Ik overweeg een Seville STS 4.6 Northstar te kopen. Auto lijkt goed, maar één ding baart me zorgen.
Voor bij de radiateur zit een aparte koeler. Volgens mij die voor koeling van de automaatbak. Het ding zweet en bij stationair lopen zie je dat toenemen.
Vragen:
- Is dat een urgent probleem?
- Brengt het de automaatbak in gevaar of iets anders?
- Is het eenvoudig en relatief voordelig te vervangen?
Graag jullie hulp, mogelijk voorkomt het een miskoop!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Daniël,
Modeljaar 1992 had nog geen Northstar 4.6L motor maar een 4.9L HT-4900 (200 pk) http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Se...
De Northstar kwam pas in 1993 in de STS en 1994 in de SLS.
Dus als er iemand er een 4.6L in gebouwd heeft zou ik hem nooit kopen, klopt vaak niets meer van zo'n auto.
Een lekkende koeler leiding is altijd urgent, door een te laag oliepeil (rode olie kleur) gaat de bak slecht schakelen en kan stuklopen.
Met vriendelijke groet,
Jan Kraakman.
dag Jan,
Je hebt gelijk. Ik keek niet goed. Het betreft een 1993 auto, een STS. Dus dat is geen punt van zorg.
Zou een nieuwe koeler plus oliecheck voldoende kunnen zijn? Hoe zou ik kunnen ontdekken of er (al) schade is?
11 jaar
Beste Daniël,
Een nieuwe originele koeler kost al gauw 270 euro, de "gezondheid" van de versnellingsbak is enigzins te controleren door de ATF kleur en geur te vergelijken met nieuwe ATF evt. op een witte doek, wanneer de oude bruin tot zwart is en verbrand ruikt dan is het tijd voor revisie. Ook bij een niet te korte proefrit is de werking te controleren, werken alle versnellingen en de achteruit, is er slip bij het normaal en/of stevig optrekken, gaat het schakelen ruw of geleidelijk. De 4T80-E transmissie heeft 4 versnellingen inclusief overdrive en wordt door de computer aangestuurd, er kunnen uiteraard ook nog elektronische problemen voorkomen met deze aansturing, hiervoor dient de computer te worden uitgelezen.
Dit is een handig forum http://www.cadillacforums.com waar zeer veel info te vinden is.
Met vriendelijke groet,
Jan Kraakman.
Hartelijk dank voor deze info! Daarmee help je me goed op weg. Wordt zoeken naar een gebruikte koeler en ik zal bij een tweede bezichtiging en proefrit ook de olie checken op kleur en geur, als dat enigszins lukt.
Ik ga het forum bezoeken. Dank voor de tip!
11 jaar
de northstar heeft ook een motorolie koeler, en zelfs een koeler voor de stuurbekrachtiging sommige hadden zlfs een gekoelde dynamo... dus check ff welke koeler het is... eigenlijk zijn er zat van deze wagens te koop, en de prijs ligt niet hoog, dus zou als ik de zaak niet vertrouwde voor een andere kijken. Een bakrevisie of een koprevisie kost al gauw meer dan een compleet rijdende auto.....kijk wel naar een northstar, de 4,9 liters zijn niet vooruit te branden en zuipen alsof iedere cilinder 1 alcoholist is.....
gr
Peco Power
wel jammer dat je een niet bestaand emailadres en website hebt, want ik had interessante info voor je.....
gr
Peco Power
Hallo Mercury,
Ik heb mijn e-mailadres inmiddels geactualiseerd. Als je nu iets stuurt, komt het aan.
11 jaar
Het gaat overigens concreet om deze:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehand...
De prijs is onderhandelbaar, dat weten we inmiddels. Het is niet het meest courante model van het huidige wagenpark...
11 jaar
Een alternatief is deze:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/cadi...
Maar dat is zo'n 300km rijden enkele reis voor mij.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Seville of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar