Hallo,
Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben Rob en ben sinds augustus 2010 in het bezit van een BWM 325i touring uit 2001 met nog maar 125.000km op de teller.
Een prachtige auto alleen sinds 2011 loopt de motor niet meer helemaal fantastisch.
Veel onderdelen zijn er al vervangen en daardoor loopt de motor inmiddels weer bijna helemaal goed, maar nog niet 100%.
Wat is er inmiddels vervangen:
- Carterventilatie compleet met drukregelaar en slangen.
- LMM
- Slang tussen LMM en gasklephuis/stationair regelklep
- Stationair regelklep
- Gasklephuis
- Alle 4 de lambdasondes
Wat is het probleem:
De auto draait stationair en staat in zn vrij. Vervolgens geef ik een heel klein beetje gas ('n haartje) en probeer het toerental vast te houden op ca. 1000rpm, dan gaat het toerental automatisch iets schommelen tussen de 800-1000rpm.
Je hoort de motor ook echt in toeren op en neer gaan.
Dit duurt een aantal seconden en daarna stabiliseert het toerental zich weer op ca. 1000rpm. Dit alles gebeurt dus als ik het gaspedaal op dezelfde stand houdt.
Bij het rustig optrekken vanuit de eerste versnelling is dit redelijk irritant. In eerste instantie lijkt de auto weg te rijden, maar vervolgens houdt hij dus een klein beetje in dan lijkt hij weer op te pakken...enz.
Probeer ik het toerental op ca. 2000rpm (of hoger) vast te houden dan blijft het wel stabiel. Bij het wegrijden geef ik nu dus wat extra gas zodat het inhouden niet voorkomt.
Maar dit hoort normaal niet voor te komen.
Ik heb ook in een aantal andere vergelijkbare BMW's gereden en deze vertonen dit probleem niet.
Het laatste onderdeel wat ik vervangen heb is het gasklephuis omdat ik dacht dat de gaskleppositiesensor niet meer helemaal fris was.
Helaas...het probleem is dus nog niet weg.
Het enige onderdeel wat ik nog verdenk is de DISA (DIfferentierte SAuganlage) klep.
Maar voordat ik deze ga vervangen (250euro) ben ik benieuwd naar de reacties van de BMW experts op deze site.
Wat zou het probleem kunnen zijn van het schommelen/pendelen van het toerental???
Alvast bedankt voor de reacties.
P.s. Er komen geen meldingen/of storingen op het dashboard naar voren.
Ook geeft INPA geen foutcodes aan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
en toch klinkt het as een simpele vacuum lekkage.
Zit de slang onderin het inlaatspruitstuk wel goed vast/ geen lekkages?
Of de Vanos reviseren als er geen vacuumlek is. Dat kan je opsporen door met remmenreiniger of flessengas te spuiten richting inlaat en alles wat er aan vast zit.
Zoek eens op E46 M54 Vanos
Bedankt voor de reacties.
@Peter,
Waar zit de slang onderin het inlaatspruitstuk ongeveer? Voorkant, achterkant, zijkant motor als je ervoor staat?
Alle slangen van de carterventilatie zijn vervangen. Is deze slang dan geen onderdeel van de carterventilatie?
Is er dan nog een systeem met slangen waar een lek kan optreden?
@MJ,
Ik heb wat onderzoek gedaan naar problemen met de Vanos, maar deze komen niet echt overeen met mijn problemen.
De problemen die bij versleten seals van de Vanos zijn o.a. het uitvallen van de motor tijdens de periode van koude start naar opwarmen van de motor of spontaan schommelen van het toerental tijdens de opwarmperiode.
Hier heeft mijn BMW geen last van.
De moed begint me zo zachtjesaan wat in de schoenen te zakken. Gisteren heb ik voor de zekerheid nog eens een andere LMM gemonteerd. Helaas geen verbetering.
Misschien nog een aanwijzing: Tijdens de opwarmperiode loopt de motor standaard wat hoger in toeren (ca. 1000-1100rpm). Als ik dan heel voorzichtig op het gaspedaal druk, dan reageert de motor veel feller/sneller. De motor gaat dan niet pendelen zoals hierboven beschreven.
Langzaam zakt het toerental tijdens het opwarmen dan terug naar ca. 700rpm wat normaal is.
Als ik dan het gaspedaal weer een heel klein stukje indruk om het toerental rond de 1000rpm vast te houden, dan gaat de motor weer pendelen.
Het pendelen kan dus alleen uitgelokt worden als de motor zn stationaire toerental van 700rpm bereikt heeft.
Ik zal binnenkort eens alle kappen van de motor afhalen en gaan spuiten met remmenreiniger om een eventuele vacuumlekkages te ontdekken.
Zelf zit ik nog te denken aan de volgende onderdelen welke misschien het probleem kunnen veroorzaken:
- bobine? (Bougies kunnen het niet zijn. Vorige jaar nog 6 nieuwe geplaatst).
- vuile injectoren?
- EGR systeem (lekke slangen? vieze klep?)
- slechte koelvloeistoftemp. sensor?
- slechte nokkenassensor?
- probleem brandstofdruk?
Iemand nog tips?
11 jaar
P.s. Ik heb de DISA klep gecontroleerd.
Werkt in principe goed. Vacuumbox werkt ook goed.
Nu eens checken of de klep ook echt dicht staat als het toerental van de motor onder de 3750rpm blijft.
Ik heb de klep getest met de 12v connector aangesloten en toen het contact aangezet, maar de klep bleef toen gewoon open staan.
Misschien gaat deze pas echt dicht als de motor gestart is.
Weet iemand dit misschien?
11 jaar
Op het eind van je brandstofgalerij zit je brandstofdruk regelaar, deze werkt op vacuum.
Trek het vacuumslangetje er even af en kijk of er benzine in komt.
Als dat zo is dan is het membraan in het vacuumpotje lek en komt er benzine in je vacuumsysteem dus uiteindelijk ook in je inlaatspruitstuk.
In dat geval gaat de auto ook pendelen in toerental omdat de ecu dit verschil steeds bijregelt.
Hoi Peter,
Dat zal ik eens gaan bekijken.
Heb je misschien een tekening? Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker:).
Ik zou namelijk zo snel even niet weten waar ik moet zoeken.
Ik weet wel iets van auto's, maar zoveel dus nog niet:)...
11 jaar
Er loopt over de motor een buisje waar de injectoren op aan gesloten zitten, aan de ene kant zit een brandstofleiding , en aan de andere kant een metaalkleurig rond potje met een dun rubberen slangetje , dat is je vacuumklepje.
Bij een M54 motor zit de brandstofdrukregelaar ingebouwd in het brandstoffilter en die zit onder de auto.
Denk overigens niet dat lek membraam van de brandstofdrukregelaar de oorzaak hiervan is, Aangezien de motor dan bijna pure brandstof de motor in zuigt en hij dan pas echt beroert gaat lopen.
gr Martin
Ik heb dat probleem ook gehad was wel een ouder model en gewoon de bougies vervangen .
Bougies moesten elke 10000km vervangen worden (probleem kwam elke keer terug tussen de 8000 en 10000 km)
groeten Zeppe
11 jaar
@GJBAutos,
Klopt idd. De brandstofdrukregelaar zit ingebouwd in het brandstoffilter en zit onder de auto. Ongeveer ter hoogte van de bestuurder. Deze heb ik vorig jaar al eens vervangen.
@zeppe,
Bougies vervangen om de 10000km? Dat lijkt me wel erg snel. Waarschijnlijk is er dan toch iets anders mis, waardoor je de bougies zo snel moet vervangen.
Bougies heb ik vorig jaar trouwens ook allemaal vervangen.
Het lijkt erop alsof de problemen zich eigenlijk alleen voordoen als de auto nog koud is. Ik rijd er namelijk maar hele kleine stukjes mee, zodat het lijkt alsof de problemen zich altijd voordoen.
Maar als ik langere stukken rijd, dan vind ik de auto veel fijner reageren.
Maar het probleem met het schommelen van het toerental bij een heel klein beetje gasgeven is er ook bij een warme motor.
Ik verdenk ook de Vanos rubbertjes, maar wil deze pas gaan vervangen als ik zeker weet dat alle andere opties gechecked zijn.
Iemand nog tips?
11 jaar
De eerste verdachte is normaalgesproken de stationair luchtregelklep, ware het niet dat die al vervangen is.
De koelwatertemperatuur-sensor kan ook een rol spelen bij dit probleem. In zo'n sensor zit een NTC-weerstand, die lager wordt bij hogere (koelwater-)temperatuur. De DME-unit (motormanagement) regelt hiermee de inspuithoeveelheid bij. Een slecht contact in zo'n sensor kan de beschreven motorloop veroorzaken.
Meet de weerstand van de sensor bij koude en warme motor eens op. Er is hier vast iemand die weet tussen welke waarden deze waarden moeten liggen.
Op de volgende manier kan het effect op de motorloop van géén (mogelijk) defecte koelwatertemperatuur-sensor getest worden:
Trek bij koude motor de stekker op de sensor eens los: Zie no.4 in de afbeelding te vinden op
www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AV31&mospid=47639&btnr=11_2200&hg=11&fg=35
De weerstand is nu oneindig, dus er wordt meer brandstof ingespoten. Als de sensor defect is, zou de koude motor beter moeten lopen met de sensor los dan met de sensor aangesloten.
Bij warme motor kan een flink stuk opgerolt snoer tussen de contacten van de stekker aangesloten worden. De weerstand is nu niet nul, maar lager én wellicht stabieler dan wat de sensor er (mogelijk) van maakt.
Hebben bovengenoemde tests geen effect, dan is de koelwatertemperatuur-sensor niet de oorzaak van het probleem.
Op de M50 motor zit ook nog een luchttemperatuur-sensor. Als dat bij de M54 motor ook zo is, is de bovenstaande test ook bij deze sensor aan te raden.
Een slecht signaal naar de DME-unit kan ook een rol spelen. Dit valt als volgt te verbeteren:
Haal eerst de accu min-pool los (om opslag van 'storingen' te voorkomen in het geheugen van de DME-unit) en haal vervolgens alle stekker verbindingen van sensoren en van de kabelboom aan de DME-unit los + voorzien van contactspray + weer vast zetten. Afdichting in elk vrouwtjes stekker-deel niet verliezen. De verbindingen van kabelboom-stekker aan DME-unit worden beter als de procedure hierboven een paar maal herhaald wordt.
Het is raadzaam de massa-verbinding aan de bobine van cylinder no. 6 (dichtst bij schutbord) en de massa-verbindingen in de motorruimte ook meenemen bij deze electrische contacten-schoonmaak.
Als alle tests zonder resultaat blijven, kan zonder bezwaar een schoonmaak van het brandstofsysteem uitgevoerd worden: Een fles Forté door een (halve) tank brandstof. Dit levert - ook bij een gezonde motor zonder problemen - altijd een soepeler motorloop op.
11 jaar
Goedemorgen,
Ik heb ook een E46 325i uit 2004 met hetzelfde probleem! (let niet op mijn nickname die is uit de tijd ik nog een 318i had)
erg jammer want verder loopt de motor erg mooi als hij warm is maar met half koude motor (zeg na twee straten rijden) zakt het stationair toerental naar zo'n 700tpm en als je dan weg wil rijden met weinig gas gaat dat vaak met horten en stoten omdat hij niet goed op het gas reageerd... zet je de motor eerst op 1500-2000tpm en laat dan de koppeling opkomen gaat het wegrijden soepel en vlekkeloos maarja dat is niet helemaal de bedoeling natuurlijk met zoveel toeren moet ook soepel gaan bij 1000tpm wat het wel gaat als de motor eenmaal helemaal warm is.
vraag aan TS is jou probleem inmiddels opgelost? en zo ja wat was de oplossing?
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar