BMW 1-Serie 2005: Olielekkage vuldop?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118d M47

Hallo,

Vorige week (5/12) gemerkt dat de auto van mijn broer olie lekt, motor hing vol olie en bodemplaat ondertussen ook. Olielampje is niet aan gegaan maar niveau stond op minimum, paar weken geleden stond hij op minimum en gaf hij een lampje, toen een halve liter olie bijgevuld in de donkere avond, wel gemerkt dat de motorbedekking vettig was maar niet verder gekeken of hij ergens lekte, auto staat altijd ergens anders op een parking geparkeerd 's nachts dus gedacht dat dit gewoon olieverbruik was, auto heeft 210.000 km.

6/12 dan bodemplaat en motorafdekking verwijderd en complete motor schoon gemaakt.
Op de plaats waar de injectoren gemonteerd zijn stond het ook vol olie, dit is een soort van kom in het plastic kleppendeksel dus dit leek mij raar. Dit was ook pure motorolie, geen mengsel van diesel en motorolie, geen aangekoekte brij, dus injectorlek sluit ik uit. Het enige wat hoger ligt, er vlak naast en olie kan lekken is de olievuldop. Ook op de stoffen isolatie langs de binnenkant van de motorkap was olienevel te zien op de plaats die boven de olievuldop zit bij gesloten motorkap.

Motor dan zo volledig mogelijk schoon gemaakt, vooral ook bovenkant schoon gemaakt met o.a. remmenreiniger zodat alle olieresten weg waren en alles droog was. Rubberen ring in olievuldop schoon gemaakt, geen beschadiging of harde vervuiling te zien.
Dan verschillende keren gaan rijden (10-15 minuten per keer, autostrade en stadsverkeer), geen lekkage meer gemerkt. Dan nog een rit van een uur gedaan, auto 2 dagen laten staan, geen lek, dan nog een rit van 45 minuten gedaan, nog een laatste keer gecheckt en nergens een lek te zien dus zo afgeleverd maandag 8/12.
Vrijdag 12/12 nog eens daar gepasseerd en de motorkap nog eens open gedaan, deze week had mijn broer er wel wat kilometers mee gedaan. Nu stond er al terug een klein beetje olie in de 'kom' waar de injectoren gemonteerd zijn, en dit leek ook van de richting van de olievuldop af te komen. Wederom ook puur motorolie, geen diesel. Ik vermoed dat het dan na een tijdje overloopt uit deze 'kom' en dan verder de motor af loopt en alles er onder besmeurd tot het langs onder de grond op lekt.

Mijn vermoeden gaat dus sterk richting lekkende olievuldop maar ik twijfel ook nog om een nieuwe dop te bestellen omdat ik het moeilijk kan verklaren hoe er olienevel boven de dop tegen de motorkap hangt. Ik zou denken dat als deze gewoon lekt dat het niet echt zo opspatten of nevel maken... Misschien te veel druk in het kleppendeksel waardoor het er langs de dop uitgeblazen wordt? Dan moet ik de oplossing ergens anders zoeken, ook al gelezen over het carterventilatiefilter dat kan vol raken en dan voor overdruk kan zorgen. Maar voor de rest geen verlies van motorvermogen of vreemde turbogeluiden dus dit lijkt me raar. Dus misschien toch gewoon een lekke dop?

Iemand die hier advies over heeft of het probleem herkent?

(Afbeelding is voorbeeldafbeelding van internet, in blauw aangeduid waar de olie zich verzameld, niet op het rode letten)

Alvast bedankt en mvg, Jannes

JStaels

Geplaatst door JStaels (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Is lekkage van de inlaatbuis niet de oorzaak ?

Plastic vervormt na verloop van tijd en de soepelheid van de O ringen is ook niet eindeloos .

Met wat toeren en inlaatdruk moet dit toch waarneembaar zijn . In die inlaatlucht zit na jaren altijd olie.

Vr. Groet.

JStaels (0), 9 jaar geleden

[quote=Punt]Is lekkage van de inlaatbuis niet de oorzaak ?

Plastic vervormt na verloop van tijd en de soepelheid van de O ringen is ook niet eindeloos .

Met wat toeren en inlaatdruk moet dit toch waarneembaar zijn . In die inlaatlucht zit na jaren altijd olie.

Vr. Groet.[/quote]
Het lijkt me veel olie om langs de intlaatlucht te komen, maar ik kijk het dit weekend na.

Bedankt voor de tip.

Mvg, Jannes

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Ook de "lasnaden" wilden wel eens scheuren ,dat kwam al voor bij de vroegere 6 cilinder diesels die ook door opel werden gebruikt .

Alles rond de motor was zwart van de olie maar je zag door de vuiligheid niet waar het vandaan kwam.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.