BMW 5-Serie: Stuurbekrachtiging 530d (e39) 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 30D

Dames & heren,

mijn 530D (E39) uit 2001 maakt bij het sturen een aanslepend geluid. Nu las ik dit topic:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Dat is waarschijnlijk mijn probleem ook.
Maar nu ben ik niet helemaal zeker over wat te doen. Is de genoemde stuurbekrachtigings-olie het zelfde als stuurbegrachtigings-vloeistof? Of moet ik naar 2 niveau's kijken?

Bedankt alvast!
Roeland

RoelandD

Geplaatst door RoelandD (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Je hoeft alleen het peilstok-niveau van de ATF-olie in de vul-opening te controleren. Als dit erg laag is, moet je uiteraard op zoek naar lekken in het circuit ...

Als het sleepgeluid overigens van heel dichtbij komt (van 'vlak voor je neus' i.p.v. onder de motorkap vandaan), kunnen het ook droge sleepcontacten in het stuur zijn.
Dan is de remedie: Stuur openhalen + sleepcontacten en banen invetten met kopervet.

RoelandD (0), 13 jaar geleden

Thanks voor de reactie!
Nope.. het geluid komt onder de motorkap weg (in mijn geval).. Dus straks het peil van de ATF-olie checken.. Ik gok eigelijk dat de koeler daarvan lekt.. Zit die toevallig ergens onder bij de radiator?

mvg
Roeland

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Stuurbekrachtigings koeler zit tussen de condensor en radiateur, deze willen nog wel eens gaan lekken als de rommel (Bladeren enzo) die er tussen komt niet wordt verwijderd. Als deze lek is moet er ook olie onder aan de plaat/bumper hangen. Zou ik zowieso eens controleren als je een automaat hebt dan zit daar ook een koeler en als die lek gaat heb je grote kans dat je bak kapot gaat.

Deze auto's hebben al heel lang geen sleep contacten in het stuur.

gr Martin

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Komen alle signalen van de funktie-toetsen op het stuur dan via zend-/ ontvangst-modules te bestemder plekke ?

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee er zit een ring om stuurkolom en daarin zit een lange kunststof strook met printbanen erop, is een vaste verbinding die zich opwind tijdens het draaien aan het stuur.

Zie http://forums.bimmerforums.com/forum/sho... Soms zit er nog wel een sleepring in voor de claxon maar voor een airbag is het volgens mij te link ivm met slechte contacten.

gr Martin

RoelandD (0), 13 jaar geleden

Inmiddels wat olie erbij gegooid, en het aanlopende geluid is weg.. top! Dus mijn dank..
Er kon echter maar weinig bij in, en ik had een pijlstok(je) verwacht aan het deksel. Een (min / max) schaal kon ik ook niet ontdekken. Mis ik iets?

groet + goed weekend!
Roeland

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Normaal zit er een peilstok aan de binnenzijde van de vuldop, ongeveer 4 cm lang.
Het peilstok midden-niveau ligt op ongeveer 1.5 tot 2 cm vanaf de bovenrand vulopening.

Het is verstandig niet verder bij te vullen want het olie-volume zet uit bij het op temperatuur komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.