Sinds enige maanden geleden verliest mijn BMW f30 met een kilometerstand van 58000 koelvloeistof. Het reservoir voor de koelvloeistof is door de garage meerdere keren uren onder druk gezet en verliest dan geen koelvloeistof. Nadat ik zo'n vijftig km heb gereden en de koelvloeistof weer volledig is afgekoeld, is het niveau van de koelvloeistof een centimeter of twee gezakt. Meerdere keren heb ik zowel in de motorruimte als onder de auto gekeken of ik ergens koelvloeistof zag. Dat was niet het geval. Het lijkt er dan (waarschijnlijk) op dat, op het moment de motor op temperatuur is en de thermostaat open is gegaan, "ergens" verlies van koelvloeistof optreedt. Ook door de garage is geconstateerd dat de koelvloeistof, door bijvoorbeeld een lekke koppakking, niet in het carter is terecht gekomen.
Kunt u mij één of meer mogelijkheden aandragen die eventueel ook oorzaak van dit probleem zouden kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat gebeurt er als je niet meer bijvult? gaat de pot dan verder leeg of blijft dit zo?
Als ik niet meer bijvul blijft het niveau van de koelvloeistof gelijk maar gaat iedere keer na een rit weer een paar centimeter verder omlaag.
10 maanden
Hete koelvloeistof zet uit en koude krimpt,dat kan die paar centimeter verklaren. Vaak staat er op het reservoir aangegeven ''niveau koud'' en ''niveau warm'' door middel van een streep. FF de boel in de gaten houden kan natuurlijk geen kwaad de komende tijd. ;-)
Ik kijk altijd 's morgens als de motor helemaal is afgekoeld naar het peil van de vloeistof. Dan zie ik dus iedere keer dat deze een paar centimeter lager staat dan de dag daarvoor.
10 maanden
een uitwendige koelvloeistof lekkage dat vind je wel dat ruik je of je ziet iets nat worden,maar als jij de koelvloeistof oprijdt en het is minimaal dan merk je daar niks van een koppakking kan op meerdere plaatsen doorslaan hoeft niet altijd koelvloeistof in het carter te komen kan ook via de verbrandingsruimte dat merk je niet het is gezien de leeftijd en aantal kilometers niet aanneemelijk maar het kan altijd,ik zou kiezen voor een lektest, druk op de cilinders zetten en kijken of het water omhoog komt of gaat borrelen ,jij weet zeker dat de epansievat dop inorde is?
Ik had daar niet aan gedacht. De relatief kleine hoeveelheid inwendige (hete) koelvloeistof die je dan tijdens het rijden via de verbrandingsruimte verliest is niet zichtbaar en merk je natuurlijk ook niet. De dop van het expansievat is in orde. Ik zal de garage vragen om een lektest uit te voeren. In ieder geval hartelijk dank voor je tip en hoop ik dat daarmee het probleem eindelijk kan worden opgelost.
10 maanden
Evt na een lange rit, auto weg zetten.
bij koude motor via bougiegat met endoscoop kijken ofje koelvloeistof kunt waarnemen in je cilindertjes...
Je kunt ook je koelsysteem laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
bedankt voor jullie beide adviezen. Die zal ik ook voorstellen om uit te voeren.
10 maanden
De oorzaak is inmiddels gevonden. Ik zal proberen het uit te leggen. Achter de turbo bevindt zich een ventiel. Vlak daarvoor zit een aluminium leiding die 'geperst' aansluit op het stukje aluminium leiding dat vast zit aan het ventiel (aan de andere kant van het ventiel zit een aansluiting voor een slang). Waarschijnlijk door het vele uitzetten en krimpen van die twee aluminium verbindingen is een minuscuul kleine lek ontstaan. Dit was vanuit de motorruimte niet zichtbaar, maar heeft de monteur van de garage ontdekt door een spiegeltje achter de turbo te houden. Daar zag men een heel klein rood spoor van de koelvloeistof. Dus wat mij betreft hulde aan deze monteur waardoor (achteraf) geen onnodige (dure) werkzaamheden zijn uitgevoerd.
8 maanden
Bedankt voor de feedback. :-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 maanden