close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: rare stroomstoring

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530D

Beste mensen,

Heb de volgende storing, al sinds een tijdje, maar ik kan maar niet goed achterkomen waaraan het zou kunnen liggen.

Een tijd geleden brak mn krukaspoelie af...jaja...het rubber eromheen scheurde en zodoende schoof de poelie langzaam maar zeker eraf. Dit had ik natuurlijk niet meteen in de gaten en kon ook gewoon doorrijden, tot het moment dat deze er helemaal af viel. Tijdens het nog kunnen rijden, kreeg ik uiteraard wel allerlei storingen omdat de dynamo niet elke keer goed doorlaade. logisch, want de multiriem zit erop.

Echter heb ik de poelie vervangen, de spanrollen en de multiriem.
En sindsdien heb ik een vaag probleem.

Als de auto voor ongeveer een uur of 12 en meer gestaan heeft, en ik start de motor en rij weg...dan valt plotsklaps de gehele spanning weg en komt weer terug. Het gebeurt echt in een fractie van een seconde. Met alle storingsmeldingen van dien omdat de spanning wegvalt. Dit gebeurt ongeveer een kilometer of 2 na het wegrijden. Daarna kun je honderden km's rijden, gebeurt er niets.

Nu heb ik met een voltmeter gemeten wat de spanning is voor de start en tijdens t wegrijden, en tijdens en na de storing. Het volgende meet ik telkens weer:

-- bij koude motor en uit....11.9V
-- koude motor en gestart...11.7V
-- koude motor en rijden (voor de storing)...11.7V - 11.9V
-- storing treedt op, dus in een fractie wegvallen en weer terugkomen van de spanning....16.5V

Dus het lijkt alsof de dynamo eerst niets laadt, en de accu rond 11.7V blijft hangen...en dan valt de spanning weg en meteen weer terugkomend, zodat er een soort van boost aan spanning komt en deze schiet naar waarden tussen 15.5V en 16.5V

Heb een andere, nieuwe accu ingedaan, maar dit hielp niet.
Wat zou het kunnen zijn?? Misschien de spanningsregelaar op de dynamo??
Hoe test ik dit??

Lang verhaal, ik weet het, en waarschijnlijk ingewikkeld uitgelegt...maar ok :-)

Alvast bedankt éénieder voor het meedenken!

Geplaatst door

svaleras (155)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een diesel gloeit na tegenwoordig .Dit duurt 1 minuut .Dat hierna de spanning zo hoog opspringt is niet goed en daar kan de accu niets aan doen . Dynamo lijkt mij de schuldige ,spanningsregelaar is te traag. Het komt ook voor dat die spanningsregeling door de ecu van de auto wordt bepaald . Informeer dit bij de dynamo reviseerder. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Tja idd...ik denk ook dat de spanningregelaar v.d. dynamo de boosdoener is. tevens kan het best zijn, dat de ECU dit regelt, dit weet ik (nog) niet.
Wat ik gemerkt heb is ook dat mn uitlaat enorm zwart is aan het uiteinde. Bij diverse andere auto's met dezelfde motor, is dit niet t geval. Dus zou best kunnen dat de verbranding ook niet soepel verloopt nu.

Is deze regelaar te testen, en zo ja...hoe? Zit het aan de buitenkant of in de dynamo verbouwt?

svaleras 155

12 jaar

Demonteer de dynamo en laat deze testen. Zo'n revisiebedrijf kan je wel vertellen hoe die regeling in z'n werk gaat.Als de ecu dit doet zal er geen regeling op de dynamo zitten. Informeer bi zo'n bedrijf! !!!!!!!!!Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Ga ik zeker één dezer dagen doen, update volgt

svaleras 155

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.