleur, je kan de weerstand van deze sensor een meten bij koude en warme motor en die hier plaatsen.
* LMM geeft ook nog wel eens de geest.


Verder kun je de stappenmotor een schoonmaken, ook moet de uitlaat gasdicht zijn vanaf de motor tot aan de kat ( lambdasonde )

Mocht dit allemaal niks helpen, laat hem dan eens uitlezen, wellicht kom je dan iets verder.

Je oliedruk blijft gewoon hetzelfde, dus ook zonder peilstok erin, zonder dop erop of zelfs zonder kleppendeksel om het zo maar te zeggen..

Gr Stefan

yvan747 (0), 13 jaar geleden

het olielek is wel enorm want het loopt er zo uit recht op de uitlaat , je kan er echt niet meer mee rijden, na een halve minuut stationair draaien zie je de rook van de verbrande olie maar ik ga zeker al deze zaken kontroleren

dank aan allen voor de tips en ik hou jullie op de hoogte

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Yvan,

Dan eerst maar een nieuwe kleppendeksel pakking kopen, ook de O ringen ( 2 x 3 ) vernieuwen, maar deze zal erbij zitten.

Is het niet verholpen, op het lek na dan, dan de rest nalopen..

yvan747 (0), 13 jaar geleden

beste

de reden van het onregelmatig draaien was dat er 3 gaten van de onsteking waren ondergelopen met olie waardoor er geen ontsteking was.

Het is nog niet helemaal opgelost want ondertussen heb ik gemerkt dat er olie in de uitlaat komt en dat de gemakkelijkste oplossing mss een andere motor inleggen.
bedankt aan allen voor de reaktie's

yvan747 (0), 13 jaar geleden

ps

dichting is vervangen maar de olie blijft lopen , minder weliswaar maar nog altijd niet mee te rijden.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Beste Yvan,

Dus de bougiegaten blijven vol olie lopen ? Dan dicht toch de pakking niet goed af, met name dus die middelste, anders het deksel even eraf halen en er een likje vloeibare pakking op smeren, dan zit het wel dicht.

Maar olie in de uitlaat ? Dat moet hij wel blauw walmen en veel olie verbruiken ?

Zoek maar eens zo'n motor die nauwelijks olie verbruikt, de meeste lusten nogal een slokje..

Gr Stefan

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Trouwens,

Kwam dat achter uit de uitlaat ? Zo ja, dan is het hoogwaarschijnlijk gewoon condens in combinatie met de roet in de uitlaat, dat is ook zwart en wel normaal maar zeker geen olie..

yvan747 (0), 13 jaar geleden

hoi stefan

Ik had de achterste knalpot eraf genomen en in de beide pijpen zat olie of wat er op lijkt, het was in ieder geval een vettige brei.

In het kleppendeksel zat dan weer een witte pap , ik kan alleen maar hopen dat dit condence is .
De wagen staat nu wel 7mnd stil
Ik ga nog eens bekijken of ik er andere motor ga inleggen of niet

Mvg

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Yvan,

Indien je eerst de lekkage aan de buitenkant verhelpt zou ik even de olie en filer vernieuwen en het een tijdje aanzien, die witte sludge is condens en krijg je van veel korte stukken rijden, de motor word dan niet warm genoeg..

Kun je gelijk het olieverbruik in de gaten houden,

Gr Stefan

yvan747 (0), 13 jaar geleden

ok bedankt stefan , ik hou je op de hoogte

Mvg

yvan747 (0), 13 jaar geleden

Het grootste probleem was de kettingspanner en de vanos voor het onregelmatig draaien, deze nieuw gestoken en nu draait hij als een klokje.
het olielekken was uiteindelijk de koppakking want de gaten van de bougiegaten waren na het veranderen van de kleppendekselrubber droog gebleven

allen bedankt voor de raad en tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.