BMW 3-Serie: Piepende linker voorrem

Bouwjaar: 1994, Motorcode: 320I e36 coupe

Hallo,

Nog een probleem, Vorig jaar heb ik helemaal rondom de remmen vervangen. 4 nieuwe Bremboschijven + Bremboblokken. Nu een jaar later piept mijn linker voorrem als ik rem. Hij piept overigens alleen als de remmen goed warm zijn. Ik zie ook dat er twee groeven in die schijf geslepen zijn.

Hoe kan dit? De blokken zijn nog superdik!

Marnass

Geplaatst door Marnass (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

binnen en buiten blok wisselen en hopen dat t over is

Marnass (0), 16 jaar geleden

En hoe zit het dan met die schijf Jerry? Slijpt'tie zich vanzelf weer egaal? Wantuhh ik blijf schijven kopen!

[img]http://static.marokko.nl/forums/smilies/...[/img]

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

nee maar denk dat ie daar wel effemee door kan
wel opletten dat t niet erger wordt

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Roest tussen remzuiger en -cylinder (kijk onder de stofafdichting)? Controleer de stofafdichting dan ook op gaatjes (condensvorming => roest).
Controleer of remzuiger makkelijk naar buiten komt (bij gedemonteerde remklauw) en makkelijk (met lijmtang) weer naar binnen te drukken is.
Eventuele roest verwijderen. Tijdens (opnieuw) gangbaar maken, remzuiger smeren met remolie. Uitstekende remzuiger-deel onder de stofafdichting van vet voorzien, voorkomt dit soort problemen.
Verder contactvlakken tussen remblokken en klauw voorzien van (koper)vet. Als er geen anti-shim plaatje op achterkant remblok zit, ook vet tussen achterkant remblok en remzuiger respectievelijk remklauw.
De groeven in de remschijven zijn het gevolg van ingevangen harde deeltjes tussen remblokken en remschijf. Kan relatief weinig kwaad; verdwijnen weer met het slijten van de schijven .... Binnen- en buitenremblok zijn (normaal) niet verwisselbaar, of je moet de klemveer aan het binnenblok (in remzuiger geklemd) eraf slijpen. Verwisselen heeft verder weinig zin.

Marnass (0), 16 jaar geleden

[quote=Freude_am_Fahren]Roest tussen remzuiger en -cylinder (kijk onder de stofafdichting)? Controleer de stofafdichting dan ook op gaatjes (condensvorming => roest).
Controleer of remzuiger makkelijk naar buiten komt (bij gedemonteerde remklauw) en makkelijk (met lijmtang) weer naar binnen te drukken is.
Eventuele roest verwijderen. Tijdens (opnieuw) gangbaar maken, remzuiger smeren met remolie. Uitstekende remzuiger-deel onder de stofafdichting van vet voorzien, voorkomt dit soort problemen.
Verder contactvlakken tussen remblokken en klauw voorzien van (koper)vet. Als er geen anti-shim plaatje op achterkant remblok zit, ook vet tussen achterkant remblok en remzuiger respectievelijk remklauw.
De groeven in de remschijven zijn het gevolg van ingevangen harde deeltjes tussen remblokken en remschijf. Kan relatief weinig kwaad; verdwijnen weer met het slijten van de schijven .... Binnen- en buitenremblok zijn (normaal) niet verwisselbaar, of je moet de klemveer aan het binnenblok (in remzuiger geklemd) eraf slijpen. Verwisselen heeft verder weinig zin.[/quote]
Freude am Fahren,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide uitleg.. de remzuiger gaat inderdaad makkelijk naar buiten en ik kan hem makkelijk met een tang (ik zet er een stukkie hout tussen) weer terug naar binnen drukken. Er zit wél een anti shim plaatje achterop de buitenste remblok. Mijn slijtage indicatorlampje knippert/brandt nu ook af en toe bij intensief remmen. Het lijkt wel of er een stukje ijzerdraad in die blok ingesleten is als ik naar die remblok kijk. Iemand vertelde mij dat ik die remblok het beste even moet schuren en weer terugplaatsen dus ik ga dat even proberen. En wat je zegt, als die ingevangen harde deeltjes verdwijnen met het slijten van de schijf dan laat ik het zo. Doodzonde van de blokken zou het zijn. Ze zijn nog heel dik.

Nogmaals, bedankt voor je hulp.

Groet,
Marnas

Kunnen

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Als het piepen kennelijk niet van stroef lopende remzuigers komt en je de remblokken toch gaat schuren, is het volgende het proberen waard: De schuine kanten aan begin en einde (in remschijf-omtreksrichting gezien) van de remblokken opnieuw navijlen 3 à 4 mm.), eventueel onder een kleinere hoek dan origineel (ong. 40 gr.). Remblokken worden nieuw met deze schuine kanten geleverd omdat ze (de kans op) trillen van de remblokken (shimmy) verkleinen.
In de archieven van problemcar is verder nog een mogelijke relatie met verouderde remolie te vinden. Daarin loopt het vochtgehalte op en kunnen (bij hoge temperatuur) dampbellen onstaan (=> trillen v.d. remmen; piepen ??).

michelleyuen (0) PRO, 16 jaar geleden

Zie bij inspectie richtlijnen naar geplaatst onderwerp "Jackend geluid achterin"

Marnass (0), 16 jaar geleden

Dank jullie wel heren,

Het piepen is opgehouden..

Ik heb de blokken inderdaad nagevijld (de schuin aflopende hoeken)
en alles teruggeplaatst, kopervet op de remgeleiders (niet teveel) gesmeerd en ik ben nu tevreden. Alleen hoop ik dat die groeven mettertijd zullen verdwijnen..

Nogmaals, mijn dank is groot!

Groet,
Marnas

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Resteert alleen nog het probleem met het remslijtage-indicator lampje ...
Aangenomen dat de slijtage-indicatoren (nog) geen slijtsporen vertonen, dat ze - qua positie - correct in de remblokken zitten (bij 'Remblokken slijtage indicator lampje blijft branden' gelezen dat ze via het koperen klemmetje 'contact' met de remblokken zouden moeten maken, maar of dit correct is ...? Gesloten draadlus lijkt me van belang.), dat de remblokken nog een zodanige dikte hebben dat - bij remmen - geen contact met de schijven optreedt, kan alleen een - af en toe optredende - onderbreking in de signaaldraden de oorzaak zijn.
Dit valt te testen door de signaaldraden onder de rubber houders vandaan te halen en hen over de hele lengte wat te verbuigen. Als het indicator-lampje oplicht bestaat er een draadbreuk. Dat het alleen optreedt bij intensief remmen (=> bewegen v.d. draden) wijst in deze richting. Ook de verbindingsstekker (in kastje tegen wielkast) loshalen/ vastzetten, voorzien van contactspray kan helpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.