BMW 5-Serie: Sterke Vacuum bij oliedop, en olierook enkel kort na starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.4i

Ik heb een BMW 540i hier uit 2000.

Met daarin de 4.4 V8 32kleppen motor.

deze komt met de klacht, Flinke olierook na het aanslaan van de motor, en daarna niks meer aan rook, en Iritant Suizen van het inlaat bij stationair draaien, dan wel onder de 1000 toeren uitrollen (automaat).

Nu ben ik even aan het speuren geweest, en heb het volgende ontdekt:

> De rook is er ook Echt alleen als de motor net gestart is, en daarna ook helemaal niet meer, ruikt zelfs niet naar olieverbranden

> direct na stilstaan ligt er soms zoveel olie op de zuigers dat kortstondig zuigerkantelen te horen is direct bij het aanslaan van de motor.

> Er heerst vacuum in carter / klepdeksels
- Vacuum is na starten zonder gas gegeven te hebben niet heel veel, dop kan je dan goed los krijgen van het klepdeksel
- als je een keer goed gas gegeven hebt, is het vacuum zo erg, dat de dop met moeite van het klepdeksel gelicht kan worden, er is dan ook een sterkzuigend geluid te horen
- hetzelfde geld voor de peilstok, trek je deze met draaiende motor omhoog, dan is een sterk zuigend geluid te horen, en met de vinger in het peilgat voel je ook een Flinke vacuum.

> In het inlaat is een Constant zuigend geluid te horen als de motor warm is, dit verdwijnt als je de Oliedop of oliepeilstok losneemt.

> Tijdens dit zuigende geluid loopt de motor ook onrustig stationair (schudden van de motor), maar draait wel op alle 8 cilinders.

> Voor mijn idee is er ook teveel vacuum in het inlaat aanwezig.

> Slang vanaf splitter naar rembekrachtiger is helemaal platgezogen.



>> Ikzelf heb het vermoeden dat hierdoor ook de olierook na starten word veroorzaakt,


De auto zelf rijdt fantastisch, de motor heeft alle vermogen, en rookt helemaal niks tijdens rijden, en loopt qua verbruik gewoon normaal.

Zelfs als je de motor warm langer stationair laat draaien komt er geen olierook uit de uitlaat bij gasgeven, danwel de geur van verbrande olie, maar ruikt naar schone verbranding.

Als iemand weet hoe dit opgelost kan worden, of mij een stuk in de goede richting kan helpen zou dat geweldig zijn.

Willem

Willem12089

Geplaatst door Willem12089 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan is de carterventilatieklep/olieafscheider defekt. Het is een veerbelast membraam wat gescheurd is. Op de site van bmwfans.info kan je het onderdeelnummer achterhalen. Altijd makkelijk bij het bestellen!

nr 1
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/220/oilj.png/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/220...][img]http://img220.imageshack.us/img220/8703/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

ook de rubberslang kan vol met prut zitten.

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bedankt, ik ga er naar kijken / repareren / vervangen.

maar kan even duren voor tegenreactie, ga er niet gelijk mee aan de slag, auto blijft nog even, dus heb de tijd.

Willem

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Nummer 1 is niet het membraam maar de olie afscheider, die wil je ook niet vervangen want die zit tussen de distributie ketting, het membraam zit in het onderdeel rechtsboven op het plaatje daar waar geen nummer bijstaat. om die te wisselen hoeft slechts het inlaatspruitstuk eraf.

gr Martin

Willem12089 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vacuum Membraam was aardig overleden inderdaad, deze zoog dan ook de olierechtstreeks uit het carter waarschijnlijk.

het heeft toch een 1,5 a 2 daagjes daagelijkse ritjes geduurt vooraleer alle olieresten in het inlaat en de uitlaat geheel waren verbrand.

Motor loopt weer als een nieuwe, en kan voorlopig nog wel 300.000km mee denk ik zo. (staat nu al op 308.000km).


- na 3 dagen sturen is ook het motor management lampje uit gegaan, dus alles zou goed moeten zijn nu.


( we hebben ook gelijk de klepdekselpakkingen (links oliepeilen met de bobines) en voorste multiriem vervangen (achterste is om welke reden dan ook wel een nieuwe / maar dan is het schijnbaar een moeite de voorste ook mee te nemen (ook de spanner zat niet goed hiervan)))


Ik denk dat ik hiermee de eigenaar HEEL blij maak, daar zijn garage had gezegd dat de motor kapot zou zijn.

Jongens, nogmaals bedankt.

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.