Sinds ik mijn 330 i (een goede maand geleden)afgeleverd heb gekregen ben ik totaal niet tevreden over de rechtuitkoersstabiliteit van mijn bmw bij snelheden boven de 170 km/u.
Omschrijving probleem: rijdend op vlak nieuw asfalt merk ik dat rond de 170 km/u en daarboven mijn 330i zeer nerveus aan gaat voelen,en dat resulteerd in een wagen die naarmate de snelheid hoger wordt steeds lichter gaat sturen en ook lichte zijdelingse bewegingen gaat maken.Het lijkt dan ook of er aan de voorzijde van de wagen steeds minder druk op de voorwielen komt(minder downforce). Bij 200 km/u en hoger moet ik bijna zelfs lichte stuurcorrecties uitvoeren om de wagen rustig te kunnen houden. Het betreft hier dus een 330i e90 met fabrieks sportonderstel.De wagen is alleen voorzien van 19 inch velgen (niet standaard,dus ook niet met run-flat banden) met 235 bandenmaat voor en 255 bandenmaat achter.Het probleem is kenbaar gemaakt bij de dealer,maar die zegt dat het door de combinatie velgen/banden komt.....?? Zelf denk ik eerder dat er een serieus uitlijnprobleem is....?? Voor een wagen die 250 km/u (begrensd) kan halen is dit weggedrag abs. onacceptabel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk toch dat het met de combinatie velgen/banden heeft te maken.leg er de originele wielen eens op en kyk dan eens hoe die ryd.als je die niet meer hebt kun je nog altyd even laten controleren op rechtuit stabiliteit succes.
Zelfde probleem hier met niet run-flat winterbanden op een E90. Leasemaatschappij wilde uit kostenbesparing geen run-flat winterbanden laten monteren. Bandenspecialist had overlegd met BMW en het kon. Gevolg: zwalkend weggedrag en boven de 120 km/u moet je voortdurend corrigeren om de auto rechtuit te laten gaan. Het lijkt wel alsof de auto met 4 lekke banden rijdt. Met leasemaatschappij overlegd en er komen nu toch run-flat winterbanden onder.
Mijn conclusie: op een E90 MOETEN run-flat banden, anders heb je de wegligging van een auto met 4 lekke banden. De bandenboeren die zeggen dat het wel kan hebben geen idee waar ze het over hebben.
17 jaar
volgens mij is dit commercie,
run-flat heeft niks te zien met wegligging, zijwanden van band zijn wel veel harder maar anderzijds geven deze ook niet mee, rij immers zelf ook met een e91 met full M-pack (dus 225/40/18 voor en 255/35/18 achter in run-flat) en winterbanden 205/55/16 orig velgen zonder runflat, als ik met auto rijdt met zelfde maat banden en velgen met runflat voel ik geen verschil in wegligging, run-flats geven wel minder comfort.
koop gewoon goede winterbanden van een deftig merk, voor mij persoonlijk michelin of conti, en orig of kwalitatief evenwaardige velgen ipv alle copie-velgen en chinese banden
een band voorzien van runflat, is een band die stukken stijver en stugger is op de wang, ik kan me voorstellen ddat dit op zeer hoge snelheid een merkbaar beter rijgedrag oplevert...
overigens de door de auteur aangehaalde 19 inchers, met bijbehorende bandemaat zorgt ook niet bepaald voor een stevige koerstabiliteit, deze brede mijnheren zullen op iedere (lichte) spoorvorming reageren..
overigens, zijn er een boel bij die de runflat banden vaarwel zeggen, en overgaan op normale banden door het hogere comfort..
zou dit een uitlijnprobleem zijn, dan zou dit bij snelheden onder de 170 ook merkbaar zijn..
Jongens deze topic is van september 2006 reactie heeft geen zin meer.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar