BMW 5-Serie: BMW 525 e34 24v M50 loopt slecht

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 525 24v M50

Mijn BMW 525 loopt slecht na een tripje duitsland, probleem deed zich voor na een half uurtje stevig doorrijden. Thuis gekomen bleek van 1 bougie de kop compleet weggebrand te zijn. Deze heb ik inmiddels vervangen (gelijk alle 6), heb vandaag ongeveer een 1,5 uur mee gereden zonder problemen maar nu loopt ie weer slecht.

Wat heb ik gedaan en hielp niet:
- Stappenmotor: Slangen gerepareerd (zat een scheurtje in), slang en stekker ook los gehad maar dat maakte geen verschil;
- Bobines: Geïnspecteerd, waren allemaal schoon. Verschillende bobines omgewisseld, maakte geen verschil;
- Luchtmassameter: Los gehad, maakte geen verschil;

Bekende gebreken die er iets mee te maken zouden kunnen hebben maar wat me erg stug lijkt:
- Uitlaat is een beetje lek.

Waar ik zelf aan zit te denken zijn misschien toch de bobines of anders misschien de lambda-sonde? Ik hoor graag of jullie hier andere suggesties over hebben.

Alvast bedankt!

bados

Geplaatst door bados (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 12 jaar geleden

Controleer eens of lostrekken van krukas positie-sensor of nokkenas positie-sensor (niet tegelijk) enig verschil maakt in het slecht lopen.
Nog slechter lopen (nood-program) betekent sensor ok; geen verschil kan op een defecte sensor duiden.

Een andere verdachte sensor in deze is de koelwater temperatuur-sensor. Er is vast een bezoeker van deze site die het signaal-niveau kan doorgeven bij bedrijfstemperatuur.

Ook de spanningstoevoerdraden naar de bobines (en overige aders in de draadboom) zou je op kortsluiting (t.g.v. doorgesleten isolatie) kunnen controleren. Als laatstgenoemde oorzaak ten grondslag ligt aan het slechte loop-probleem moet er verschil zijn in motor-loop koud en warm.

Een deels verbrande bougie duidt op te hoge verbrandingstemperaturen (= ontsteek-timing probleem). Een goede hulp bij een diagnose is het oscilloscoop-beeld van de bobines.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Te hoge verbrandingstemperatuur kan ook veroorzaakt worden door een te arm mengsel.
1 van de oorzaken daarvoor heb je al gerepareerd: scheurtje in slang. Alle andere vacüumslangen zijn goed?
Na bijna 20 jaar en hoeveel kilometer? is het mogelijk dat de injectors niet meer als nieuw inspuiten.
Ultrasoon reinigen kan dan uitkomst bieden.

Uitlaat lek kan ook van invloed zijn, maar dan alleen als dit in de buurt van de lambdasonde zit.
Luchtmassa meter is ook nog een mogelijkheid.
Ik zou de motor een keer laten uitlezen door de dealer en dan oiok sensor waardes controleren.

bados (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Heb de auto vandaag laten uitlezen, geen bijzondere storingen.

Bij de garage zeiden ze dat het ook nog een kapotte bobine kan zijn, is namenlijk niet uit te lezen.
Heb nu de stekkers van de bobines eraf getrokken om te controleren of er niet één kapot is.

Hierbij heb ik ondekt dat dit inderdaad het probleem was:)
Heb een nieuwe besteld en gaan morgen kijken of dit het probleem is

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Bobines zijn testen met een scope, maar dan moet de garage wel een verloopstukje hebben wat tussen bobine en bougie wordt gezet. De parallelle draad pikt dan genoeg op voor de scope input. De specifieke vorm van de impulsspanning staat in de BMW TIS.
Uitwisselen heeft alleen zin als je 1 nagelnieuwe bobien ipv de 6 verdachten per stuk omwisseld.
Keep us informed!

bados (0), 12 jaar geleden

Heb inmiddels de slechte bobine vervangen, hij loopt nu weer beter. was niet een hele dure ingreep. was € 60,= kwijt.
kan ik straks gelukkig wel met deze auto op vankantie:)

Bedankt voor jullie reacties

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Bon voyage! Enne, ietsje minder snel deze keer bij onze Oosterburen? Topspeed is *geen* continue speed.....
Vreemd genoeg rijd mijn 323i sedan 229 km/u ipv de opgegeven 227 km/u met de Tomtom gemeten.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/543/speedna.png/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/543...][img]http://img543.imageshack.us/img543/8438/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.