Hallo, ik heb een vraagje:
Ik rijd in een 316i met ruim 2,7 ton op de teller en sinds een paar dagen komt de naald van de temperatuurmeter niet meer in het midden. Normaal komt 'ie na 15 a 20 minuten rijden in het midden te staan.
In het begin dacht ik dat het lag aan het koude weer nu en dat ik maar relatief korte ritjes reed (10 a 15 minuten). Gisteren echter reed ik (in de stromende regen) van Almere naar Hilversum en in Hilversum aangekomen stond de naald NOG niet in het midden. Hij schommelde 'n beetje rond het streepje voor de middenstreep. Pas toen de auto stil en geparkeerd stond hij plotseling WEL in het midden.
Ik dacht, ik rij nog ff een rondje om te kijken wat 'ie nu doet, en ja hoor tijdens het rijden ging de naald op de temperatuurmeter weer naar links. Het lijkt ook wel dat hij nu meer benzine verbruikt (maar dat weet ik nog niet zeker).
Ik denk zelf dat het aan de thermostaat ligt (koudere motor, meer verbruik?).
Wie kan mij duidelijkheid geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
100% zeker de thermostaat. Laat maar snel vervangen want je motor slijt meer, je kachel doet het minder goed en het verbruik is idd hoger.
Morgen meteen doen, bedankt voor je reactie!
18 jaar
Idd, Thermostaat die niet volledig afsluit, dan rij je eigenlijk altijd met een motor die niet op goede bedrijfstemperatuur is, gevolg meer slijtage en verbruik....
18 jaar
Hallo,
Ik wilde vandaag de thermostaat laten vervangen, maar gisteravond merkte ik tijdens het rijden op de snelweg het volgende op: zodra ik de verwarming (niet de ventilator) uit doe (koud), gaat de naald netjes naar het midden. Zodra ik de verwarming weer aanzet, gaat de naald weer naar links.. Alsof de motor weer koud wordt omdat warmte gebruikt wordt om het interieur op te warmen.. Doe ik 'm weer op koud, dan gaat de naald weer netjes naar het midden. Is het toch zeker weten de thermostaat, of is dit een ander defect (eoa sensor misschien)?
NB: Hij verbruikt zeker meer benzine; normaal gemiddeld 1l/10,2 km, vandaag met 467km (waarvan 60 km met bovenstaande symptomen) volgegooid en toen stond het gemiddelde al op 1l/9,45 km..
18 jaar
Nog een opmerking: de verwarming lijkt het wel normaal te doen (dwz er komt wel warme lucht de auto in)..
18 jaar
denk toch ook de thermostaat. Kosten 20 euro en 1,5uurtje werk.
18 jaar
Ik had net hetzelfde voor qua onstabiele temp meter. Thermostaat werd vervangen en het was opgelost
18 jaar
Hallo,
Bedankt voor de reacties, ik zal het binnenkort laten nakijken. Als arme student (en dan een BMW? :)heb ik deze week nog geen liquide middelen en van de garage hoorde ik dat zo'n thermostaat+montage een grapje van zo'n EUR 80,- ex btw is.. Als het uberhaupt de oplossing is..
18 jaar
Hoi,
Ik zou het zelf vervangen,als je weet waar die thermostaat zit tenminste.
bespaard je een hoop geld.
Nieuw kost het ongeveer 25,- zeker niet meer dan 50,- en op de sloop kan je ook altijd nog es kijken er staan meestal genoeg bmwtjes.
groeten.
18 jaar
dave,
een thermostaat op de sloop halen ???? je haalt toch ook geen worst bij de bakker ?;-)
Stefan
18 jaar
op de sloop???????????? kun je beter je eigen thermostaat laten zitten!! gekken werk...
Ik kan altijd prima shoppen op de sloop ,voor mij een ware schatkamer en in veel gevallen kost het me geen cent.
18 jaar
ja maar,denk dan eens even na...een thermostaat voor een paar euri ga je toch letterlijk niet van de schroothoop afhalen ?? daarbij bespaar je je een hoop ellende en als het niet goed is ook nog 2 x de/montage..
ik haal mijn zuigerveren,krukaslagers,klepsteelrubbers ook niet op de sloop..
18 jaar
precies.............
De beste oplossing is het zeker niet,dat weet ik ook wel.
Nu is het wel zo dat hij aangeeft een arme student te zijn en hij het niet zomaar kan laten reparen,dan sluit ik deze oplossing niet uit.Als het werkt dan is hij in ieder geval voorlopig van het probleem af en werkt het niet dan merk je dat ook snel genoeg.
Daarbij op de sloop kan hij het eerst uitproberen voordat hij zijn eigen auto onder handen neemt,lukt het daar niet dan kan hij als nog beslissen om zijn auto weg te brengen.
Zo geef je iemand ook meer de gelegenheid om de dingen zelf aan zijn auto te doen.
En zuigerveren, klepsteelrubbers vind ik nog wel een stap verder gaan dan een thermostaat.
17 jaar
ja ok dave..
maar dat voorbeeld blijft precies hetzelfde..
en als je er echt geen verstand van hebt is mijn mening,blijf er vanaf of laat het door een beunhaas doen..
je komt anders alleen maar meer in de problemen..
niet dat hier veel mis aan kan gaan,maar dan nog..
17 jaar
Thermostaat vervangen, de temperatuurmeter en de verwarming werken nu prima. Bedankt voor de reacties!
Gr, Adi
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar