close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: onbalans / trillingen tussen de 100 en 120 km uur

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: m57

Ik heb een 530D touring met het volgende probleem.
Tussen de 100 en 120 km uur heb ik veel onbalans / trillingen in de auto. Geen trilling of slingering in het stuur. Het lijkt alsof het van de achterophanging komt maar soms geeft mij dit weer sterke twijfels.
Banden zijn rondom vernieuwd en goed gebalanceerd, ik stond erbij toen ze gebalanceerd werden. Remschijven zijn op slingering nagemeten en waren 100% goed. Geen trilling of onbalans in het stuur tijdens het remmen.
Als ik langere tijd met hogere snelheid, 130 en meer, heb gereden worden de trillingen minder, ook als ik een aantal zeer kort maar hevige hobbeltjes genomen heb zijn de trillingen vaak minder.
Bij de dealer stond men een beetje met de handen in het haar en wist men niet waar te beginnen met zoeken.
Onderstelrubbers zien er, voor zover zichtbaar, goed uit en lijken vast te zitten in hun bussen.
Wie herkent dit probleem en weet een antwoord?

Geplaatst door

ruudwiwik (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tussen as (lager)
hardy schijf
of toch loshalen en dan nog eens kijken of ze idd vast zitten

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Antwoord is mij gedeeltelijk duidelijk.
Wat bedoel je met Hardy schijf?

[quote=CARS&MOTORS]tussen as (lager)
hardy schijf
of toch loshalen en dan nog eens kijken of ze idd vast zitten[/quote]

ruudwiwik 0

16 jaar

die rubber dingen tussen de bak en je aandrijf as en achteraan zit er waarschnlijk ook 1

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Oke duidelijk, dit rubber had ik inderdaad nog niet bekeken.
[quote=CARS&MOTORS]die rubber dingen tussen de bak en je aandrijf as en achteraan zit er waarschnlijk ook 1[/quote]

ruudwiwik 0

16 jaar

[quote=ruudwiwik]Oke duidelijk, dit rubber had ik inderdaad nog niet bekeken.
[quote=CARS&MOTORS]die rubber dingen tussen de bak en je aandrijf as en achteraan zit er waarschnlijk ook 1[/quote]
[/quote]
Heren, het heeft even geduurd maar ook dit rubber en lager zijn goed. Wel was het een hoop werk om dit goed te kunnen beoordelen.
Wie weet er nog iets?

ruudwiwik 0

15 jaar

Heb eenzelfde probleem gehad, de dealer heeft werkelijk alles vervangen tot aan wiellagers aan toe.
Bleek achteraf de cardas te zijn die uit balans wat. Ik bedoel de as tussen versnellingsbak en cardan, dat lange ding.

Beste wat je kan doen is de auto op de brug controleren met 4 wielen van de grond dezelfde snelheid laten rijden. Met een beetje geluk heeft hij de trilling nog steeds.

Kijk goed naar de hardyschijf, daar wil met wild slippen nog wel eens een bout uit knallen.

Succes

330d 0

15 jaar

Hardyschijf is ook goed. Ik verwacht echter niet dat het de tussenas is. Het is nl dat de trillingen / onbalans niet altijd even erg is, soms heftig en soms bijna of helemaal niet en zelf een enkele keer al bij de 50 a 60 km/uur. Dealer heeft een vlugge inspectie uitgevoerd en alles zichtbare rubbers oke bevonden. Ook is het subframe achter op scheur gecontroleerd door hun. Ook hebben zij de bak op schakelgedrag getest en oke bevonden. Zij staan net als ik met de handen in het haar en zij vermoeden dat er niets anders opzit dan domweg alles aan de ophangingen en aandrijving te vervangen. Jullie zullen wel begrijpen dat dit een ... antwoord is. Ergens moet iemand meer ervaring hebben en ik hoop hier mijn antwoord te vinden.
Vele zijn mij met andere problemen voorgegaan op deze site en vele hebben een goed antwoord ontvangen.
Ik blijf hopen.

[quote=330d]Heb eenzelfde probleem gehad, de dealer heeft werkelijk alles vervangen tot aan wiellagers aan toe.
Bleek achteraf de cardas te zijn die uit balans wat. Ik bedoel de as tussen versnellingsbak en cardan, dat lange ding.

Beste wat je kan doen is de auto op de brug controleren met 4 wielen van de grond dezelfde snelheid laten rijden. Met een beetje geluk heeft hij de trilling nog steeds.

Kijk goed naar de hardyschijf, daar wil met wild slippen nog wel eens een bout uit knallen.

Succes[/quote]

ruudwiwik 0

15 jaar

Niemand een antwoord voor mij?

[quote=ruudwiwik]Hardyschijf is ook goed. Ik verwacht echter niet dat het de tussenas is. Het is nl dat de trillingen / onbalans niet altijd even erg is, soms heftig en soms bijna of helemaal niet en zelf een enkele keer al bij de 50 a 60 km/uur. Dealer heeft een vlugge inspectie uitgevoerd en alles zichtbare rubbers oke bevonden. Ook is het subframe achter op scheur gecontroleerd door hun. Ook hebben zij de bak op schakelgedrag getest en oke bevonden. Zij staan net als ik met de handen in het haar en zij vermoeden dat er niets anders opzit dan domweg alles aan de ophangingen en aandrijving te vervangen. Jullie zullen wel begrijpen dat dit een ... antwoord is. Ergens moet iemand meer ervaring hebben en ik hoop hier mijn antwoord te vinden.
Vele zijn mij met andere problemen voorgegaan op deze site en vele hebben een goed antwoord ontvangen.
Ik blijf hopen.

[quote=330d]Heb eenzelfde probleem gehad, de dealer heeft werkelijk alles vervangen tot aan wiellagers aan toe.
Bleek achteraf de cardas te zijn die uit balans wat. Ik bedoel de as tussen versnellingsbak en cardan, dat lange ding.

Beste wat je kan doen is de auto op de brug controleren met 4 wielen van de grond dezelfde snelheid laten rijden. Met een beetje geluk heeft hij de trilling nog steeds.

Kijk goed naar de hardyschijf, daar wil met wild slippen nog wel eens een bout uit knallen.

Succes[/quote]
[/quote]

ruudwiwik 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.