Hoi allen,
Ik heb een heel verhaal maar mogelijk een simpele oplossing waar ik hulp bij nodig heb. Hopelijk zitten er hier kenners/techneuten die wel het antwoord kunnen leveren.
Ik ben Eric en we zijn inmiddels 2 jaar in het bezit van een BMW 316i (F30).
Dit is een lease-auto en we hebben daar bij het bestellen meteen een elektrisch inklapbare trekhaak 'af fabriek' bij gedaan.
Uiteindelijk met de caravan op pad. Deed de koelkast het niet tijdens het rijden. Caravan naar dealer, dealer zegt, "niets mis met caravan/koelkast".
Dit voorjaar ging de BMW voor zijn eerste onderhoudsbeurt naar de dealer en heb het probleem aangekaart.
Bij het ophalen kregen we te horen dat "Duitsland geen caravanland is" en BMW dus niet standaard pin 10 (geschakelde constante stroom) en pin 11 (massa voor pin 10) aansluit. Dit hadden we volgens de dealer moeten aangeven bij het bestellen. Wij vinden overigens dat de verkoper dat had moeten vragen.
Dit achteraf aan laten sluiten gaat zo'n 350 Euro kosten!
Dealer zegt, "wij gaan dat niet kosteloos oplossen".
Leasemaatschappij zegt, "willen we wel maar dan contractaanpassing".
Werkgever zegt, "gaan we niet doen".
Leasemaatschappij zegt, "je mag zelf geen aanpassingen aan de auto (laten) doen".
Dus zitten we klem. :s
Nu heb ik zelf bedacht dat ik diverse opties heb. (ligt nog een klacht bij BMW Nederland maar die laten vooralsnog niets van zich horen).
- Zelf proberen zo netjes mogelijk draden van de accupolen naar de stopcontact te trekken met daartussen een zwevende zekering. Dit alles zal best secuur moeten gebeuren daar het spul inklapt en ik geen bedrading tussen de bewegende delen moet krijgen. Ook is dit lastig daar de pinnen niet fysiek in het stopcontact aanwezig zijn. Dus waar passende pinnen kopen?
- De tweede optie is om in de stekker van de caravan constante stroom pin 9 te 'bruggen' met pin 10. De caravankoelkast zal dat zijn stroom betrekken van pin 9 van de auto.
Op zich lijkt mij dit de meest eenvoudige oplossing. Ook is de accu veilig want na 1 kwartier gaat de stroom van pin 9 af bij stilstand en kan de koelkast de accu niet leegtrekken. De koelkast is ca. 8 Ampère.
Nu de cruciale vraag, ik moet uit zien te vinden hoe zwaar pin 9 gezekerd is en waar die zit. Onder de motorkap of boven de accu in de kofferruimte. Ik kan nergens een zekeringsbezettingstabel in de auto vinden. Idem niet in de handleiding van de auto.
Weet iemand waar deze zit, of nog beter, wat het amperage is wat pin 9 mag geven?
Met vriendelijke groet, Eric
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Normaliter kan 2.5mm installatiedraad 16 A verwerken. Bij soepel oliebestendig installatiedraad zit je OK met die dikte. De pinnen in de trekhaakaansluitdoos zijn ook dik genoeg. Goed aansluiten zodat er geen weerstandbrug ontstaat tussen de accupool en de koelkast. Let wel dat je accu eerder leeg zal zijn, vooral bij filerijden kan dat een probleem worden.
Hallo MJ, dank voor je antwoord.
Dit is neem ik aan de (voor mij) moeilijkste en iets illegale oplossing.
Volgens de voorwaarden van de leasemaatschappij mag ik niets zelf (laten) doen.
Bovendien ontbreken de pinnen 12-11-10 in het stopcontact van de trekhaak/auto.
Ik zou niet weten hoe ik daar aan kan komen en vervolgens monteren in het stopcontact.
Het liefste ga ik natuurlijk voor de andere oplossing welke ik aan de caravan kant kan uitvoeren.
Ik moet dan wel weten hoe zwaar pin 9/54G van deze installatie belast mag worden. Iedereen roept dan dat ik even naar de zekering moet kijken maar ik weet niet welke dat is.
Er zit ook geen tabel bij de auto waar ik dat kan zien. Bovendien 2 zekeringkasten. 1 Aan de rechterkant onder de motorkap en 1 aan de rechterkant in de kofferbak boven de accu.
Ik kan natuurlijk de zekeringen er 1 voor 1 uit trekken om te zien wanneer de spanning van pin 9 af is maar ik ben bang dat ik essentiële zaken zonder stroom zet waardoor de auto gereset moet worden. Of kan dat geen kwaad?
9 jaar
Ik dacht dat je direct op de + pool van de accu wilde aansluiten. Het kan best zo zijn dat de slimme electronica detecteert dat er een grootverbruiker is bijgeschakeld als het via een BMW zekering loopt.. Zoiets moet je eerst los testen voordat de draden definitief worden bevestigd.
Dus zet die koelkast eerst direct met dikke draden met 12A zweefzekering op de accupolen. Start de motor kijk of alles werkt geen storingscodes enzo in het display.
Zolang je netjes op de aansluitingen van de accu werkt kan niemand zien dat er een extra verbruiker er ooit op is aangesloten.
Nogmaals, je auto kan problemen geven als de accu wordt leeggetrokken tijdens lang filerijden.
Pen 9 is een constante voeding.
Dus staat er ook een constante voeding op de zekering , dit is te meten.
Als de auto uit staat , zullen er maar paar zekeringen spanningsvoerend zijn lijkt mij , de rest is uitgeschakeld .
Wel even een kwartier wachten tot de auto in rustmodes gaat/is.
Ik zou even meten welke zekeringen dus onder spanning blijven staan , deze zijn dan wel via je zekeringoverzicht in je instructieboekje terug te herleiden waarvoor ze zijn.
Je schrijft dat er niets over zekeringen in je instruktieboekje staat , kan me haast niet voorstellen , alle boekjes bekeken ?
Eerlijk gezegd,ik zou er niet aan gaan zitten rommelen met getrokken draden.
Als het fout gaat en je blaast wat op kost het je een boel geld en een aantekening bij de leasemaatschappij.
Daarbij elke stroomafname word door de elektronika gesignaleerd,wat weer kan leiden tot motorstoringen en dergelijke.
En dat alleen voor een koelkast die niet koud is.
Dan maar op de plek van bestemming de koelkast laten koelen of gooi er tijdens de rit een paar koel elementen in.
Caravan bij huis aan het stroom zetten en daarna de koelelementen erin tijdens de trip.
9 jaar
[quote=kaleido 1]Pen 9 is een constante voeding.
Dus staat er ook een constante voeding op de zekering , dit is te meten.
Als de auto uit staat , zullen er maar paar zekeringen spanningsvoerend zijn lijkt mij , de rest is uitgeschakeld .
Wel even een kwartier wachten tot de auto in rustmodes gaat/is.
Ik zou even meten welke zekeringen dus onder spanning blijven staan , deze zijn dan wel via je zekeringoverzicht in je instructieboekje terug te herleiden waarvoor ze zijn.
Je schrijft dat er niets over zekeringen in je instruktieboekje staat , kan me haast niet voorstellen , alle boekjes bekeken ?[/quote]
Even ter verduidelijking, van pin 9 gaat ook de spanning af na 1 kwartier. In principe is dat heel prettig daar je geen 'batteryguard' nodig hebt. Anders loop ik het nog een keer op tijdens een pauze onderweg. :-)
Denk je dat ik het eerste moet zoeken bij de zekeringhouder in de kofferruimte welke boven de accu zit?
V.w.b. de zekeringtabel ga ik straks nogmaals zoeken. Op pagina 203 van het instructieboekje wordt echter verwezen naar een 'uitvouwblad' welke ik nergens kan vinden.
Mogelijk dat de dealer deze er uit haalt om dergelijke werkzaamheden tegen een riante vergoeding voor de leasemaatschappij te mogen uitvoeren?
9 jaar
[quote=primera p11]Eerlijk gezegd,ik zou er niet aan gaan zitten rommelen met getrokken draden.
Als het fout gaat en je blaast wat op kost het je een boel geld en een aantekening bij de leasemaatschappij.
Daarbij elke stroomafname word door de elektronika gesignaleerd,wat weer kan leiden tot motorstoringen en dergelijke.[/quote]
Maar als pin 9 (binnenverlichting welke onderweg toch uit staat) gezekerd is met 10A zou ik die gewoon kunnen bruggen in de caravanstekker.
Ik moet alleen uitvinden waar hij zit en hoe zwaar hij is.
[quote=primera p11]En dat alleen voor een koelkast die niet koud is.
Dan maar op de plek van bestemming de koelkast laten koelen of gooi er tijdens de rit een paar koel elementen in.
Caravan bij huis aan het stroom zetten en daarna de koelelementen erin tijdens de trip.[/quote]
Lauw bier en rosé bij aankomst? Ken je mijn vrouw nog niet. :-)
9 jaar
Gooi de laatste 7 van het VIN nummer in www.bmwfans.info vakje, rechtsbovenin. Kan je zien hoe de auto is opgebouwd. Als je 8A gaat trekken gaat de canbus fouten sturen. Accessoires die er niet inzitten moeten worden aangemeld. Dat gebeurt via een software kabel en die heb jij niet. Workaround is zoals ik eerder heb beschreven.
Hoi MJ,
Ik heb gedaan wat je vroeg. Helaas kan ik niet mbt de zekeringen vinden.
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/F30...
Trekhaak vind ik hier:
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/F30...
Wat betreft je opmerking over de belasting van de canbus. Als pin 9 van de trekhaak gezekerd is tot 10A, maakt het de auto toch verder niets uit wat er die stroom trekt aan de trekhaak?
Zolang ik onder die maximale belasting blijf... Of zie ik iets over het hoofd? Ik denk zomaar dat we het over iets heel anders hebben.. ;-)
9 jaar
Misschien iets te simpel maar waarom maak je die verbinding naar pin 9 continue voeding niet in de zekeringenkast van je caravan?
Hoef je niets aan je leaseauto te verspijkeren en als de caravan van jezelf is mag je er aan veranderen zoveel je wilt.
Gr Jaap
9 jaar
Hallo Jaap,
Dank voor je antwoord. Echter is dit één van de oplossingen welke ik bedacht had maar waarvoor ik meer informatie nodig heb hoe zwaar ik de voeding via pin 9 kan belasten.
Daarvoor zoek ik de zekering van pin 9 zodat ik kan zien hoe zwaar deze is. Ik kan de zekering helaas nergens vinden.
Afgelopen zaterdag de multimeter op pin 9 gehad en alle zekeringen onder de motorkap en in de kofferruimte een voor een verwijderd en teruggeplaatst.
Helaas ging in geen enkel geval de spanning van pin 9 af.
Vermoedelijk zitten de zekeringen voor de trekhaak nog op een andere locatie???
9 jaar
Achterin zit de andere fuse box, vanaf 11-2013
[url=http://postimg.org/image/wsro1kx15/][img]http://s12.postimg.org/wsro1kx15/fuse.jp...[/img][/url]
zekering 113, 114, 139, 140 zitten op de aansluiting van de trekhaak
Aha!!!
Zit er stiekem toch nog een derde zekeringhouder in de auto. :-/
Ik ga het bekijken. Zo te zien zit deze onder de vloerbedekking van de kofferruimte verstopt.
Ontzettend bedankt MJ !
9 jaar
[url=http://postimg.org/image/k8g6yh2vr/][img]http://s15.postimg.org/k8g6yh2vr/f30_335...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/woh1mgeyb/][img]http://s21.postimg.org/woh1mgeyb/f30_335...[/img][/url]
113, 114, 139 en 140 allemaal gewone 20A gele steekzekeringen. Dus dat moet wel lukken met die 8A koelkast. Maar kom je in een echte file terecht
in de orde van zwarte zaterdag dan zou je toch stil kunnen vallen. Dat remmen en optrekken en airco aan zorgt voor battery drain!
Dat is geweldig MJ!
Alle 4 zijn ze 20A dus lijkt het probleem definitief opgelost. Ik wacht nog even af of BMW Nederland samen met de dealer dit probleem aan de auto-kant wenst op te lossen.
Zo niet dan ga ik in de caravanstekker pin 9 met pin 10 verbinden. Moet ik mij nog zorgen maken of de massa aansluiting wel genoeg aankan omdat pin 10 normaal zijn eigen massa via pin 11 schijnt te hebben?
Tnx!
9 jaar
Nee, stroomdichtheid is niet zo hoog dat het metaal te warm wordt. De kontakten kunnen wel wat hebben. Kijk maar de aansluitingen van de koelkast hoe dik die uitgevoerd zijn.
Uiteindelijk blijkt het zekering 140 te zijn welke in de "verborgen" zekeringkast zit welke pin 9 van de trekhaak zekert.
Deze is 20A dus kan ik voorlopig in de caravanstekker pin 9 met pin 10 doorverbinden.
Het verhaal met BMW is nog niet af. BMW Nederland weigert ook maar iets te betekenen. Ik ga met behulp van de rechtsbijstand de strijd aan met de dealer.
Niet eens om die 350 Euro welke het moet kosten maar om het feit dat we klem zitten en zelf niets aan de auto mogen aanpassen en dealer, leasemaatschappij en werkgever er niet voor willen betalen.
Toch ben ik blij met de kennis welke ik nu heb en kunnen we ons drankje en eten tijdens de reis lekker koud houden. ;-)
Allen hartelijk dank voor het meedenken!
Met vriendelijke groet, Eric
9 jaar
Kansloos om met je eigen rechtsbijstandsverzekering de dealer aan te pakken. Je bent zelf namelijk geen contractspartij van de dealer. Ik zou zeggen geniet van je oplossing en laat het er verder bij, kost alleen maar energie.
9 jaar
Jij bent immers geen eigenaar van de auto.
Bij de volgende lease auto rekening mee houden.
9 jaar
Waarom maak je geen kort verlengsnoer met daarin de juiste doorverbindingen? Dan laat je pin 10 en 11 onbenut in het mannetje en verbind je 9 en 10 door in het vrouwtje. Dan hoef je niks aan de auto en/of de caravan te veranderen. Als de caravan dan eens aan een andere auto hangt, kan er ook niks fout gaan. Zelfs niet als dan (onnodig) het verlengsnoer wordt gebruikt. Je bent voor minder dan 20 euro klaar en heb je geen kans op gezeur.
9 jaar
Dit is wel de meest eenvoudige en beste oplossing welke ik heb gelezen/bedacht. :-)
Helaas gaat dat 'minder dan 20 euro' niet op lijkt het. Alleen een losse stekker is al bijna 20 Euro.
Wat mij het allerhandigste lijkt is een kant en klaar verlengsnoer als onderstaande zonder lompe stekkerdoos.
Helaas vind ik die alleen mannetje-mannetje exemplaren.
[url=http://postimg.org/image/dimrwgkw1/][img]http://s8.postimg.org/dimrwgkw1/jaeger_v...[/img][/url]
9 jaar
@ Notaname:
je hoeft niet alles te citeren...gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg.
Moderator Problemcar
Mannetje voor 5,50
http://www.trailerandtools.nl/stekker-13...
Contrastekker voor 5.51
http://www.grogo.nl/Prijslijst_universel...
Slechts een paar minuten googlen. Kabel heb ik gezien voor een euro of 6 per meter, maar een reststukje is al voldoende.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar