Chevrolet US Trans Sport: Automaat bonkt bij hete motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4i

Onze Chevrolet Transsport heeft het probleem dat wanneer de motor heet is (bv tijdens klimmen in heuvels/bergen) de automaat gaat bonken. Het opschakelen gaat dan met een enorme dreun. De automatenbak begint ook geluid te maken; er ontstaat een wat gierend geluid. Ook komt de auto dan wat schokkend op gang, alsof de overbrenging hapert. Er zit geen extra oliekoeler in onze auto.
Het probleem van het bonken gaat alleen maar over als de motor uit is gezet en enigzins is afgekoeld (> half uur). Zolang de motor aan staat, ook al koelt deze af tot bedrijfs-temperatuur, blijft het schakelprobleem bestaan.
Bij een koude motor of bij normale bedrijfs-temperatuur is er eigenlijk weinig aan de hand. Maar zodra de motor wat heter wordt gaat het vaak mis.
Mijn vraag is wie dit probleem kent en wat eraan gedaan moet worden?
Is het zinvol om evt. een revisie te laten uitvoeren of kan ik beter op zoek naar een andere auto?
Ik hoor ook graag of iemand een goed adres heeft (met ervaring) voor een revisie van deze bak (regio Purmerend/Amsterdam).
Alvast bedankt
Johan

johan_41

Geplaatst door johan_41 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

wat je altijd kunt proberen om er een losse oliekoeler tussen te zetten dat is een klein element wat je gewoon tussen je leidingen zet die naar je radiateur toe gaan

steenes (0), 14 jaar geleden

Een gekend probleem van de 4T65E automaten dat vaak wordt afgescheept met "Dat wordt een nieuwe bak".
Het is echter een drukschakelaar aan de bestuurderszijde van de bak.
Helaas zit hij intern en moet het deksel eraf. Op zich wel te doen doch kost je wel een dag.
De kosten van het onderdeel is ongeveer 30 dollar. (ebay)

Hieronder heb ik wat gevonden dat mogelijk haalbaar is.
Ik heb er geen ervaring mee. Mijn drukschakelaar heb ik vervangen.
Deze link is ook interessant: http://www.automotiveforums.com/t398499....



Re: Where is the GM trans Pressure Control Solenoid ? Hard shifting Venture Van
--------------------------------------------------------------------------------

Jean-Abdoul Svenson wrote:
> Hi group,
>
> I own a 2000 Chevy Venture. After intermitent trans hard shifting + whining
> sound, I need to change the trans PCS (#10478146) but i dont know where is
> it located (nothing in the Haynes).
>
> Thanks for any insight!
>
> Christophe

Dear Christophe:

I also own a 2000 Venture with the same problem. The pressure switch
is inside the transmission and you are looking at about $30 part and
$750 labor charge.

GM will not help you on this COMMON problem.

Changing the trans oil a number of times does not help, I have tried
that!

I understand "dirt/varnish" builds up in the pressure switch which
keeps it from working correctly.

When the trans is cold, it shifts correctly. The problem appears to
get worst with heat.

This problem does not cause a trouble light or check engine message to
come on. However, if the dealer plugs his GM scanner into your car,
THEY can pull a code and will know the pressure switch is no good.
When we had our van "scanned" they told us the pressure switch was bad,
the good news is the transmission is not slipping.

The dealer also offered us $1,500 on a trade-in. Not a very good
investment on our part!

Apparently you cannot "hide" a problem from GM's scanner.

I then made several trips to Walmart and AutoZone looking for a "fix in
a bottle". Nothing worked.

A few days ago I ran into a product called "TransTune" for $6.15 with
tax. This product was different than the other products I tried. It
cleans "gum and varnish".

The directions on the bottles were not clear.

It said "use 1/2 of a can and drive 5 miles" then change the trans
oil.

I wanted to use a full can, maybe more than one can! I called the
company. The guy I talked to was the son of the original inventor. I
told him I wanted to use more than one can to "really clean the
pressure switch out". He would not even let me use a full can, just
1/2 of a can.

Within the first mile I could not believe how well the trans shifted!
It has never shifted so smoothly!!!!!!!

I then jumped hard the gas and the trans still shifted smoothly.

Since I have added the product, we have not encounter any hard shift
and the problems appears to be FIXED.

Best $6 I have ever spent!!!!!!!!!!

If the trans oil needs to be changed, use a 1/2 can, drive a week,
replace the oil and filter and then but the other half of the can into
your trans.

The details on the product can are as follows:

Brand: Seafom
Product name: TRANSTUNE
Sea Foam Sales Co.
PO Box 5178, Hopkins MN 55343
http://www.seafoamsales.com/

If it works on your van, spread the word.

Regards,

Steve

rvos40 (0), 14 jaar geleden

dank je steve

ik heb deze link ook gelezen, maar ik heb geen 4t65e bak
maar een gm-b 24209508 901 bak

gr.rob

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

dat is je serienummer, je hebt 100% zeker een 4t65 e bak

rvos40 (0), 14 jaar geleden

aan peco power

ik heb van een 4t65e bij ebay 2 solenoid kits besteld
en tekeningen googel gehaald
maar de bak is echt anders

gr.rob

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Rob, ik ben natuurlijk ook wel eens mis, maar ik kan mij niet oorstellen welke bak onder jouw Beide transsports zouden zitten dan de misschien wel 100 transsports die ik in mijn leven heb gezien, maar goed alles is mogelijk, of heb jij toevallig 2 van die four wheel drive uitvoeringen?
die konden wel eens anders zijn, maar ik kijk ff vlot

gr
Peco

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

gm-b 24209508 901 geeft compleet geen resultaat.....

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

ook wikipedia kent geen andere bak

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_V...

rvos40 (0), 14 jaar geleden

bedankt power

heb de onderdelen terug gestuurd naar de us
ga het nu proberen met tune-up

gr.rob

jvr (0), 14 jaar geleden

Johan,

Om even terug te komen op je vraag, een oliekoeler is wel goed om er tussen te hebben. Zelf ook er tussen gezet (geen chevy) wegens hard opschakelen bij hoge temperatuur. Het is nog niet helemaal weg maar wel beter geworden.

Vanwege andere problemen is de bak overigens wel gereviseerd (1500 - 2000 euro) bij een automatische versnellingsbak specialist in Purmerend (zie gouden gids). Met half jaar garantie, maar inmiddels drie jaar geleden en nog steeds probleemloos (wordt elke dag gebruikt).

Mvg,
Jvr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.