Ik rij met een bmw m3 e36 3.0 motor en heb onlangs mijn koppeling vervangen en heb het probleem dat die niet meer kan schakelen, ontkoppelen is geen probleem .Als de wagen niet draait krijg ik hem gemakkelijk in alle versnellingen.
Ik krijg hem enkel in het Vijfde versnelling en als ik eventjes vooruit rij met de 5de versnelling kan ik hem dan in het 1 ste versnelling steken .
tijdens het rijden is er geen probleem van schakelen, schakelt zelfs soepel, enkel als de wagen stil komt te staan,
Heeft dit soms iemand meegemaakt, wat zou dit mogelijk kunnen zijn?
- de versnellingsbak
-de schelpen .......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De schelpen???? wa is da.
hij bedoeld misschien de syncromesh ringen?
16 jaar
Versnellingsbak-as misschien niet (goed) ingevet waardoor de koppelingsplaat stroef schuift over de spline-as.
Zelfde verschijnselen treden op bij 'droog lopen' van deze schuif-verbinding.
16 jaar
[quote=Freude_am_Fahren]Versnellingsbak-as misschien niet (goed) ingevet waardoor de koppelingsplaat stroef schuift over de spline-as.
Zelfde verschijnselen treden op bij 'droog lopen' van deze schuif-verbinding.[/quote]
moet dat juist niet droog staan, zodat het vet niet op koppelingsplaat kan gaan
16 jaar
De schuifverbinding moet zeker gesmeerd worden om schakelproblemen (op termijn) te voorkomen. In de TIS is hierover een opmerking opgenomen na veelvuldig optreden van klachten.
Toepassing van een hoog smelpunt vet (op MoS2-basis; exacte benaming even niet bij de hand) voorkomt dat het weggeslingerd wordt. Het is inderdaad zeer belangrijk dat het niet tussen het frictie-oppervlak van koppelingsplaat/ drukgroep terecht komt, want dan ontstaan er (nog) vervelender problemen.
De oorzaak van je klacht kan overigens ook liggen in het klem-mechanisme van de bak dat de schakelpook in positie houdt. In de archieven hier is ooit gemeld dat vervanging van de kunststof klemringen daarvan verbetering zou brengen.
Verder speelt misschien ook hier slechte smering nog een rol.
Het feit dat je vanaf stilstand wel goed de 5e versnelling kunt inschakelen, kan betekenen dat de synchromesh-ring van de eerste versnelling te glad is geworden. Dan duurt het (te) lang voordat verschil in omtrekssnelheden van te schakelen tandwielen zijn weggewerkt.
Wat de oorzaak/ remedie ook is, je bak zal er helaas voor open moeten ....
16 jaar
[quote=Freude_am_Fahren]De schuifverbinding moet zeker gesmeerd worden om schakelproblemen (op termijn) te voorkomen. In de TIS is hierover een opmerking opgenomen na veelvuldig optreden van klachten.
Toepassing van een hoog smelpunt vet (op MoS2-basis; exacte benaming even niet bij de hand) voorkomt dat het weggeslingerd wordt. Het is inderdaad zeer belangrijk dat het niet tussen het frictie-oppervlak van koppelingsplaat/ drukgroep terecht komt, want dan ontstaan er (nog) vervelender problemen.
De oorzaak van je klacht kan overigens ook liggen in het klem-mechanisme van de bak dat de schakelpook in positie houdt. In de archieven hier is ooit gemeld dat vervanging van de kunststof klemringen daarvan verbetering zou brengen.
Verder speelt misschien ook hier slechte smering nog een rol.
Het feit dat je vanaf stilstand wel goed de 5e versnelling kunt inschakelen, kan betekenen dat de synchromesh-ring van de eerste versnelling te glad is geworden. Dan duurt het (te) lang voordat verschil in omtrekssnelheden van te schakelen tandwielen zijn weggewerkt.
Wat de oorzaak/ remedie ook is, je bak zal er helaas voor open moeten ....[/quote]
Bedankt voor uw uitgebreidde uitleg, Ik zal de kunstof klemringen(wat ze in belgie schelpen noemen) eens vervangen en dan zien of het iets veranderd.
16 jaar
Alleen als ze een ruw oppervlak hebben. Anders helpt smeren wellicht reeds.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar