BMW 5-Serie: verwarming E 39 werkt niet goed

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4398

Hallo

ik heb mijn 540 nu 3 maanden maar de verwarming werkt niet goed.
Ik ben al enige tijd bezig met mijn verwarming en heb al heel veel gelezen maar mijn probleem staat er niet helemaal tussen dus vandaar deze schreeuw om hulp. De passagierskant wordt meestal niet warm en bestuurderskant wel maar de ene keer is ie warmer dan de andere keer. De passagierskant wordt af en toe warm, meestal wel bij lange ritten of boven de 2000 toeren ( maar wel en niet). De bediening werkt goed en de ventilator ook. De ventilator gaat niet harder blazen zonder dat het niet in het dislay zichtbaar is. De ene keer blaast de lucht harder uit de uitgang bij de passegierskant dan de andere keer maar hij is altijd merkbaar kouder dan de bestuurderskant. De egel ziet er niet oud uit en alsof hij al een keer is vervangen.Ook geeft de verwarming geen storing aan bij het uitlezen. Het waterventiel in de motorruimte heb ik ook al vervangen maar helpt niet. Het ventilatortje en de ingang (links, rechts is nl. dicht) in de bedieningsunit heb ik ook schoongemaakt en hij draait ook. Ik heb het idee dat als de verwarming zacht laat blazen dat hij warmer is dan als je hem vol aan zet. Zou het dan als laatste mogelijheid in het bediendeel zelf kunnen zitten of zijn er nog meer kleppen ergens. Als het bediendeel defect is moet hij dan bij een diagnose geen storing aangeven? Wel gaat de ventilator en display heel af en toe wel vanzelf (op de auto stand) hoger maar dat komt omdat ik de verwarming beide altijd op 32 graden heb staan maar dat wordt het nooit.

Wie weet wat het is??

hoor het graag alvast bedankt,

R. Kleijn

m.mande

Geplaatst door m.mande (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

driver3 (0), 15 jaar geleden

worden die kleppen in de kanalen niet gestuurt door servo’s ?? anders zou ik zeggen dat een van die stuk is

m.mande (0), 15 jaar geleden

Dat zijn die motortjes bij de tunnelbak aan de zijkant (passagierskant) van het kachelhuis toch??? Daar heb ik nog niet naar gekeken. Zijn al die motortjes hetzelfde? Zie ze wel eens staan op ebay inderdaad..... dan zou ik de klep handmatig om kunnen zetten op één of andere manier om te testen of het dan wel warm wordt. Zal hier eens naar kijken alvast bedankt.

m.mande (0), 14 jaar geleden

Het is inmiddels al weer winter en de verwarming werkt nu helemaal niet meer. Hij blaast wel en is gewoon te regelen maar blaast koude lucht.Soms doet hij het wel maar dan blaast hij niet echt warme lucht en alleen aan de bestuurders kant.

Kan het met de termostaat te maken hebben ( is elektrisch) of moet de motor dan heet worden? Temperatuur motor blijft nl. goed.? Of kan het 1 van de kranen in wielkast linksvoor zijn (Latentewarmte..)? De extra pomp in de wielkast draait ook en er zit geen lucht in de slang.(Ontlucht onder interieurfilter). Ik heb 12 volt op de ventielen in de wielkast gezet en hoor wel wat tikken maar als je er door blaast wordt het niet helemaal afgesloten. Ik hoor wel een andere luchtstroom maar het is niet helemaal af te sluiten.

Iemand een idee dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

R .Kleijn

KawaBmw7 (0), 14 jaar geleden

Heb je de kachelkranen zelf al nagekeken? Hoor het de laatste tijd vaak dat die kapot gaan.

greybmw (0), 14 jaar geleden

uit eigen ervaring met mijn 535i ook al eens gehad zijn het de temperatuur voelers dat zijn weerstandjes die de temperatuur in de auto meten als er 1 of 2 stuk zijn werkt de hele boel slecht of nauwelijks of helemaal niet , de bmw dealer kan dat zo door-meten en weet dan ook gelijk welke het zijn , want er zitten er een paar bij de tunnelbak dashbooard enz, succes

m.mande (0), 14 jaar geleden

De kachelkranen heb ik al vervangen maar haalt niks uit. De voeler voor de binnentemperatuur zit in de bediening zelf achter het roostertje neem ik aan. Als deze stuk is zou hij dat dan niet met het uitlezen moeten melden? Hij geeft nl. geen storing aan. Ik heb de bedieningsunit al eens uit elkaar gehad en heb toen wel deze weerstand gezien. De welbekende egel (kachelweerstand) is ook al eens vervangen.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Hij zal geen storing aangeven maar een verkeerde temperatuur doorgeven aan de regelunit waardoor deze verkeert de temperatuur regeld. Je zou hem voorzichtig kunnen schoonmaken
achter het roostertje zit een kleine ventilator die de binnenlucht in het regelapparaat zuigt om zo de temperatuur te meten.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.