Ik heb voor mijn dochter een Vespa 50 special gekocht van 1974 met het volgende probleem. Ik krijg hem niet aan met de kickstarter als hij koud is , wel met aanduwen. Als hij warm is lukt het wel. Hij blijft ook niet stationair lopen (regelschroef wel goed afgesteld. Het lijkt net of hij langzaam verzuipt. Wil dan ook niet meer starten met de kickstarter. Er zit een vrij grote carburateur op 16 mm Dellortho.
Wie weet de oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk trekt hij valse lucht ergens tussen de motor en de carburateur. Dus, of de aansluiting van het spruitstukje op het blok lekt, of de aansluiting van de carburateur op het spruitstukje lekt. Slecht starten bij koude motor? Zit er nog ouwe benzine in? Werkt de choke goed?
Gr.
Paul
Bedankt voor je reactie Paulus,
Ik heb tussen het spruitstuk en het blok al een nieuwe pakking gedaan, er zat niets tussen en ik zag dat hij daar lek was. Toen starte hij wel koud maar niet warm. Pakking er tussen gedaan en nu start hij niet koud wel warm. Ik neem aan dat hij daar nu goed dicht is. Hoe check ik dat? Of de aansluiting tussen carburateur en spruitstuk lekt weet ik niet. Hoe te checken?
De choke werkt want als hij warm is en ik trek de choke uit gaat hij moeilijker lopen. Het is een carburateur met drie sproeiers, hoofd-, start-, en stationaire sproeier. Ik heb ze doorgeblazen, wat kan ik verder doen?
Er zou best eens oude benzine in kunnen zitten, is nog van de vorige eigenaar die er niet veel meer op reed. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?
19 jaar
Benzine die lang stilstaat verliest de vluchtige fracties en de zware blijven over. Daar start hij lastig op. Ook gumt de benzine uit. Er ontstaat een rubberachtige neerslag.
Pak het even goed aan: Benzinetank spoelen, kraantje reinigen(zit meestal ook een filtertje op) en slangetje vernieuwen. De carburateur moet eraf. Verwijder de vlotterbak en spoel die schoon. Controleer of de benzine door de aansluiting vanaf de tank goed doorloopt de carburateur in.
Verder moet de ontsteking in orde zijn. Steek een nieuwe bougie en vernieuw de bougiedop. Controleer of de kabel beschadigd of vies is. Controleer de contactpuntjes. De afstand tussen de puntjes op z'n verst open moet 0,35mm zijn. Bij lopende motor mogen ze een klein beetje vonken. Flink vonken betekent een defecte condensator.
En... heel belangrijk: heeft de motor nog voldoende compressie?
Hier even een aantal basis controlepunten.
Succes,
Paul
Bedankt Paul,
Ik ga in elk geval de oude benzine verwijderen en de boel schoonmaken. Ik heb twijfels over de compressie als ik dat vergelijk met de Zundapp van mijn zoon. Maar van de Vespa is het kickstartpedaal langer dus heb je minder kracht nodig. Hoe check ik of er voldoende compressie is?
Groet,
Jan
19 jaar
Een ruwe check: Bougie eruit. Duim met kracht op het bougiegat drukken en iemand anders de kickstarter rustig laten bedienen. Wordt je duim eraf gedrukt en perst de lucht er tussendoor dan zit het met de compressie wel goed.
Nauwkeuriger is een compressiemeter. Misschien kun je die ergens lenen? Die tester zal minimaal zo'n 6 bar moeten geven bij een tweetakt.
Succes,
Paul
Vanmorgen de ultieme proef gedaan, hij startte in één keer!!
Wat heb ik gedaan. Ik vond het vonkje van de bougie wat zwak en onregelmatig. Ik heb de bobine losgehaald en zag dat de verbinding met het blok geoxideerd was. (De bobine moet een goede massaverbinding hebben). Verder de bobineaansluitingen schoongemaakt. Daarna vonkte de bougie beter en startte hij ook al beter. Toen heb ik de carburateur er nog een keer uitgehaald, de sproeiers goed schoon gemaakt (met een haartje van de bezem) en alle oude benzine er uit gehaald en nieuwe er in. Als hij net gestart is zakt hij stationair nog wat af en gaat soms uit, maar ik kan hem dan zo weer starten. Als hij even warm is blijft hij lopen. En de koude start is dus uistekend.
De compressie kon ik niet checken omdat vanwege de kunstof kap (geforceerde koeling) ik mijn duim niet goed op het gat kon krijgen. De onderbreker vonkte niet, dus de condensator isblijkbaar nog goed.
Wat is dit toch een fantastisch medium.
Paul hardstikke bedankt voor je nuttige adviezen!!
19 jaar
RRRRRRRRRING DING DING DEDING DING..... doet 'ie dus weer.
Het blijft leuk, zo'n gatencilinder.
Veel plezier ermee en mooi dat het gelukt is!
Groeten,
Paul
Paul ben je er nog? Ik heb te vroeg gejuicht. Er zit iets in wat er volgens mij niet in zat. Als hij langzaam loopt, bijna stationair houdt hij af en toe in. Als hij dan af slaat krijg ik hem met de kickstarter niet meer aan. Aanduwen lukt wel bij voldoende toeren. Het is net of de ontsteking even helemaal wegvalt zo abrupt houdt hij in. Als hij blijft lopen en ik zet hem gewoon uit (volgens mij onderbreek je met de uitknop ook de onderbreking) dan start hij wel weer heel makkelijk.
Wat kan dit nu weer zijn. Volgens mij had hij dit voor de koude start problemen niet. Ik hoop dat je of iemand anders wat tips kan geven.
Jan
19 jaar
Hallo Jan,
Ik denk aan een paar dingen:
Kan zijn dat de contactpuntjes niet goed staan. Afstellen.
De UITknop sluit meestal de contactpuntjes kort naar massa. Kan zijn dat de draad ergens sluiting maakt. Nalopen.
Kan zijn dat er door een heel arm stationair mengsel een loodpareltje tussen de bougie-elektroden ontstaat. Als hij afslaat, haal dan de bougie er eens uit (Pas op: heet!) en bekijk 'm eens.
Hoe loopt hij stationair? Lijkt het op een licht, beetje zielig lopen met af en toe een roffeltje (arm mengsel)? Of lijkt het op een "vet" lopen (rijk mengsel): flink pruttelen, stinken en wat rook uit de uitlaat?
Je kunt het stationair mengsel op het gevoel afstellen en kijken hoe hij dan rijdt. Te rijk is vervelend want dan kan de bougie vet slaan als hij even stationair heeft gedraaid en je wil wegrijden.
Te arm is schadelijk want dan wordt het boeltje te heet.
Speel hier eens mee.
Groeten,
Paul
Jan,
Heb je de originele carburateur er ook bij,deze is wel erg groot standaard zal 10 of 12 millimeter zijn ik denk dat hij steeds verzuipt.
Zelf ben ik veel bezig met zundapp als hobby,ik heb er ook een bij met precies dezelfde klachten omdat er een 19 mm op zit terwijl de rest niet is aangepast(opgevoerd)
Hans
Een loodpareltje lijkt me niet waarschijnlijk want hij loopt op loodvrije benzine. De bougie was heel vet. Ik heb er een kleinere hoofdsproeier in gedaan maar stationair leek hij nog wel slechter te lopen. Het probleem is duidelijk dat de bougie overslaat. Ik heb al de afstand van de bougiepuntjes gevarieerd van 0,4 tot o,6. Geen verschil. Er zit een Dell Orto 16/16 carb. op. Volgens een specificatieblad dat ik heb van een vergelijkbare Vespa hoort er een 16/10 op. Betekent dit aansluiting op spruitstuk 16mm en luchtinlaat 10mm? Ik heb helaas geen andere carb. Contactpuntje staan op 0.4 mm overeenkomstig het specificatieblad (0,3-0,5) Er staat ook op dat de voorontstekeing 19 gr. moet zijn maar volgens mij kan je van dit type de grondplaat helemaal niet verdraaien.
Ik denk dat ik de puntjes iets krapper ga afstellen en eens kijken of dat helpt. Of zal de grote carb. het probleem zijn?
19 jaar
Contactpuntjes dichter op elkaar is een later ontstekingstijdstip en verder van mekaar is een vroeger ontstekingstijdstip.
16/10 is inderdaad 16mm aansluiting en venturi 10mm.
En de hoofdsproeier (heet eigenlijk hoofddoseur, dat kleine sproeiertje onder in de vlotterbak) heeft geen/nauwelijks invloed op het stationair mengsel. Zit er op deze carburateur een stationairmengselschroefje? Ik denk het eigenlijk niet. Dan wordt het spelen met de hoogte van de gasnaald eventueel in combinatie met een andere hoofdsproeier (dat buisje waar de gasnaald in schuift).
Succes,
Paul
Dat vroeg ik me inderdaad af Paul in hoeverre de hoofdsproeier functioneert bij het stat. toerental. Dus volgens jou doet deze nauwelijks mee bij statinonair. Er zit een stationairmengselschroefje op. Ik heb er wel een beetje mee gespeeld maar het overslaan bleef. Ik begin toch te denken aan de contactpuntjes. Hij stond in het begin wat krapper (o,3) maar bij de eerste problemen heb ik de contactpunten overeenkomstig de specs op 0,4 gezet. Zou dat het overslaan kunnen veroorzaken?
Ik ga dan dus het ontstekingstijdstip iets vertragen begrijp ik.
Misschien een keer op 0,3 zetten en een keer op 0,5 en dan kijken of hij beter loopt.
19 jaar
Heb je al eens aan de condensator gedacht die kan wat ellende veroorzaken.
Kijk eens of er veel vonkvorming tussen de contactpuntjes is als de motor loopt.
Hans
Heb ik gedaan Hans, ik zie geen vonkvorming. Er zit trouwens geen ronde gasschijf in met een konische naald aan de onderkant die in de sproeier zakt zoals bij m'n oude Zundapp. Deze heeft een platte schuif en 3 sproeiers en dus een regelschroef voor stat. mengsel.
19 jaar
Dan is de condensator goed. Wat een gedoe zo moeilijk moet het toch niet zijn.
De uitlaat zit die soms dicht met koolaanslag.
Ook las ik dat de bougie vet was dan gaan mijn gedachten toch weer naar een te grote carburateur.
Zuigerveren versleten of vastgekoold.
Krukaskeringen verdroogd waardoor er valse lucht in het carter komt.
Hans
Er zit een vrij nieuwe uitlaat onder. Maar gaat de bougie daarvan overslaan? Er is een wat kleinere hoofdsproeier ingegaan en nu is de bougie niet vet meer. Bij de bromfietsmaker even de compressie laten meten en die was 8 bar dus dat is ook goed. Ik vermoed dat ik het in de ontsteking moet zoeken.
19 jaar
Als de uitlaat nieuw is zal dat ook het probleem niet zijn.
Mag ik jou een mailtje naar je prive e-mail sturen,zodat je mij even terug kan mailen wat de scooter nu precies doet.
Hans
Puntjes verder van elkaar kan problemen geven bij een versleten onderbrekernok. Dan sluiten de puntjes niet goed meer. Zet ze toch eens terug op 0,3mm.
Gr.
Paul
Geen probleem Hans, graag zelfs als dat de oplossing dichterbij brengt. Als je op mijn naam klikt zie je het emailadres. Ik ga morgen de contactpuntjes op 0,3 zetten. Ik probeer eerst altijd te beredeneren wat de oorzaak kan zijn. En ik snap niet goed waarom de bougie daardoor over slaat.
19 jaar
Gisteravond kreeg ik een brainwave! Ik heb in het begin de cilinderkop vervangen omdat de schroefdraad van het bougiegat rot was. Er zaten in de emmer met onderdelen nog 3 koppen en daar heb ik er één van gebruikt. Ik heb de kop op het vlakke aanrecht met een watervast fijn schuurpapiertje glad gemaakt en gemonteerd. Ik kon geen passende pakking vinden en men zij dat er origineel ook geen pakking tussen hoort. Ik begin te vermoeden dat hij bij de cilinderkop lekt als de motor warm wordt. De compressie is al eens gemeten bij bijna koude motor en was toen 8 bar. Ik moet hem dus warm rijden en nogmaals meten. Als dat het probleem is moet ik de cilinderkopbouten dan vaster aandraaien of draai ik ze dan naar de knoppen? Vloeibare pakking schijnt ook niet echt een succes te zijn bij de kop, wordt te heet zegt men. De cilinder wand zit met aparte bouten onder vast.
Graag advies.
Groet,
Jan
19 jaar
De kop is wel gevlakt maar is de cilinder helemaal vlak? In ieder geval gaat het altijd een beetje werken als het warm wordt. Kan best zijn dat hij dan gaat lekken als hij warm is.
Draai de kop er maar af en dan zul je de leksporen wel zien.
Vaster aandraaien zou ik niet proberen. Die tapeindjes zijn maar M6 dacht ik en zijn snel dol. Ze mogen volgens mij 10Nm hebben, of als je geen momentsleutel hebt: tot een kwartslag voor het breken...
Origineel wordt er volgens mij een dunne metalen (aluminium?) pakking gebruikt. Vloeibare pakking kan niet tegen de hitte.
Dus toch effe op zoek naar een geschikte pakking.
Succes,
Paul
Ik zit even in een dip. De hele dag met de Vespa bezig geweest. Alles doorgemeten, geen gekke dingen geconstateerd. Ik dacht het kan nog maar één ding zijn, de condensator, eerste winkel had hem niet de tweede was net dicht de derde had er een die bijna hetzelfde was. Er zat maar één draad op (die net te kort was)ipv twee dus moest ik de bobineaansluiting verhuizen van de condendator naar aansluiting contactpunt. En het resultaat? Koude start prima maar als hij warm is slaat de bougie over bij lage toerentallen en slaat af en is dan niet meer te starten. Volgens mij kunnen het nog 3 dingen zijn: de ontstekingspoel, de bobine of de bedrading. Mogelijk dat er ergens een draadbreuk zit die problemen geeft als hij warm wordt. Ik begin het aardig zat te worden. Wie het weet mag het zeggen.
Groet,
Jan
19 jaar
Hoe is de lichtopbrengst van de koplamp? Brandt de koplamp flauwtjes? Bij die ouwe apparaten wil de permanente magneet in het vliegwiel nog wel eens zijn kracht verliezen en wordt het licht en de vonk zwakker.
Maar ik denk ondertussen aan een rotte ontstekingsspoel.
Al eens een nieuwe bougie geprobeerd? Je zal net zien dat de isolator beschadigd is en doorslaat als hij heet wordt...
Gr.
Paul
Mooi dat er mensen blijven meedenken in deze donkere periode (klinkt al aardig dramatisch niet). Ik was bijna in staat om de Vespa naar een bromfietszaak te brengen. Het probleem is dat je niet weet hoeveel tijd ze er in moeten steken en of ze het uberhaupt vinden. Daarnaast denk ik Jan, het is gewoon techniek dus het moet te vinden zijn. Wat betreft jouw suggesties Paul.
Zou inderdaad kunnen dat de magneet wat zwakker is geworden, maar heeft hij als hij koud is dan een zwakkere vonk nodig dan als hij warm is? Kan je niet met een soort amperetang om de bougiekabel meten of de spanning hoog genoeg is?
Bij de onderdelen die ik mee heb gekregen zit ook nog een grondplaat met spoelen. Ik zal de ontstekingsspoel doormeten en als hij goed is vervangen. Ik zal ook de kabel van de bobine naar de bougiedop vervangen hoewel deze over de kunststof kap van de luchtkoeling loopt dus de hoospanning kan niet zo makkelijk wegvloeien naar massa. Er zit al een nieuwe bougie in. En dan blijft als laatste de bobine over. Ik heb pas komend weekend weer tijd (en zin hoop ik) om er weer aan te sleutelen. De aanhouder wint zeggen ze toch?
Ik heb trouwens een draad van de condensator verlengt met pvc geisoleerd draad. Weet jij hoe warm het daar wordt, kan het kwaad? Volgens mij is al het andere draad voorzien van hittebestendige isolatie.
Groet,
Jan
19 jaar
Afgelopen zaterdag weer aan de gang geweest. Kop er af gehaald. Je kon inderdaad zien dat hij gelekt had. Een alu pakking gehaald passend gemaakt en gemonteerd. Het is wel beter geworden, ik hoorde hem niet meer overslaan als de motor sneller liep (als hij warm is). Maar hij sloeg wel weer af bij stationair toerental bij warme motor (overslaan van de bougie). Hij hoefde ook minder lang af te koelen voordat hij weer wou lopen (aanduwen). Maar ik heb geen zin om hem weer uit elkaar te halen en heb hem naar een bromfietszaak gebracht waar ik ook wat onderdelen vandaan heb. Als het probleem opgelost is laat ik het weten.
Groet,
Jan
19 jaar
Okee,
Bedankt voor de terugmelding.
Succes ermee!
Gr.
Paul
Is het al opgelost Jan? Ben wel geïnteresseerd naar de oplossing.
Gr.
Paul
Nee Paul nog niet. Ik had hem eerst staan bij een bromfietszaak die er eigenlijk geen zin in had bleek later. Stel dat ik het niet kan vinden en ik ben er wel een halve dag mee bezig geweest, was zijn opmerking. Ik heb hem na 10 dagen teruggehaald en heb de bobine en de ontstekingsspoel nog vervangen ook dit hielp niet.
Ben toen naar een andere bromfietszaak gegaan die me al eerder wat tips had gegeven en gevraagd wat als hij het niet kon vinden? Hij zei: Er is hier nog nooit een bromfiets of scooter de deur uitgegaan die we niet konden maken. Ik heb hem verteld waar het niet aan ligt dus hopen dat het lukt.
Als het probleem is gevonden laat ik het weten
19 jaar
Okee, ik hoor het wel.
Succes,
Paul
Als het goed is heb je op de cabarateur een vleugel moertje zitten en die moet goed afgesteld worden want ik rij zelf al 15 jaar op een Vespa PK 50s en ik ben ook een grote verzamelaar van Vespa ook kwa Schaal modellen en heb dus ruime ervaring er in en als ik zo de verhalen lees is het gewoon een kwestie van de vleugel afstellen de cabarateur is wel goed die er op zit
18 jaar
de dingetjes die ik deed als ik een oude brommer had is eerst alle pakkingen vervangen voetpakking koppakking uitlaatpakking.
bougietje vervangen
zuigerveren vervangen.
contactpunten checken en kabels
carburateur stelschroef moet je afstellen bij warme motor omdat ie lagere toeren maakt bij een warme motor dan bij een koude.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar