close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: temp loopt op na vervangen termostaat en radiateur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52-B28

Geachte,

Het volgende probleem is bij ons opgekomen. De auto reed tijdens het gebruik van de kickdown prima tot de radiateur aansluiting brak rechtsboven. Nieuwe radiateur erin en de auto loopt op in tempratuur. Uitelkaar gehaald nieuwe termostaat erin nieuwe koelvloeistof nivo sensor erin auto loopt weer op in temp tijdens ontluchten van het koelsysteem. tijdens het draaien van de motor horen we een knarsend geluid wat lijkt voort te komen uit de water pomp maar defecte waterpomp kan ik me wijnig bij voorstellen omdat het systeem voldoende door pompt, maar als er lucht komt het knarsende geluid er is komt er geen lucht hoor je niks. Nou zitten wij eraan te denken dat er mischien een scheurtje in de kop is ontstaan omdat deze met hete motor is thuis gekomen en zoals iedereen zal weten is aluminium niet het sterkste matriaal bij die tempraturen. Nou is het dus gewoon zo het koelsysteem is een afgesloten systeem en deze werd abrupt onderbroken hierbij ontstaan dus vaak problemen bij verschillende onderdelen, onderandere de termostaat de waterpomp en?

Iemand een idee of iets, alle opmerkingen zijn welkom.

Groet,

Benny

Geplaatst door

VanDolen (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Benny

Ik zou me eerst eens afvragen waarom de aansluiting bij de slang afbrak, vanzelf gebeurt dan normaal nooit, is het toevallig van de druk ( te hoog ) die op het systeem staat ?

De koppen scheuren nog wel eens graag, zeker als hij warm gelopen is, maar wat ik er ook bij moet zeggen is dat deze motoren vaak kl*te te ontluchten zijn!!

Heb je de verwaring op de warmste stand gezet tijdens het ontluchten ?

Het geluid wat je hoort, zal geen lucht zijn, en kan goed afkomstig zijn van de waterpomp, die sneuvelen ook met regelmaat!

Als je in de bovenste slang knijpt van de radiateur, en je geeft een paar flinke stoten gas, voel je dan ook wat druk op de slang komen ? Zo ja, zou de waterpomp nog moeten werken.

Als het ontluchten niet op een normale manier werkt, zou je ook één van de temp sensoren in de kop even een paar slagen los kunnen draaien, die blauwe of zwarte, meestal wil dat ook wel eens helpen, dus net zo lang dat er geen lucht meer komt en alleen maar koelvloeistof ziet.

Je zou eventueel met een CO snuffelaar boven het expansie vat kunnen controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Die aansluiting gaat kapot omdat er toen de tijd een hoop druk op het systeem heeft gestaan en dat kan heel goed komen door een kapotte waterpomp, als ie nu in temperatuur oploopt zal daar ook wel mee te maken hebben. Ontluchten is ook altijd een probleem bij deze motoren. Je moet volgens mij het contact op de eerste stand zetten de kachel op zijn warmst en de kachel ventilator op de laagste stand. Dan zoveel mogelijk vullen en steeds ontluchten. Dan pas de motor starten en op temperatuur brengen (Liefst aan de computer zodat je de temp in de gaten kunt houden) tijdens het opwarmen regelmatig bijvullen en ontluchten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Alvast bedankt voor de tips deze zijn mij zeer nuttig ik ga er direct mee aan de slag. Gelukkig liggen we allen op de zelfde lijn. Bedankt.

VanDolen 0
badge

14 jaar

Hallo Stefan,

Recentelijk is uit mijn thermostaat-unit, het veertje eruit gehaald. Wat dat veertje is of zijn fuctie heeft is mij nog steeds onduidelijk. Ik merk op dat bij het rijden en stilstaan hierbij de temperatuur oploopt tot zijn max. Rook onder de motorkap is dan te zien!

Heeft dit als gevolg dat mijn waterpomp stuk is of is er iets anders aan de hand? Voordat ik hem wegbrengt wil ik jou eerst om advies vragen Stef. De unit waar ik het over heb is dat zwarte gedeelte wat vooraan aan de motorblok zit achter de radiator waaraan twee slangen doorheen lopen.

Ik hoop snel wat van je te horen Stef. En alvast bedankt!

casienova 0

14 jaar

Sorry Stef en anderen het gaat om een BMW 318 E36 uit 1996. Heb ik vergeten bij te zetten.

casienova 0

14 jaar

Je zou ff een nieuw onderwerp kunnen aanmaken dan zien andere het ook als een nieuw probleem met een ander type motor.
Over wat voor veertje heb je het? Ik kan me maar 1 veer voorstellen bij een thermostaat en als die eruit is blijft volgens mij de thermostaat
open staan wat het warm worden niet verklaart.

Wat waar en waarom is dit veertje eruit gehaald?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Je hebt gelijk Martin ik ben nog niet zo handig met de site. Je weet wel precies met wat ik er mee bedoel, het is idd dat veertje van de thermostaat. De meter blijft dus hoog oplopen en het lampje blijft (voor lange tijd) branden.

Het was eruit gehaald omdat er geen koelvloeistof doorheen liep en het binnen interieur niet warm werd.
Diegene vd ANWB had het veertje eruit gehaald, koelvloeistof bij gevuld en de radiator ontlucht. Zo kan ik voorlopig meerijden zei die. Inmiddels rijd ik al een tijdje mee rond(mnd geleden). Tot op vandaag blijft de temperetuur hangen en steeds oplopen. Ben bang dat ik dan de pakking hiermee sloop als ik langer blijf rijden.

Wat kan ik het beste doen denk je?

casienova 0

14 jaar

Ik denk dat je man van de ANWB je had moeten zeggen dat je zo spoedig mogelijk een diagnose moet laten stellen. Het niet warm worden van de kachel is meestal
geen indicatie dat de thermostaat dicht zit (meestal andersom) Ik denk dat je een lekke kop hebt en dat je die toen ook al had.
Breng je auto naar iemand die er kijk op heeft en laat controleren met nieuwe thermostaat of alles naar behoren werkt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Ja dat was ik ook wel van plan. Ik denk zelfs dat dat de laatste redding zal bieden. Hartelijke dank voor jouw advies. Weet jij een hobby reparaties plaats ergens dichtbij Zoetermeer/Zuid Holland wat jou als beste lijkt? Of waar jij toevallig ooit bent geweest en goede ervaringen mee hebt. Zo jammer dat jij/jullie zo ver weg wonen, kan ik wat van jullie opsteken.
Groet!

casienova 0

14 jaar

Nee ik zou in die omgeving niet zomaar iemand weten. Misschien dat iemand anders op het forum iemand kent.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Nou alles geprobeerd maar de temp loopt nog steetds op jongens en als de auto warm draait gooit ie hem uit. Uitgelezen en deze geeft aan nokkenas sensor fault code memory error en lambda control 2# ik zelf denk nu 1+1 is 2 de verwarming word nog steets niet warm en hij blijft op lopen. Alles zo'n beetje vernieuwd. Wat mij wel was opgevallen hij liep mooi stationair met kachel aan. na zon anderhalf uur mooi op tempratuur te hebben gedraaid en een hoop lucht eruit te hebben gegooit gaat ie ploffen in het reservouir. Op dat moment ging de tempratuur weer omhoog. Zelf denk ik de kop gescheurd. Maar daar wil ik niet van uitgaan. Heeft iemand anders nog een idee?

VanDolen 0
badge

14 jaar

Dus heb je ook met een CO snuffelaar gecontroleerd ?

Ploffen / borrelen in het reservoir is niet goed, kan toch een klein scheurtje in de kop of koppakking zijn, wat koud misschien niet veel doet, maar eenmaal warm, hij dan problemen gaat geven omdat de boel uitzet.

Kun je geen lektest doen als hij goed warm is ?

Buiten die 2 foutmeldingen zou hij niet warm mogen lopen natuurlijk.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Bij warme tempratuur gooit ie nu ook de auto uit en elke liter koelvloeistof die we erin gooien gooit ie er ook weer uit. Ik zal de co snuffelaar er is bij nemen en een co lekkage test doen.

Denk zelf dat we de kop maar moeten laten reviseren.

VanDolen 0
badge

14 jaar

Zou voor de je boel eraf trekt wel even zeker zijn dat het hier ook inzit, ik vermoed haast van wel..

Kan een gescheurde kop zijn of een kapotte koppakking, ik ga voor een haarscheurtje tussen de kleppen.

stefan84 0

14 jaar

Geachte het probleem is opgelost.

Zoals verwacht was de kop gescheurd bij het inlaat spruitstuk deze was niet te lassen dus is er een nieuwe kop op gekomen.

Allen bedankt voor de reactie's dit topic kan gesloten worden.

Met vriendelijke groet,

Benny van VanDolen Autosport

VanDolen 0
badge

14 jaar

Benny,

Hier doen ze trouwens ook niet graag zo'n alu kop lassen, naderhand zou het kunnen zijn dat een klepgeleider los ( door de warmte die vrijkomt tijdens het lassen ) raakt met alle gevolgen van dien..

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.