BMW 1-serie 2008: P0016 storing

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: N43B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 89

Leden,

Enige tijd geleden heb ik een 116i uit 2008 gekocht met een N43B16A motor. Deze was defect en vond leuk project. De auto verzoop in de olie na 15 secondes stationair lopen. Verbrandingskamer was nat van de olie.
Nu: zuigers laten controleren en zijn goed, zuigerveren en olieschraapveren heb ik wel vervangen. Cilinderkop is gevlakt en gecontroleerd door een revisie bedrijf. Deze moet ook goed zijn. Nieuwe koppakking gemonteerd. Motor op tijd gezet met een tooltje van Ebay.... Motor loop stationair met veel witte rook. Dit is na een poos weggetrokken. In hoge toeren loopt de auto mooi, maar stationair slaat ie af en gaat dan ook moeilijk weer aan. Storing uitgelezen met een hobby OBD lezer: P0016 is de storing. Heb de sensoren van de nokkenassen en vanos verwisseld dus inlaat met die van de uitlaat maar storing blijft hetzelfde. Iemand bekend met dit probleem of enkele tips?

hus104

Geplaatst door hus104 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Ofwel distributie niet op tijd (maar dan zou je ook een foutcode P0017 verwachten), dan wel er is een probleem met het Vanos systeem. Volgens mij is deze code voor de inlaat nokkenas.

hus104 (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ja dit inderdaad voor de inlaatnokkenas. Ik heb hem op tijd gezet met een setje die niet origineel is waarbij het tooltje rechts onder niet geschikt is voor mijn auto.....ik twijfel nu of deze set wel geschikt is voor mijn auto.... Is er een mogelijkheid om de Vanos te testen?

hus104 (0), 3 jaar geleden

Vandaag was ik weer bij de auto... Wat vreemd is, is dat de timing van de inlaatnokkenas verdraaid is......uitlaatnokkenas en krukas staan nog op tijd.......ik begrijp niet hoe dit kan ik weet 100% zeker dat de timing goed was...maar nu is die dus best veel verspongen. Ketting zit goed straks dus kan geen tand overslaan. Kan het zijn dat de inlaat Vanos defect is?

hus104 (0), 2 jaar geleden

Project vandaag met succes afgerond ☑️
Zoals gezegd in mijn vorige bericht was inlaat van tijd af. Op één of ander manier was het blokkeer gereedschap krom in de starterkrans (waarschijnlijk doordat iemand de auto heeft proberen te starten) helaas moest de versnellingsbak gedemonteerd worden. Heb de motor weer op tijd gezet, maar nu wel de kettingspanner (afstel gereedschap) met 0,6 Nm aangedraaid (dat schrijft BMW voor) moest wel een momentsleuteltje aanschaffen. Vandaag de de auto mogen starten, maar motor sloeg niet aan. Startkabels hielp ook niet. Had wel vonk, dus startgas in de inlaat gespoten maar sloeg nog niet aan. Uitgelezen maar geen storingen. Dus: wel vonk en brandstof 🤔 ik miste dus zuurstof 😊. Het enige wat in me op kwam was dat de klepstoter niet gevuld met olie zou zijn waardoor de kleppen niet werden bediend. Heb de auto in de 2e versnelling achter een andere auto gesleept en na een kleine 100 meter sloeg ie aan 😁 Motor loopt prima, gelukkig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.