Hallo, heb een probleem met mijn accu's (24v).
Ik heb de 2 accu's zondagmiddag vervangen, motor laten draaien en heb 14.20 volt gemeten per accu.
Ik ben er maandagmorgend naar het werk gereden en toen had ik al gemerkt dat de accu's maar 12.25volt (elk)gaven met een draaiende motor.
Maandagavond wou ik weer vertrekken, maar mijn accu's waren helemaal leeg...!!!
Ik heb mijn lichten ofzo niet vergeten uit te zetten...
Hoe kunnen mijn accu's zo ineens leeglopen...???
Wie kan mij helpen of op weg helpen???
Alvast bedankt!!!
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij lopen je accu,s niet leeg maar heb je of een defecte dynamo of los contact want voor het laden ben je toch altijd nog z,on +/-13,8v nodig 12,2 is de accu spanning
als ik het goed begrijp staan je accu,s paralel aan elkaar dus +op + -op - en dan heb je een 12volt instalatie als alle verbruikers aanstaan moet je toch nog een kleine 13,5v overhouden susses
de accu's staan in serie aangesloten. Maar enkel mijn startmotor is op 24v, al de rest is normaal 12v.
na het plaatsen van de nieuwe accu's had ik +/-14.20volt per batterij. Dus toen laadde mijn alternators goed bij (staan er 2 op, 1 alternator voor 1 accu).
Maar maandagmorgend(tijdens het draaien) had ik per accu maar 12.25volt...
En na het werk (17u15) waren beide accu's helemaal leeg....
Tijdens het stilstaan kan/mag een accu toch niet leeglopen...???
17 jaar
als ik het goed lees ben je gaan rijden met een accu die niet bijlade = 12,25v ik denk dat er onder het rijden verbruikers zijn die je accu leeg getrokken hebben als je nieuwe accu,s geplaats heb moeten deze nog vol laden ze hebben vaak genoeg spanning om op te starten maar daarna moet de dynamo de rest doen dus echt super vol zitten ze niet ik zou de bedraading van de dynamo eens goed controleren of daar geen los contact ergens zit of alle massa kabels wel vast zitten (ook aan het motorblok)want als ik je goed begrijp heeft hij wel bij geladen direct na het monteren van de nieuwe accu,s
17 jaar
als ik me niet vergis, heb je ergens een relais zitten, wat na het starten je systeem omkoppelt van 24 naar 12.
Als dit relais niet werkt, blijven je accu"s op serie staan, waardoor je dynamo's een 24 volt signaal krijgen, waardoor ze niet bijladen ( systeem/laadspanning is afgeregeld op 14 volt).
Het is een systeem, wat als ik me niet vergis vroeger ook op de oude hanomag busjes werd toegepast.
Controleer de werking van dit relais dus eerst, door op de d+ van de dynamo's de spanning te meten.
Groeten Marcel
Ok zal eens naar de bekabeling zien, kijken of alles nog goed vastzit.
Weet u soms hoe ik een verbruiker kan opsporen? Want ik denk dat mijn accu's zijn leeggelopen door een verbruiker. Hoewel ik niets heb laten opstaan... Hoe kan ik zoiets opsporen? Doe ik dat met een multimeter ofzo?
Alvast bedankt.
17 jaar
Ok Marcel.
Maar hoe komt het dan dat mijn accu's helemaal leeg waren?
Want als het is wat je zegt, worden de accu's niet bijgeladen. Maar het is een diesel en verbruikt al rijdend weinig stroom...
en toch waren de accu's helemaal leeg... Dan zit er toch een (ongewenste) verbruiker? Niet?
17 jaar
met een multimeter kan, zet deze dan op de amperestand, en zet deze direct tussen de accupool en de klem, zodat alle stroom door de meter gaat.
Dit mag een paar tiende amperes zijn, afhankelijk van de hoeveelheid verbruikers wat aanstaat ( radiogeheugen, carkit, alarminstalatie etc.) deze trekken continue een kleine spanning weg.
Als de stroom te hoog is, trek dan 1 voor 1 de zekeringen eruit, om te achterhalen op welke groep de verbruiker zit, en ga vanaf hier verder werken.
Groeten Marcel
nou, vergeet niet dat je, vooral in deze tijden nogal wat aan hebt staan smorgens en savonds.
Denk hierbij aan verlichting, eventueel achterruitverwarming, kachelventilator, radio, eventueel versterkers, dit zijn allemaal best grote verbruikers.
Inderdaad trekt een conventionele dieselmotor ( Zonder motormanagement) zeer weinig stroom,enkel een eventuele brandstofafsluiter. Maar als hij al wat luxer is uitgevoerd, denk dan bijvoorbeeld eens aan dieselfilterverwarming etc. Airco niet te vergeten, en wat dacht je van een electrische vin.
Loop alles eens stap voor stap na, en gebruik desnoods een stroomtang. Hiermee kun je zeer precies, zonder kabels los te trekken zien hoeveel stroom er door een draad loopt.
Probeer eens of je er ergens een kunt lenen.
Groeten Marcel
Ok Marcel.
Bedankt voor de reacties!!!
Zal nog iets laten weten als ik het gevonden heb.
mvg
17 jaar
Na nazicht van de bekabeling bleek er een kabel achter de motor los te hangen.
Heb deze weer in orde gebracht en vanaf dan geen probleem meer gehad...
Verbruik gemeten met stroomtang: 0.06A. Dus dat is goed.
Bedankt voor de hulp althans.
17 jaar
veel succes.
Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US K30 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar