Ben vandaag naar Denemarken gereden. Dacht; dit is een goede test en jawel, in duitsland had ik getankt, benzine tank volgegooid en Gas (G3) zou ik later voor de grens nog bijvullen. Ik wilde even een paar honderd km rijden op premium brandstof om alles een beetje te smeren. Na een tijdje in duitsland kreeg ik opeens alle alarmbellen van het message centre. Brandstof op etc. etc. etc. Geen van de klokken of de board computer krijgt nog een signaal. De wijzers van bijvoorbeel temp en brandstof gaan wel naar 0 bij het straten maar vervolgens blijft alles op 0 hangen. Ik heb de gok maar genomen en de accu losgegooid een paar minuten in de hoop dat een reset het zou oplossen. Gelukkig start de motor gewoon (en ik heb de secure key bij me) alleen is de radio nu ook locked. Aangezien ik een 2003 model heb en de accu al eerder plat is geweest denk ik dat die ook afhankelijk is van een signaal van het motor management en het wel weer zal doen (hoop hoop). Ik heb geen code namelijk. Maar goed. De motor loopt gewoon goed, geen "nood programma" etc. Kan gewoon rijden alleen is het best vervelend met een kerstboom aan waarschuwingen en geen enkele data. Snelheid haal ik maar uit de GPS etc. etc etc. Grappige is dat ook de KM tellen stil staat... Mocht er ooit KM heffing komen dan weet ik (als ik dit kan oplossen) al waar de zwakke plek zit haha..
Nu concreet. Ik heb een Haynes bij me natuurlijk maar kan niet echt vinden waar het zou kunnen zitten. Omdat ik onderweg was en er een heuse sneeuwstorm aan de gang was heb ik niet heel lang gezocht. Kan het gewoon een zekering zijn? Ik denk eerder aan een los contact ergens in de aansturing van de boardcomputer/message centre. Omdat de motor en het motor management geen problemen lijken te hebben (ga morgen de ecu uitlezen, heb alles bij me maar moet wel even de software weer downloaden aangezien mijn andere laptop uitgeleend is). Ik denk dat ik daar ook niet veel ga vinden want hij is gereset na het losgooien van de accu.
Weet iemand hoe de "board computer (die geeft ook een "blank op instant economy etc.)" en het "message centre" verbonden zijn met het motor management? Ik vrees ook met grote vreze dat ik achter de dash moet gaan graven nietwaar? Dan bewaar ik het waarschijnlijk tot thuis.
In ieder geval is mijn vakantie nu begonnen..... En ben ik weer een "chevy" ervaring rijker.
Groetjes en alvast dank voor eventuele tips/suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is je schakelaar van gas naar benzine niet kapot of sluiting daarin
Kan die dit veroorzaken? Ik kan zonder problemen schakelen tussen gas en benzine en de brandstof indicatoren werken naar behoren (voor gas dan)
14 jaar
lijkt me sterk, ik ga ff vreselijk nadenken (en zoeken)wat hier aan de hand is
gr
Peco Power
ik lees hier iets, dat ik niet zo geloof, maar is het proberen waard.
Laat de auto lopen, en druk nu op de power button van de radio, als je geluk hebt doet ie het weer
http://wiki.answers.com/Q/2002_Pontiac_M...
oh ja, controleer ook even de zekeringen aan de passagierszijde, die je alleen kunt vinden als je de bijrijdersdeur open doet ze zitten in de zijkant van het dashbord.
gr
Peco Power
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_replac...
radio unlocken.....
Ik ga straks alle zekeringen trekken, en die radio knop had ik natuurlijk al een tijd ingedrukt. Wel frapant trouwens, precies dezelfde symptomen. Ik denk dat er een kink/short is tussen motor management en de dash computer of wat ook de klokkenwinkel aanstuurt. Mijn radio is denk ik het nieuwe model. Die hebben geen code maar krijgen de code waarschinlijk van hetzelfde motor management. Daardoor werken ze niet in een andere auto maar kun je wel veilig een accu wisselen. Mijn accu is al plat geweest. Die doet het overigens weer aardig. Ik zal er naar kijken maar vandaag was even relaxen. Waar zit de ECU eigenlijk? Ik verdenk een stekker in die contreien van kortsluiting of slecht contact o.i.d.
Oh, en die gas knop werkt gewoon goed dus. Nog even nagekeken.
Thanx voor het meedenken, Morgen ga ik er wat werk van maken. Groetjes, Lucas
14 jaar
Alle zekeringen zijn goed en "reseated". Ik kan ook niet geloven dat dat het was. Vond 1 losse stekker, bij een kabelboom aan de rechterkant. Zal een foto op de hyves pagina zetten als dat kan. Ik kan in de verste verte geen andere stekker zien voor deze verbinding dus denk ik dat ie niet er uit gevallen is. Zal wel met de LPG conversie "overgebleven" zijn o.i.d. Maar goed. Ik kan in de haynes ook niet vinden waar het motor management zit, en hoe de kabelbomen lopen naar het dashboard. Ben ook geen held met schema's hoor...
Alle zichtbare stekkers in het motorcompartiment flink aangedrukt etc. Moet zeggen dat het er wel een beetje knullig uitziet. In mijn ogen zouden verbindingen in zo'n aggressieve ruimte best beter mogen. Helaas geen oplossing.
Nog een vraagje, onder bij de (voet) handrem zit bij mij een zekering en een soort knop (denk ik) weggewerkt achter de bekleding. Daar naast loopt een kabelboom voor airbags, stoel etc. (neem ik aan). Waar is die zekering en die (soort gele) knop voor? Ik moet denken aan een stopknop voor de brandstofpomp in geval van aanrijding o.i.d. Weet iemand wat ik bedoel?
Groetjes, Lucas
14 jaar
ja, jij bedoelt een crashswitch, maar volgens mij is dat wat jij daar ziet een airbag afga sensor. zal eens bij mijn eigen ts kijken.
toch nog even een vraagje
toen het gebeurde, was dat direkt na het tanken? of na een paar kilometer rijden? en reed je toevallig net over een hobbel/richel, gat in de weg?
ik had laatst nl ook zoiets, maar dan met de tractioncontrol/abs, over een randje heen en service lampje aan en tc en abs uitgeschakeld. stoppen, uit en weer starten, probleem weg tot de volgende richel die je met 130 nam.
alles bekeken op de brug, maar niks te zien. nu is het natuurlijk over, maar wat het was???
goed, heb jij niks aan Lucas, waar in Denemarken zit je, op Jolland? ik neem aan in de buurt van Billund? Misschien dat ik iemand weet bij je in de buurt die even kan kijken/helpen.
gr
Peter
Zit nog net inZuid denemarken, in het midden dus maar dan aan de westkust. Het was ongeveer 200KM na het tanken en voor zover ik weet niet met een hobbel. Gewoon plotseling, ging net de tunnel in bij Hamburg en we reden net een file in dus vrij langzaam. Het sneeuwde toen nog niet heel hard. Later heb ik trouwens nog wel een akkefietje met het gas gehad. Ik moest hard inhalen en bij de kickdown kreeg ik opeens piepsignalen en ging de auto over op benzine met een piepsignaal van de VSI installatie. Dit was met ongeveer een 3/4 tank vol. Ik kon het signaal moeiteloos afzetten en weer over schakelen op gas. Maar goed, ik denk dat dit misschien een misfire was o.i.d. Ik rijd nooit heel hoge toeren en dit was een uitzondering. Dit was overigens dus na alle eerdere dingen.
Nog iets, de stand van de automaat bak wordt dus ook niet doorgegeven. Het lampje is gewoon uit. Ik denk echt geen info naar board compu en die krijgt denk ik info uit motor management. Heb nog niet de software binnen want de verbinding is hier slecht en traag maar ik zal hem uitlezen, misschien dat ik daar wijzer van wordt.
Thanks trouwens voor de moeite. Groeten, Lucas
14 jaar
In Gram zit een goede us specialist
http://www.usabiler.dk/
of bij Roskilde
http://www.houseofcarscph.dk/
Heb de auto uitgelezen. Alle data komt via die weg goed door (temp, intake preasure, snelheid etc) Geen foutmeldingen afgezien van de O2 sensor maar dat was bekend en die komt er aan. De cruise control deed het ook gewoon dus eigenlijk kan ik het probleem reduceren tot de control unit (neem ik aan) die de dashboard meters, de overhead computer en het message center aanstuurt. Die krijgt geen data. Hij is zelf niet stuk denk ik omdat hij wel alle waarschuwingen doorgeeft. Maar goed, de auto kan dus rijden en in Nederland zie ik wel weer verder. Hij is net gekeurd dus ik heb nog even ;)
Groetjes, Lucas
14 jaar
Nou, we zijn weer thuis. 950km zonder enig probleem. Konden net in duitsland weer goedkoop gas tanken en hebben daarmee tot in Nederland kunnen rijden. Af en toe (in Denemarken vooral) veel op 98 benzine gereden. Dan loopt de motor mooi, op gas bij stationair iets minder maar verder ook prima. Wel vaak vloeistoffen gecontroleerd aangezien ik geen indicatie meer heb en veel moeten rekenen om te schatten hoeveel benzine we nog hebben (lastig zonder dagteller info). Maar goed. Auto rijdt dus prima, was eerste lange rit en we zijn erg tevreden, heerlijke reisauto.
Onderweg de bedradings schema's zitten bekijken. Ik zie dat er een lijntje loopt van de PCM naar de klokkenwinkel. Doe krijgt natuurlijk z'n info van de PCM. Ik zie 1 draad (groen) die via een blokje naar grijs/roze overgaat en dan de klokkenwinkel van info voorziet. Is dat een draad voor elke meter of loopt er data via 1 draad voor alle meters? Ik denk dat het meest logische is om vanaf de PCM die draad te gaan volgen en dan zal de stekker de eerste verdachte plek zijn. Maar goed, alles zit zo ingepakt dat het niet makkelijk zal zijn. Ik kan natuurlijk ook bij de klokkenwinkel beginnen maar zie een beetje op tegen demontage van het dashboard. Op zich is dat misschien een betere methode. Overigens zag ik vooral in de V. S. dat dit ook wel eens bij de ventures en andere modellen daar voorkomt. Zie alleen geen oplossingen. Weer een item voor de wat warmere dagen.
Ik laat weten als ik iets vind.
Groetjes, Lucas
14 jaar
Nog even een update. Reed gisteren over een hobbelige weg en bij het wegrijden deed alles het weer inclusief radio. Dus toch een los data contact ergens wat weer goed getrilt is (of weer droog geworden met dit weer??) In ieder geval, alles werkt weer naar behoren.
FF afkloppen. Twee dingen geleerd, de radio werkt inderdaad op een signaal van motor management en ik denk dat het losse contact ergens achter het dashboard zit. Gewoon die data kabel volgen vanaf de radio en kijken waar je uitkomt.
14 jaar
Laatste update en oplossing:
Vandaag was een mooie dag dus ik ben maar eens aan deze klus begonnen. Heb alles gedemonteerd en kon bij de bedrading onder het stuur. Voor zover mogelijk contacten nagekeken zonder resultaat. Ik wilde daarna de hele klokkenwinkel maar gaan demonteren. Bij het verwijderen van de asbak en middenconsole kwam ik een verborgen schakelaar tegen en jawel.... Dat is de boosdoener. Als je een portomonee o.i.d. in het middenvak wil leggen kun je per ongeluk deze schakelaar overhalen. De schakelaar onderbreekt alleen de data van de PCM naar de klokkenwinkel voor zover ik kan beoordelen. Het enige nu wat ik kan bedenken is dat deze diende om (was een bedrijfsauto maar niet op grijs kenteken geloof ik) de kilometer teller stop te zetten....... Ik vraag me nu af hoeveel hij dan werkelijk gelopen heeft maar goed. De auto rijdt goed, gebruikt niet veel olie, lekt wat stuurbekrachtiging olie op een sealtje en heel af en toe bonkt de automaat wat. Ik rijdt heel rustig dus ik denk dat ie nog wel even mee gaat.....
Ik zal wat foto's op het Hyves forum zetten voor wie de kabeltroep wil zien die ik achter het stuur vond. Daar aan werken is bijna ondoenlijk dus gelukkig bleek het nu dus mee te vallen...
groetjes, Saffi
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar