close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Raar ''kreunend'' geluid bij sturen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320

Ik heb een probleempje met mijn E36:

Vorige week merkte ik ineens dat bij het sturen, naar links en rechts, er een raar soort van kreunend/pompend geluid uit de motorruimte komt. Even door de ANWB er naar laten kijken, die heeft de stuurbekrachtigingsvloeistof gecontroleerd (welke overigens goed was en voldoende.) en gaf aan dat de pomp waarschijnlijk kapot aan het gaan was. Ook stonk het nogal en dat zou van de kleppen in de pomp zijn. De auto was wat afgekoeld en in het begin hoorde ik niets, maar daarna begon het weer, maakt niet uit of het scherpe bochten of niet zijn, ook bij stilstaand sturen hoor ik het. Rechtdoor geen enkel geluid.

Dus ik keurig van het weekend de stuurbekrachtigingspomp laten vervangen (leuk geintje trouwens) en laten bijvullen/ontluchten. Gisteren de auto opgehaald en geen geluiden meer.... totdat ik vanmorgen de snelweg afkwam. Zelfde verhaal, bij het sturen begint m'n stuur heel licht te trillen en begint het geluid weer. vanmorgen bij het wegrijden geen enkel geluid dus lijkt erop dat het pas voorkomt als de auto warm is.

Iemand enig idee waar ik het probleem kan zoeken? Multiriem misschien?

Geplaatst door

RemonE36 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het eerste deel van de omschrijving van de klacht leek inderdaad op een probleem met de stuurbekrachtigingspomp. Nu vervanging daarvan de klacht niet heeft doen verdwijnen, lijkt het meer veroorzaakt te worden door moeilijk gangbare remklauwen (reuk en trillen in het stuur; grootte van de stuuruitslag kan - soms - van invloed zijn).
Meer over vastzittende remklauwen in de archieven alhier onder 'remmen & trillen'.

Remklauwen of beter de remblokken (laten) controleren op soepel bewegen in hun geleidingen. Remzuigers idem in hun cylinders.
Door een beschadiging in de afdicht-membramen kan condens (=> roest) tussen remzuiger/ remcylinder optreden, met moeilijk bewegen of zelfs vast gaan zitten van de remzuigers tot gevolg.
Bij hogere temperatuur wordt dit erger; zelf ook meegemaakt met een E36.

Remedie is het hele zaakje uit elkaar halen (remleidingen afdichten met boterhamzakje + elastiekje bij eventueel loshalen), zuigers + cylinders schoonmaken, dan weer monteren met nieuwe membranen bij beschadiging + nieuwe (vierkante) afdichtringen om remzuigers en niet vergeten de remleidingen te ontluchten.

Bedankt voor je reactie!

De ANWB heeft vorige week ook mijn auto opgekrikt en moest ik remmen terwijl hij voelde of daar alles goed zat, hier was niets mis mee.

Remmen gaat vooralsnog goed, ook in de bochten, het is echt wanneer ik stuur, kleine of scherpe bochten maakt niet uit. Ook als ik een bocht maak en niet rem hoor ik het geluid. En alleen als de motor warm is, zodra deze enige tijd is afgekoeld heb ik nergens last van. Ben nu aan het werk maar zal straks als ik naar huis rijd eens goed opletten met remmen en vanavond posten of me iets is opgevallen.

RemonE36 0

14 jaar

Trap eens rustig op de rem als hij dat geluid maakt, hoor je het nu nog ?

Vreemd dat het dan alleen met sturen is, controleer je veerpootlager eens, fuseekogel etc..Het is lastig te zeggen op afstand als je het geluid niet kan horen.

stefan84 0

14 jaar

Heb net voordat ik naar huis reed op een parkeerplaats de remmen getest, die zijn helemaal prima, zijn overigens vorig jaar allemaal vernieuwd, schijven blokken, trommels etc... Daar ligt het niet aan want ook remmen terwijl ik rechtvooruit rij is er niets aan de hand.

Alleen bij langzaam de bochten om hoor ik het, bij meer vaart niet (zoals op de snelweg en autoweg).
Ben gelijk even langs een bevriende garage geweest die gaf ook aan dat het alleen de pomp kan zijn, olie is prima op peil en keurig schoon, multiriem helemaal in orde. Hij heeft de pomp bekeken en gaf aan even naar de garage te bellen die de pomp heeft ingebouwd. Ik heb dit dus direct gedaan en nu blijkt dat zij een gereviseerde pomp erin hebben gezet, maar hier is waarschijnlijk wat verkeerd gegaan, ze bellen me morgen terug als ze een nieuwe pomp hebben besteld en wanneer ze dit gaan maken, valt binnen de garantie, moet alleen het verschil in kosten voor een nieuwe pomp betalen, seems fair enough!

Ik hoop dat het hiermee opgelost is omdat er na inspectie vanmiddag verder nergens wat aan mankeert. ANWB had ookal aangegeven dat er geen speling zit op de velgen e.d.

RemonE36 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.