close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: vreemd probleem.....

Bouwjaar: 1986, Motorcode: 3.0 S50

Hoi allemaal,

Ik rij een BMW e30 van bouwjaar 1986 waar ik zelf een e36 M3 motor in heb gebouwd met bijbehorende aanpassingen.
Op de motor zit een carbon airbox met bijbehorende alphaN software etc.
Alles deed het perfect en ging als een kanon.

Tot een 1,5 week terug..zomaar uit het niets tijdens het rijden een korte inhouding, en vlak erna viel de motor langzaam uit.
Daarna geprobeerd te starten..maar dat ging nauwelijk of de boel viel direct weer uit.
Ook leek het net alsof de hele ontsteking ontregeld was..

Daarna de auto naar een parkeerplaats geduwd, als eerste de brandstofrelais en gasklepsensor verwisseld zonder resultaat.
Half uurtje later weer geprobeerd te starten..toen sloeg hij aan en draaide netjes..wel voor 15 meter, toen begon de ellende weer.

De volgende dag wat sensoren gewisseld..in en uitlaat nokkenassensor, krukassensor..weer de relais bekenen en de zekeringen.
Weer gestart..en draaide vrij netjes..gaan rijden en nar een km of 10 weer een felle inhouding en erna de hele boel ontregeld...ploffen, schudden, roken etc.

De auto na een tijd weer gestart en met veel pijn en moeite de auto voor de deur weten te krijgen.
Afgelopen zaterdag de hele auto ondersteboven gekeerd waaronder:

Motorstekker ingespoten met contactspray
relais weer gewisseld
zekeringen nagekeken
gezocht naar losse bedrading
bedrading doorgemeten..en dan vooral die van de brandstofpomp (Walbro 255L/H)

Op die bedrading stond geen stroom...waardoor de pomp niet aansloeg bij omdraaien contactsleutel.
Nu was de accu aardig leeg gestart..dus starthulp erbij en toen sloeg de auto na wat doorpompen wel aan en liep als nieuw.
Na precies 2 dagen gereden te hebben stond ik vandaag weer stil met precies dezelfde klachten.

Ik begin het een beetje zat te worden onderhand, en wellicht weten jullie waar ik het nog kan zoeken.
Zelf denk ik nog aan een draadbreuk ergens van..of wellicht een haperende brandstofpomp.
De Walbro pomp zit er net 1,5 jaar in...maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Iemand een idee ?

Geplaatst door

e30Mpower (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

op de pomp komt enkel spanning als de motor loopt en 5 sec na contact aan, dus bij contact aan valt de spanning na ongeveer 5 sec weg, zet er anders even een nooddraad met spanning (wel zekeren)

jan5047 0
badge

12 jaar

Oke..dat verklaard iig waarom er geen spanning te meten was op de draden van de pomp.
Wat zorgt er eigenlijk voor dat de pomp weer spanning krijgt met draaiende motor ?

Zoals het nu lijkt valt of de spanning weg, of de pomp haperd gewoon door een defect in de pomp.

e30Mpower 0

12 jaar

Brandstofpomp relais wordt aangestuurd door de DME (motor computer).
Als die pulsen krijgt van de krukaspositie sensor dan wordt het relais aangestuurd.
Geen pulsen (defecte sensor/bedrading) kan een oorzaak zijn.
De "ontregelde" ontsteking wijst daar wel een beetje op.

Heb je ook de 20-polige stekker in de draadboom ziten? Misschien kun je dan foutcodes uitlezen. Wel zo makkelijk.

oldford 0
badge

12 jaar

Hm..ja maar hoe is dan te verklaren dat het lijkt alsof hij gewoon brandstof tekort komt ?
1 tikje gas en de boel smoort en/of valt uit..starten erna lukt dan ook moeilijk...net alsof hij de resten brandstof uit de leiding opgebrand heeft.
Bovendien heb ik de afgelopen 2 dagen prima ermee gereden weer...tot gister middag dus.
Een defecte pomp of kapotte bedrading klinkt dan aannemelijker.

Uitlezen gaat helaas niet meer vanwege de software die er nu inzit...BMW doet daar moeilijk over.

e30Mpower 0

12 jaar

Vandaag nog even het 1 en ander bekeken...

Op de brandstofpomp staat gewoon stroom..ook met draaiende motor dus.
Verder loopt hij als een zak zand.

Het volgende wat ik kan testen is de brandstofdruk..dit om de pomp, drukregelaar en filter uit te sluiten.

e30Mpower 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.