close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Rammel in versnellingsbak

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320 i

Heb hier een BMW 320 Coupe staan van 1995 .
Deze auto heeft het volgende probleem : Er zit een rammel in de versnellingsbak of het dubbel massa vliegwiel , als je de koppeling intrap dan is het geluid over .

Het geluid hoor je normaal bij stationair draaien of licht gagsgeven : Koppeling in - Geluid weg .

Nu heb ik de bak gedemonteerd en wilde ik even weten hoeveel speling er ongeveer op het vliegwiel mag ziteten , ik kan het voorste deel ongeveer 0.75 centimeter verdraaien ten opzichte van het achterste deel .

Ben namelijk bang dat door het vliegwiel de bak stuk gaat aangezien er een korte tijd geleden al is een keer een andere bak is gemonteerd voor het zelfde geluid in die bak .

Geplaatst door

Autoblom2006 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is uw druklager wel okee,geluid tijdens stationair draaien komt dikwijks daarvan,speleing van 0,75 is normaal maar er moet wel wat weerstand op zitten,grt gerrit

Van11714 0
badge

16 jaar

Het is vrij zeker dat het tweemassavliegwiel defekt is. Meestal is de schade uitwendig niet te zien. Wat belangrijk is i.v.m. de speling is dat deze links en rechts hetzelfde is. Gebroken veren komen vrij veel voor en zijn dikwijls niet zichtbaar.
Groetjes. Paul

5serie 0
badge

16 jaar

Ik heb een ander 2 massa vliegwiel gemonteerd en een andere bak maar het geluid is nog aanwezig . En als je de koppeling intrapt is het geluid weer weg . Dus met de andere bak en vliegwiel ben ik niks opgeschoten .

Iemand nog suggesties ?

Autoblom2006 0
badge

16 jaar

Bedoel je met "ander" een tweedehands of een nieuw? Het is een zeer veel voorkomend probleem, dus monteer nooit een tweedehands omdat een defekt moeilijk of zelfs niet te zien is.
Groetjes. Paul

5serie 0
badge

16 jaar

Weet je zeker dat het in de bak zit? Kan het geluid niet van de aandrijfllijn komen? Kardan of aandrijfas?
Het is maar een idee...

Highway 640
badge

16 jaar

Beide zijn gebruikt gemonteerd . Het nu gemonteerde vliegwiel had veel meer weerstand als het oude . Maar het geluid is precies hetzelfde en het komt echt uit de versnellingsbak (138.000 km ) .

Autoblom2006 0
badge

16 jaar

iets dikkere olie proberen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ben er nog even mee bezig geweest , nu is het geval als je de koppeling heel langzaam op laat komen dan hoor je het geluid niet , maar als je de koppeling sneller op laat komen dan is daar gelijk weer die rammel . Heb de koppelingsset nog niet vervangen maar die is nog geen 15.000 km oud , die is vorig jaar vervangen . Mischien koppelingsplaat krom of drukgroep ??

Autoblom2006 0
badge

16 jaar

[quote=Autoblom2006]Ben er nog even mee bezig geweest , nu is het geval als je de koppeling heel langzaam op laat komen dan hoor je het geluid niet , maar als je de koppeling sneller op laat komen dan is daar gelijk weer die rammel . Heb de koppelingsset nog niet vervangen maar die is nog geen 15.000 km oud , die is vorig jaar vervangen . Mischien koppelingsplaat krom of drukgroep ??[/quote]
nu je het zo stelt denk ik dat je het druklager hoort als je het koppelings pedaal iets indrukt zet je spanning op het druklager als het dan weg is weet je het zeker

kleijn 0

16 jaar

Willem , de rammel komt echt uit het tandwielen gedeelte van de versnellingsbak .

Autoblom2006 0
badge

16 jaar

Is een gekend probleem, De gebruikte olie ATF-olie was eigenlijk te dun, waardoor de synchromes ringen lagen te rammelen. Het vervangen van onderdelen was geen oplossing.
Informeren naar een andere olie lijkt mij het simpelst en dus geen onderdelen vervangen.
BMW heeft zelf geen andere olie gebruikt en dus steeds de gewone ATF-olie.
Deze informatie bevindt zich ook op de TIS cd .

Iedereen bedankt voor het reageren .

Ik heb een E46 2.0 Vliegwiel gemonteerd incl. drukgroep , koppelingsplaat en druklager .
Deze set is iets anders als van een e36 maar het kan gewoon gemonteerd worden .

Heb nu een heel stuk gereden en het probleem is nu over .

Autoblom2006 0
badge

16 jaar

klopt.. de E46 maakt gebruik van een SAC (self adjusting clutch) systeem. Denk ook dat je het gewoon kan gebruiken vele onderdelen passen gewoon op een e36 van een E46. Bovendien de versnellingsbakken verschillen ook niet echt veel, in somminge gevallen net als een M43 motor komen die ook bij een E36 voor dus lijkt mij geen probleem.

vegito 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.