auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Schokkende E60 525d en inhouden bij schakelen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57 2.5

Hallo,

Ik heb 'n E60 525d van 11-2005, 92.000km, handgeschakeld, 120kw.

Bij koude motor rijdt hij altijd perfekt, maar als 'm warm is dan begint hij soms te schokken (inhouden). Dat doet hij dan het felste in de eerste 3 versnellingen tussen de 1.500 en 2.500 toeren wanneer je een constante snelheid probeert aan te houden. Als ik dan met dit probleem in 'n parkeergarage rijd dan is het soms ook alsof er 'n sportuitlaat onder hangt, de toon van de uitlaat is dan 'n stuk dieper / zwaarder als normaal. Ook houdt hij even in bij het schakelen. Dat gaat dan ook meestal met 'n schokje, zelf als je pas bij 4000 toeren schakelt dan heeft hij toch nog zo'n "inzakking" ondanks de hoge toeren.
Als ik 'm dan laat afkoelen en weer verder rijd zijn alle problemen weg, en dan komt het soms terug wanneer hij terug warm is maar soms ook niet.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem?

Additionele Info:
Hij heeft ook het bekende inlaatcollector probleem die olie aan 't zweten is. Hij is hiervoor al binnengeweest bij de dealer, die hebben enkel de olieafscheider vervangen en de motor gereinigt. Bij het uitlezen van de OBD gaf hij verder ook aan dat de gloeibougies op cylinder 3 en 6 niet functioneren.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg,
Rene

Geplaatst door

e60525d (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omdat blijkbaar niemand hier het antwoord weet, heb ik het uiteindelijk zelf maar gevonden...
Maar goed, moest er nog ooit iemand zijn met dit probleem, zal ik toch maar zo vriendelijk zijn om de oplossing even te geven:

DPF zat verstopt en kon niet schoongebrand worden omdat ik niet wist dat hij verstopt zat, je krijgt hier ook geen foutmelding van. Bovendien het probleem kwam iedere keer terug omdat je niet weet dat de regeneratie zich nooit helemaal heeft kunnen voltooien. Ookal rij je altijd 150-160km/u op de autostrade, dat heeft geen zin. Want je zit de hele tijd natuurlijk in 6e en dan maak je niet genoeg toeren en dus wordt je uitlaat temperatuur nooit hoog genoeg. Dus gewoon 'n goeie 20 minuten in 4e of 5e op de autostrade 3500 toeren aanhouden en je DPF is weer terug in orde en alle bovengenoemde problemen verdwenen.

e60525d 0

14 jaar

Halllo Rene,

Ook ik ben in het bezit van een E60 525D van 11-2005 100.000km, 120kW, automaat. Zelf laten tunen van 120kW naar 145kW. Fantastisch trouwens. Vooral die koppeltoename is heerlijk.

En bij mij zijn tijdens afgelopen winter ook 2 defecte gloeistiften vervangen. (start ie trouwens een stuk beter mee tijdens die vrieskou) Maar daarmee gelijktijdig is ook het inlaatspruitstuk vervangen door een BMW gemodificeerde met kunststof wervelkleppen. Deze lekte ook olie langs het blok naar beneden. En dat willen we niet. Alles bij Ekris Veenendaal.

Sinds kort scheidt ie er niet meer mee uit te regenereren. Dat deed ie eerst wel gewoon goed. Ongeveer iedere 2 weken een keertje. Wat er nu aan de hand zou kunnen zijn weet ik nog niet.
Maar goed, ik zal je tip mbt de DPF eens gaan uitproberen. Ik hou je op de hoogte.

Nico

Beemer-525d 0

14 jaar

Hallo Nico,

Wat een ongelooflijk toeval! Ik ga het verhaal nog sterker maken want ik heb de mijne in Augustus vorig jaar ook laten tunen van 120kw naar 145kw (196.6pk) bij CTH tuning in Overpelt (Belgie). Normaal zetten ze onze wagens op 215pk en meer, maar ik vond dat net iets teveel want ik wou de tuning niet ten koste laten gaan van de duurzaamheid v/d motor. Daarom verbaasde het mij zo dat jouw 525d ook op 197pk staat! Dus ik weet precies wat je bedoelt over die koppeltoename! Maar ook die extra pk's zijn heerlijk voelbaar tussen 3000 en 4000 toeren omdat wij helemaal van 163pk komen en niet van de gebruikelijke 177pk waarvoor de motor eigenlijk ontwikkeld is.

Hier is wat andere interessante informatie voor je:

2 weken geleden heb ik uiteindelijk ook mijn inlaatspruitstuk laten vervangen want die was nog altijd aan het lekken en tegelijkertijd ook 2 defecte gloeistiften. Ik heb dit laten doen bij een officiele BMW dealer in Belgie (van Boom in Puurs) omdat ik al sinds 3 jaar in Belgie woon en werk. (Ik ben Nederlander en kom oorspronkelijk uit de omgeving van Eindhoven). Dus in principe zouden onze fakturen (bijna) hetzelfde bedrag moeten zijn omdat bij ons allebei exact hetzelfde werk is uitgevoerd, ik was hier in Belgie 843 Euro kwijt incl 21% BTW. Ben benieuwd wat jij bij Ekris moest betalen?

Verder weet ik intussen ook dat als je een automaat hebt en je DPF moet regeneren dat je automaat al uit z'n eigen een versnelling lager blijft rijden om meer toeren aan te houden en zo je uitlaat temperatuur hoger te maken. Dan rijdt je normaalgezien dus automatisch in een soort geforceerde sportstand tijdens de regeneratie...

Ik heb me ook al afgevraagd of onze roetfilters nu niet gewoon veel eerder vol met roet zitten vanwege de chiptuning en of ze nu nog wel tot 200,000km zullen mee gaan... Dat zou ook ongeveer 1200 euro kosten om die te laten vervangen bij de dealer. Maar ik ken intussen ook een bedrijf die ze voor 300 euro uitbouwt, helemaal reinigt en weer terug inbouwt, voor het geval ik mijn DPF niet meer schoongeblazen krijg op de snelweg...

Verder weet ik ook dat de injectoren van BMW op de 2.5 en 3 liter diesel motoren vrij zwak zijn. Een BMW monteur heeft mij dat ooit eens bevestigd. Voor deze wagen had ik namelijk een E46 330d met 204pk en een van die injectoren lekte een beetje. Het gevolg was dat er vrij veel zwarte rook achter uit de uitlaat kwam omdat deze wagen geen DPF had. Stel nu dat wij dat met onze 525d's ook aan de hand zouden hebben dan zouden we dat in eerste instantie dus niet merken omdat we wel een DPF hebben. En ondertussen zou die DPF wel mooi versneld verstopt raken :-(

Dus als bij mij de regeneratie te vaak nodig zou blijken te zijn dan zou ik als volgende stap de injectoren ook eens laten nakijken en indien nodig uitbouwen en laten testen. Want bij mijn 330d heeft BMW die lekkende injector zelf niet kunnen ontdekken met hun test apparatuur... Alles was zogenaamd perfekt in orde, maar ja dat is weer een ander verhaal.

Succes in ieder geval met je zoektocht naar een oplossing. Ben benieuwd hoevaak hij bij jou nog gaat regenereren nadat je hem 'n keer goed opgewarmd hebt op de snelweg. Bij mij is de regeneratie momenteel ongeveer iedere week 1x nodig, maar ik ben ook eens benieuwd of dat met warmer weer ook zo gaat blijven.

Rene

e60525d 0

14 jaar

Hallo Rene,

Leuk dat je zo uitgebreid hebt gereageerd.

Die van mij heb ik begin dit jaar laten tunen bij ‘Ziptuning’ in Utrecht. Alleen wel voor iets minder geld gelukkig. (€400,-)
Wat mijn factuur met betrekking tot die reparatie betreft, die is nagenoeg gelijk aan die van jouw. €856,- incl. 19%BTW. Maar ik heb dan wel gelijk alle 6 de gloeistiften laten vernieuwen. Ze waren nu toch eenmaal bezig. Spruitstuk was eraf. En zo duur zijn die dingen in verhouding niet.

Dat mijn automaat een versnelling lager zou gaan zitten (of vasthouden) tijdens dat regenereren was me nog niet opgevallen. Maar daar ga ik nu natuurlijk wel beter op letten, dat snap je.

Wat het eventueel vollopen van het DPF na chiptuning betreft hoef je je geen zorgen te maken. Deze manier van tunen is niets anders dan het verhogen van het rendement van de motor. Er wordt meer energie gehaald uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Hij gaat èn zuiniger rijden èn er is minder onverbrande diesel (roet) wat de cilinder verlaat. Dus dat is gunstig. :-) Hij is qua gemiddeld verbruik van 8.5 naar 7.7 L/100km gegaan. Heb jij vergelijkbare waardes?

Zou je mij dat adres willen geven van dat bedrijf dat je DPF kan 'schoonmaken'?

Ik denk dat je gelijk hebt dat als je een slechte verstuiver hebt je DPF sneller vervuild. (Om nog maar te zwijgen over die verrekte EGR klep.) Dan staat ie als het ware een beetje te 'zeiken' in plaats van te vernevelen. Wat dus een slechte verbranding geeft.
Ik zou willen dat ik ze zelf even kon testen. Dit is toch een heel belangrijk onderdeel van een diesel. Deze delen hangen allemaal met elkaar samen en bij onze kilometerstand van ong. 100.000 en een gemiddelde snelheid van ong. 60km/h, heeft zo'n diesel toch ong. 1650 uur gedraaid. En dat is niet niks.

Overigens had ik laatst tijdens een constante snelheid (110km/h) dat ie even een keer of 4 lichtjes inhield. Daarna was er niets meer aan de hand en kon ik weer gewoon gas geven. En dat ie niet meer wilde ophouden met regenereren waar ik laatst over schreef is nu wel over geloof ik. Maar helemaal zeker ben ik hier nog niet van.
En vorige week wilde ie ook al niet goed lopen nadat ik 'm had gestart. Het waren maar een paar slagen, maar toch. Al met al zijn er de laatste tijd een hoop 'vreemde' dingen aan de hand, die ik eerder nog niet had. Mijn vertrouwen zakt een beetje weg. Er zal wel weer iets moeten gebeuren in de BMW garage wat natuurlijk weer een hoop geld gaat kosten. Bah bah.

Nico

Beemer-525d 0

14 jaar

Geen probleem, dat bedrijf zit in Harderwijk en heet Buchli. Hier is een interessante link:

http://www.amt.nl/web/show/id=125274/lan...

Helemaal onderaan staat dat het 300 euro ex BTW zou kosten, hun website is:

www.buchli.nl

Mijn gemiddeld verbruik is ongeveer hetzelfde als dat van jou ondanks dat ik een 6 bak heb want een automaat verbruikt normaal gezien nog altijd iets meer. Maar ik rijd meestal vrij sportief dus dat zal daar wel aan liggen. Dat is trouwens nog een nadeel van een DPF, je verbruik is gewoon ruim een liter op 100km hoger dan als je geen DPF zou hebben op dezelfde wagen... Met mijn 330d zat ik altijd op 6.5 L/100km en die woog maar 30kg minder als m'n 525d!

Ik weet precies wat je bedoelt over die EGR klep, voor mijn 330d had ik een E39 525tds en die EGR klep heb ik wel 6x vervangen gehad (dat was ook 'n lang verhaal). Die zijn echt gewoon idd nergens goed voor! Daarom heb ik nu ook gevraagd of ze mijn EGR klep nu ook wouden schoonmaken aangezien ze mijn inlaatspruitstuk er toch af hadden voor vervanging.

Gisteren zag ik echter dat m'n motor weer opnieuw olie aan 't zweten was onder bij het inlaatspruitstuk (onder de startmotor, dus meer van achteren eigenlijk) dus ben ik vanmorgen meteen terug gegaan naar de dealer. Daar hebben ze de bouten van het spruitstuk nog eens extra aangedraaid omdat dat spul nog wat kan uitzetten met de hitte van de motor... Ik ben eens benieuwd hoelang het nu gaat duren, maar naar 't schijnt kunnen ze dit probleem niet echt oplossen en hebben alle 525d's hier last van. De dealer vertelde mij gewoon dat het normaal is dat deze motor een klein beetje zweet en als het echt de spuigaten uit begint te lopen (haha) dan vervangen ze gewoon het inlaatspruitstuk. Daardoor wordt het sowieso minder, maar helemaal droog gaat het blok bijna nooit blijven.
Ik ben alvast benieuwd wanneer jij ook weer opnieuw sporen van olie gaat zien...
Wat dat betreft ben je bij BMW beter af met een benzine motor volgensmij, maar ja zo blijf je wel bezig met je hobby als je liefhebber bent he :-)

Het enigste wat ze nog kunnen doen is je hele koppakking eruit halen en al het afgezette roet weghalen langs de randen en zelfs dan heb je nog geen garantie dat het olie zweten/lekken stopt... Dat kost dan weer meer als 1000 euro dus dan denk ik dat ik liever gewoon elke maand de afgezette olie even wegpoets.

Succes in ieder geval met die "vreemde" dingen die je tegengekomen bent, laat maar weten als je daar wat meer nieuws over hebt want het zou me niet verbazen als ik daar ook nog mee te maken ga krijgen...

Rene

e60525d 0

14 jaar

Goedenavond,

Ik heb en vraag over en bmw e39 525d van 2000 met 300.000 duizend op de klok,

Ben zelf van beroep automonteur, maar heb en byzonder geval waar ik niet uit kan komen hoop dat jullie me kunnen helpen,

Deze auto heb ik via anwb binnen gekregen met de klacht dat hij niet meer stationair wou lopen eenmaal bij de auto contactsleutel om en starten en lopen liep mooi op alle zes cilinders, alleen zodra de motor warm word begint hij op en paar cilinders te lopen en daarna valt hij uit.
Nu heb ik via testapperatuur kunnem zien dat drie injectoren niet goed waren heb deze vervangen het is nu wel beter geworden maar als hij echt warm is loopt hij nog steeds niet mooi, vooral bij constante snelheid heeft hij en hik. Wie heeft dit vaker bij de hand gehad ben heel benieuwd.

Alvast vriendelijk bedankt.

naomy 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.