Bij de bmw 318i m43 van een kennis van mij spuit de motorolie uit de bovenste bout van het oliefilter en ook uit de voet van het filter,
zodra de motor wordt stil gezet.
Als de motor stationair draait is er niets aan de hand , +/- 5 sec nadat de motor uitgezet is begint het te sissen en te pruttelen
bovenop het oliefilter , ook aan de voet van dit filter spuit er dan olie uit (daar waar het filter aan de motor vastzit).
Dit alles stopt na ongeveer 5 minuten , maar dan is het al 1 grote oliezooi onder de motorkap.
We hebben het inzet filter en de pakking ringen al vervangen en de carterventilatie gecontroleerd maar het probleem blijft .
De kennis van mij heeft deze auto een half jaar geleden gekocht en de motor heeft 260.000km gelopen,
De auto heeft dit probleem sinds een aantal weken .
Ik kom er zelf ff niet uit ,
wie weet waar te zoeken .
gr. limbra
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst nadat de motor uitgezet is dop van de olie vuldop afhalen en kijken wat er gebeurt.Lopt dan olie uit het filterhuis en evt. Compressie meten.Als de zuigerveren versleten zijn kan druk ontstaan in het onder van de motor al er als eerste in dat geval oliepeilstok eruit zou moeten vliegen.Maar ik kan het mis hebben. Nog een ding cheken. Is het dekseltje alsmede filterhuis recht, beschadigd, of gescheurd?
ik heb de auto zaterdag ff hier , ik zal dan het 1 en ander controleren ,
ik hou je op de hoogte .
thanx .
We hebben de auto nagekeken , het olie filter huis is recht en niet gescheurt ,
Als de motor na een rit uitgezet wordt en de olie dop er af gehaald wordt gaat dit met een sis , (net alsof het hele blok vacuum zuigt)
zodra de olie dop eraf is loopt er geen olie uit het oliefilter , zowel niet aan de bovenkant als ook niet aan de onderkant .
Dus waarschijnlijk ontstaat er toch teveel druk door motor slijtage .
Hij heeft de auto toen aangeschaft voor een prikkie , met veel achterstallig onderhoud .
Daarbij start de auto volgens hem de laatste dagen heel moeizaam , vaak pas na 5 keer starten slaat de motor stotend en hortend aan .
De kennis van mij heeft besloten de auto te verkopen , aangezien de waarde van de auto minimaal is ,en hij er geen bergen geld in wil steken.
Wat mij betreft een wijze keuze .
in ieder geval bedankt voor de tips .
groetjes Limbra.
Wijs besluit. Er is te veel slijtage in de motor ontstaan waardooor veel druk in het onder van de motor ontstaat en olie dan langs laagste weestand naar buiten komt. Dat gesis is van overdruk. Als er onderdruk was zou er geen olie uit het filterhuis komen. bij draaiende motor olie dop losdraaien en je voelt het meteen. Olie dop zal "afgeblazen" worden van zijn plaats. en de motor gaat anders lopen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar