BMW 3-Serie: (denk)bij harder remmen blijft remklauw links achter hangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

hallo wie kan mij helpen,als ik soms te hard rem met mijn auto gaat de linker remklauw achter aan lopen of blijft hangen!heb hem een keer los gehaald zag dat de rubberen rink er een stuk uit lag?wat is beter een andere remklauw kost best veel gebruikt moeilijk.of een nieuwe rubber erin.heb alleen nooit gedaan zag wel wat aanwijzingen op de site hoe het kan kan iemand mij helpen te vertellen wat het beste is en hoe het moet .nijn vrouw gaat namelijk met de auto naar parijs over een paar weken dus is niet zo lekker met de kinderen...HEB (NOG EEN PROBLEEM),hij lekt water bij de linker achter portier en voor portier het water gaat via DE deurlijst raam naar binnen en dan door de binnen bekleding(WAAR EEN SCHEUR IN ZAT BIJ DE ACHTERDEUR WEGENS KAPOT RAAM)weet niet hoe het bij het voor portier raam is,spettert het er doorheen en bij veel water over of onder het rubber wat op je kokerbalk zit gaat en zo naar beneden onder de vloermat!!dit is wat ik denk ik gezien heb!!heb de rubber al in gekit met zwarte patex kit maar weet iemand een ANDERE OPTIE WAAR HET DOOR ZOU KOMEN DE LEKAGGE,ALS IK ERGENS EEN HEKEL AAN HEB IS HET EEN AUTO MET VOCHT ANDERS MOET DIE ER TOCH UIT HOOP SNEL WAT TE HOREN....

venemajohan

Geplaatst door venemajohan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je niet weet wat je doet kun je beter van de remmen afblijven..

Dat hij blijft hangen kan goed het geval zijn, omdat de rubber kapot is er vuil in gekomen ( roest ) en dat veroorzaakt je probleem waarschijnlijk.

Een revisie set is ook een optie, anders een gebruikte klauw uithalen..

Ook al kost het nu wat, op de remmen moet je niet bezuinigen..Dalijk gebeurt er wat en kost het meer, en had je wellicht anders gedacht..

venemajohan (0), 13 jaar geleden

alvast bedankt voor de info ik kan wel wat heb geen twee linker handen zit alleen met het ontluchten hoe dat moet ...had twee verhalen gelezen maar kan het nooit meer vinden van twee bmw,s maargoed kan een setje halen anders een andere klauw....gr je hord het wel

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Door een beschadiging in de afdicht-membramen kan condens (=> roest) tussen remzuiger/ remcylinder optreden, met moeilijk bewegen of zelfs vast gaan zitten van de remzuigers tot gevolg.

Remedie is het hele zaakje uit elkaar halen (remleidingen afdichten met opgevouwen boterhamzakje + elastiekje bij eventueel loshalen), ontlucht-nippel losdraaien, fietspomp-slang op de ontlucht-nippel zetten en met een beetje druk op de zuiger komt deze naar buiten (vingers weg tussen remzuiger/ remklauw !). Remzuiger + remcylinder schoonmaken, nieuwe (vierkante) afdichtring en membran monteren (=reparatie-set) bij beschadiging. Het membraan monteer je met zijn lip eerst in de groef van de remcylinder; daarna de remzuiger (gesmeerd met remolie) door het membraan halen en in de remcylinder drukken. In deze volgorde treden er geen beschadigingen op aan het membraan.
Vergeet niet de geleidingen van de remblokken bij montage in te vetten met (koper)vet.

Ontluchten van remmen (bij elke losgehaalde remklauw opnieuw !) gaat als volgt (met 2e persoon erbij als je niet zo'n vacuum-potje hebt):
Remvloeistof-reservoir eerst op peil brengen (aanschaf van een fles remvloeistof voor aanschaf van de klus is wel handig) voor de remleidingen weer worden aangesloten (met ontluchtnippel op de remklauw licht dichtgedraaid): Het peil zal zakken zodra je de ontluchtnippel open draait, want de lege ruimte tussen remzuiger/remcylinder moet weer met remvloeistof worden gevuld.

1) Na opnieuw aansluiten van remleidingen (voor montage van remklauw, want dan is deze rond te draaien i.p.v. remleiding (!)), met remvloeistof-reservoir voldoende gevuld, de 2e persoon op
de rem laten trappen terwijl je zelf met steeksleutel de ontlucht-nippel iets losdraait zolang er druk op het remsysteem staat. Op de nippel heb je een afvoerslangetje aangesloten die
remvloeistof + luchtbellen in een (afval*)potje doet belanden. Zodra de 'remmer' aan het eind van zijn slag zit/ de remdruk terugloopt draai jij de ontluchtnippel weer dicht, om te voorkomen
dat luchtbellen weer terug de remcylinder in stromen.
2) Herhaal het (op commando) remmen + ontluchtnippel los + luchtbellen eruit + ontluchtnippel weer vast aan het einde van de remslag tot er geen luchtbellen meer te zien zijn.
Een paar tikken met rubber hamer tegen de remklauw doet inwendige vastzittende luchtbellen (versneld) richting ontlucht-nippel stromen.
Regelmatig de remvloeistof in het reservoir bijvullen, want als de hoofd-remcylinder remolie tekort komt krijg je luchtbellen aan het begin van je remsysteem binnen.
Dan ben je weer even bezig om die al remmend en ontluchtend helemaal naar het einde van het remleiding-netwerk (het afvoerslangetje) te krijgen .....

*) Kan opnieuw gebruikt worden (na verdwijnen v.d. luchtbellen) als er geen vuil in valt.
Officieel dient de vloeistof om de paar jaar ververst te worden. Deze trekt vocht aan; er kunnen dan bij hoge belasting dampbellen ontstaan => 'sponzig' remgevoel.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Zou toch niet het rempedaal helemaal intrappen tijdens ontluchten omdat je dan heel veel kans hebt dat je hoogremcilinder gaat lekken. kleine slagen maken met het pedaal.

gr Martin

venemajohan (0), 13 jaar geleden

nou heb er nog niks aan gedaan wilde even aan kijken maar vanavond ietsjes te hard geremd en ja hoor weer blijfen klemmen velg gloeiend heet weer!!!!moet nu echt wat aan doen want over een week gaat me vrouw naar parijs,is het beste een revisie set bij de bmw bestellen of kan ergens anders ook wie weet dat!!

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Als je hier te lang mee blijft rijden, kost je dat nieuwe remblokken (die kunnen 'verglazen' bij te hoge temperatuur) en remschijven (die worden ruw; remblokken kunnen vervolgens gaan trillen bij het remmen).
Een revisie-set per remklauw bevat een (vierkante) afdichtring + membraan en kost ongeveer E 15,-; veel minder dan een nieuwe/ gebruikte remklauw.
Controleer ook of de rubber bussen in de remklauwen, waar de geleide-pennen in lopen, niet teveel speling hebben.

venemajohan (0), 13 jaar geleden

hoi ik heb vandaag de revisie zet erop gezet hoop dat het goed zit het enige nadeel ik moet hem toch ontluchten terwijl ik het systeem had afgesloten door een plankje tussen het rempedaal en de koppeling,kwam geen druppel remvloeistof uit dus dat ging goed,alleen hij remd bijna niet als goed is komt er iemand vanavond om te ontluchten hoop dat het euvel dan weg is !!!het was trouwens de stofkap die er iets uit zat....roest vorming viel erg mee om de zuiger wat het vocht betreft dat horen jullie nog heb de rubbers bij de instaplijsten in gekit dus moet effe afwachten bedankt voor de reactie,s gr johan

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je iets loshaald van het hydrolische systeem van de remmen krijg je altijd lucht in het systeem en kun je al helemaal niet voorkomen door iets op het rempedaal te zetten. Je zult dus altijd moeten ontluchten.

gr Martin

venemajohan (0), 9 jaar geleden

nieuwe remcylinder in gezet en probleem was verholpen bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.