close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: olielamp brand bij stationair

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

sinds kort brand m'n olielamp als hij warm is en stationair loopt.
zodra ik het gas aanraak gaat hij uit.
maar als hij weer terug valt brand het lampje weer.
heb oliepeil nagekeken. die is goed.
waar kan dit aanliggen? en is het schadelijk voor je moter?

alvast bedankt voor de reactie.

Geplaatst door

koningleo82 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Leo,

Ben er maar voorzichtig mee!

Kan goed zijn dat de oliedrukschakelaar het probleem veroorzaakt, of de oliedruk is daadwerkelijk te laag!

Het oliepeil heeft er niks mee te maken, het lampje gaat niet branden bij een te laag niveau maar bij geen of onvoldoende oliedruk..

Begint hij ook te tikken als het lampje aangaat ? Zo ja, gelijk de druk even meten en niet meer mee rijden, anders eerst even de schakelaar controleren / vervangen.

Als de druk dus echt te laag is en het lampje tijdens het rijden gaat branden, heb je de kans dat de motor zo naar de kl*te loopt en dat zou zonde zijn..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik zou de oliedruk even laten meten. Echt goed is een te lage oliedruk niet, maar als het alleen stationair is kun je reparatie nog even uitstellen.
Als de motor op toeren ook te weinig druk heeft kunnen de lagers er uit lopen.

oldford 0
badge

14 jaar

waar kan ik de oliedrukschakelaar vinden? en hoe meet je de olie druk?
hij begint niet te tikken als het lampje brand. motor loop gewoon netjes stationair.

bedankt voor de snelle reactie!!

koningleo82 0

14 jaar

Olie druk meet je met een analoge meter. De meeste garages hebben wel zo'n ding.

oldford 0
badge

14 jaar

Onderaan het oliefilterhuis zit de oliedrukschakelaar, is een stekker met 1 kabeltje eraan..

stefan84 0

14 jaar

heeft even geduurd. maar ben tijdje in buitenland geweest. kan nu weer verder gaan met de klacht.

heb de oliedruk meter vervangen. nog steeds zelfde probleem.
heb oliedruk nog niet gemeten. hoeveel psi of bar moet dat zijn?


kan ik nog iets anders proberen/testen?
de oliepomp vervangen. hoeveel werk is dat?
kan je de pomp reviseren of moet er een nieuwe in. of zijn ze op de sloop verkrijgbaar?
en wat zijn de kosten die ik moet verwachten?

misschien rare vraag maar is het mogelijk om de motor wat harder stationair te laten lopen.
want dan is het lampje ook uit.

koningleo82 0

14 jaar

Leo,

Dat is het probleem omzeilen en niet oplossen..

Harder stationair laten lopen kan niet, en is ook niet aan te raden om dat toch te doen, als er iets met de druk is gaat het vroeg of laat fout..

Een andere pomp kun je misschien ergens 2e hands vinden, maar daarvan weet je de staat ook nooit van.

Het beste is om eerst eens de druk te laten meten, stationair en op toeren, en plaats het even hier neer..

stefan84 0

14 jaar

snap dat het probleem omzeilen is.
heb de auto 1,5 jaar geleden voor 300 euro gekocht. en wil er niet te veel aan spenderen.

heb nog even zitten nadenken. de olie die er nu in zit is 10w40 volgens bmw handboek mag er ook 20w50 in.
dat betekend dat de olie dikker is bij hogere temperaturen.
aangezien bij mij het lampje gaat braden als de olie warm is, dus de olie dunner word.
laat vrijdag de druk meten. laat wel ff weten wat de waarders waren.

koningleo82 0

14 jaar

Hmmm als je het zo op wilt lossen zou ik er niet te ver weg mee gaan. Het is heel simpel als je de sensor hebt vervangen en het lampje gaat nog steeds branden heb je een oliedruk probleem en een hele grote kans dat ie er zo maar ineens mee op houd.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

vond op ander forum vergelijkbaar probleem alleen geen echte oplossing.
maar daar staat iets over drijfstanglagers dat die na 200.000km versleten zijn. en daardoor de druk lager word.
is hier iemand mee bekend?

zie link
http://www.bmwdriversclub.nl/index.php?o...

koningleo82 0

14 jaar

De lage druk kan door alle onderdelen die gesmeerd worden en versleten zijn veroorzaakt worden, als je er echt iets aan wilt doen zal je toch de motor uit elkaar moeten halen en dat zal gezien de leeftijd wel niet een optie zijn.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Het hangt er een beetje vanaf wat je wil :
1. Lang doorrijden met de auto. Dan drijfsstanglagers vernieuwen.
2. Nog een beetje doorrijden zonder te veel kosten. Dan iets dikkere olie gebruiken. Hij zal niet onmiddellijk uit elkaar vliegen als het lampje brandt bij stationair, maar bij langere tijd gebruik riskeer je wel schade aan de krukas.

Kijk eerst eens na of je nog de motor hebt met distributieriem (M40), of reeds de nieuwe met ketting (M42). Bij de M40 is de distributieriem heel gevoelig. Die moet echt om de 40.000 km vernieuwd worden. In 20% van de gevallen haal je de 50.000 niet en bijna geen enkele haalt 60.000. Als de riem defekt gaat, scheuren er tanden af, met als resultaat kromme kleppen.

Kostprijs distributieset = 150 + 4 uur werk. Voor veel mensen met een oude 3-reeks reden om de auto bij het bereiken van de grens te verkopen. Kostprijs nieuwe riem in garage is bijna waarde auto, zeker als er ook nog ander werk zit aan te komen.

Het heeft geen zin de lagers te vernieuwen als je een M40 hebt en niet weet hoe oud de riem is.

Harald4118 0

14 jaar

Is een M40 een M42 is een 16 klepper en zijn er alleen in 1.8 M43 is met ketting en word pas geleverd vanaf halver wege 1993.

Wie zegt dat het de drijfstang lagers zijn? Kun je pas zien als de motor uit elkaar ligt. Kan ook gewoon een versleten pomp zijn.. Opties genoeg.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Inderdaad, M42 moet M43 zijn.

Zeker weet je het alleen maar als je alles uit elkaar haalt, maar drijfstanglagers komt bij deze motor wel veel meer voor dan de pomp.

Harald4118 0

14 jaar

Mag wel wezen dat de drijfstang lager vaak voorkomt maar dat is meestal ook een gevolg van te weinig druk.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Je hebt gelijk.

Harald4118 0

14 jaar

het heeft even geduurd. maar ik heb de oliedruk gemeten. stationair 4 bar en als je gas geeft gaat hij zelfs naar 6 bar. volgens mij meer als voldoende.
heb nog ff in de onderhoudspapieren gekeken riem is bij 207000 vervangen. nu 223000 op teller dus ken er nog ff mee rijden.
denk dat ik het lampje maar voor lief neem. en gewoon door blijf rijden. als het erger wordt ga ik er wel weer naar kijken.

bedankt voor de reacties

koningleo82 0

14 jaar

Hoi Leo

Ik heb ook al keer mee gemaakt als je de carterpan onder eraf haalde zat er allemaal vuil in of op de filter van de pomp die de olie aanzuigt dus je heb ook kans dat er vuil op zit ik hebhet gehad bij een andere merk auto
heb toen netjes carterpan los gehaald alle vuil weg gehaald zat zelfs vast gezogen nieuwe olie en filter erop
probleem was opgelost lampje ging ook uit bij stationair draaien

Mvg ronald

roontje1971 0

14 jaar

heb ondertussen andere auto.
iedereen bedankt voor de reacties

koningleo82 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.