Chevrolet US Chevy Van: cylinderkoppen wel of niet laten voorbereiden op prins autogas

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.3L

Hallo allemaal


ik wil op autogas gaan rijden . dit is echter kostbaar .zeker als het op termijn problemen geeft .

ik wildan ook weten of het noodzaak is om de cylinderkoppen te laten voorzien van nieuwe klepzittingen voordat ze het gas inbouwen!!


hoor het wel .vriendelijke groet

divino

Geplaatst door divino (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Chevy Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kleijn (0), 15 jaar geleden

als je auto geschikt is voor loodvrije benzine kun je ook op gas rijden

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Een 5.3 maar wat voor type weet jij dat? een lm7 een lm 4 een l33 of eeen l59? en l59 is een flexibel fuel engine, die kan sowieso op gas.
het prins systeem is gasinjectie, wordt vaak gecombineerd met een flashlube klepsmeersysteem. dit verlengt de levensduur van de koppen enorm.
je antwoord/conclusie bij het topic van een 87'er chevy op gas is niet relevant, heel ander type motor en een hele andere gasinstallatie.
Maar als je twijfeld, dan niet doen...

Gr

Peco Power

divino (0), 15 jaar geleden

Kzal is kijken peter

zet het zo online . hopelijk geeft dat duidelijkheid

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Vortec blokken , zeker in de van's lopen bijna allemaal op gas, net afhankelijk van de uitvoering van het blok. Flashlube systeem kost iets van 300 euro geloof ik, en er moet een speciale vloeistof in, maar verbruik is miniem. Uit ervaring weet ik dat het bij een chevrolet transsport zeker 100000 km scheelt op de levensduur van de kleppen/zittingen(is wel iets afhankelijk van de rijstijl). Laatst 1van 2000 met 230000km op gas, zonder flashlube de klepzitting eruit, een andere van 1998 met 324000km met flashlube,beide ts worden bereden door wat oudere heren en worden behoorlijk gebruikt (kar erachter etc). Maar heb er ook een bij van 2002, geen flashlube erop en die had bij 110000km de kleppen er al uit, want die werd behoorlijk misbruikt, nu flashlube er bij op en afwachten hoe lang het nu heel blijft....

gr

Peco Power

kleijn (0), 15 jaar geleden

even resumerend aan de vraag kop is dus geschikt voor lpg

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat zeg ik niet: Ik geef aan dat er redelijk probleemloos op lpg gereden kan worden, zeker met een klepsmeersysteem, als je het goed bekijkt is geen enkele kop geschikt voor lpg, het liefste hebben ze loodhoudende benzine, ivm het milieu niet meer verkrijgbaar en ivm de katalysatoren ook niet aanbevolen.

Gr

Peco Power

kleijn (0), 15 jaar geleden

deze auto is van 2003 dat zal toch zeker wel vroeger moesten de koppen aangepast worden maar dat deed je pas als die er uit liep en niet op voorhand of vergis ik me groet willem2

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Idd Willem, d'r hoeft ook niks aan gebeuren natuurlijk, maar de topicstarter is wel heel erg angstig voor de evt gevolgen van lpg op de cilinderkoppen. ik raad hem daarom ook aan om een klepsmeersysteem te installeren, dan heb je veel meer zekerheid. in principe lopen die amerikanen gewoon 2a 300 000km probleemloos op gas, en dan heb je de kosten van een koprevisie natuurlijk al meer dan terug verdient. Maar ik ga hier niet zeggen van ach ja, toe maar ze vinden lpg nog veel lekkerder als benzine. Per slot van rekening zijn deze motoren gebouwd om op (wel hele schrale) benzine te lopen. Mijn persoonlijke mening is gelijk aan jouw conclusie, gasinbouw is geen enkel probleem, die koppen hoeven niet aangepast te worden!

Greetz

Peco Power

divino (0), 15 jaar geleden

motorcode is T Peter


waar staat die LM Code ?

divino (0), 15 jaar geleden

Er is veel over te doen.prins is bezig met een sequentieel smeersysteem dus per cylinder smeren ipv centraal .ik moet dus afwachten tot dat er komt . 1 vd aanbieders (van dartel) verteld me dat hij wel smering monteert en dat tzt ook aanpast op de nieuwste techniek.das dus goed nieuws.ben nu in afwachting op berich waar ik die als eerste vernoemde motorcode kan vinden?

vd Lans (0) PRO, 15 jaar geleden

KOPPEN AANPASSEN! Met of zonder smering ze slaan opzeker in. hou die 300 (flashlube) in je zak en pas de koppen aan.
vsi systeem van prins werkt goed minder ellende dan met lpi van vialle.
Heb net weer een pick up dicht gebouwd kleppen waren een halve centimeter ingelagen 39.000km met flashlube.
De 8 cilinders en de lijn 6 cilinder (trailblazer) en de 5 cil. (H3) en natuurlijk de 3.4 (Transsport) ze gaan allemaal.
98% haalt de ton niet eens ook niet met flashlube.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=vd Lans]KOPPEN AANPASSEN! Met of zonder smering ze slaan opzeker in. hou die 300 (flashlube) in je zak en pas de koppen aan.
vsi systeem van prins werkt goed minder ellende dan met lpi van vialle.
Heb net weer een pick up dicht gebouwd kleppen waren een halve centimeter ingelagen 39.000km met flashlube.
De 8 cilinders en de lijn 6 cilinder (trailblazer) en de 5 cil. (H3) en natuurlijk de 3.4 (Transsport) ze gaan allemaal.
98% haalt de ton niet eens ook niet met flashlube.[/quote]
Bart, geef jij de topic starter ff een goed adres, jullie werken veel meer met die nieuwe types als ik, ik heb al eens een stel voorbeelden gesteld, en het heeft vooral te maken met die "loden" rechtervoet en zeker bij "jullie" in het "westen" veelvuldig filerijden, waarbij ze nogal wat heter worden dan wanneer ze nog wat vrijer uit kunnen rollen zoals bij "ons" in het "noorden" (wordt ook snel minder trouwens)

greetz

Peco Power

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Waarom zou je de koppen al aan laten passen?.
dat kan toch ook nog als de zittingen al ingeslagen zijn.
Ik zou het in laten bouwen met flashlube en gewoon gaan rijden en als de boel ingezakt is aan laten passen.
Welke ellende is er met vialle overigens?.
Ik vind het een van de betere installaties.

divino (0), 15 jaar geleden

ik heb weer meer info .

motor is een LM 7 van general motors .wie kan me daar meer over melden .ik voorzie wel dat het op termijn beter is met een smeersysteem .hoe proffesioneler des te beter .

maar waar kun je de koppen aan laten passen? wat zijn de gangbare kosten en is dit nodig /weet jij meer van de motorcodes peter ?

ik lees het wel . note: prins is volop aan het werk voor smering via de injectors!! en hopen begin 2009 dit aan te bieden .ze verhogen dan ook de garantie !!


en primera .bij veel vialle systemen gaat de pomp in de tank kapot na anderhalve ton .mede door het "droogrijden"vd gastank (verkeerde zuinigheid dus ;-)

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

LM7, is de "gewone " 5300 vortec motor uit 2003, het is de standaard motor,. het is een "gestrokede 4800 vortec (langere slag) de reeds eerder genoemde lm4 en l33 zijn aluminium uitvoeringen van dit blok, de l59 is wat ze in amerika een flexible fuel engine noemen, bedoeld om de benzine te mengen met een bepaald percentage ethanol (vooral populair in Brazilie). zullen hier in nederland dus wel niet zijn, aangezien de accijnzen op alcohol hier NOG hoger liggen dan op brandstof. Op zich heb je de betrouwbaarste motor erin, die aluminium blokken heb ik het niet zo op, hebben wat sneller scheuren in de koppen. (is mijn ervaring, miss dat een ander er wel heel anders over denkt, ik heb ze nog maar een paar keer onderhanden gehad en toevallig al 2x dus een gescheurde kop). Wat Bart dus meemaakt (en die sleutelt bij 1 van de grotere usa importeurs) is dus dat veel van die blokken zelfs met flashlube nog geen ton volhouden op lpg. Ik zou dus wachten tot januari, het nieuwe prins systeem laten installeren (ivm de extra garantie) en dan rijden met die hap. Laat je wel goed ff alle verstopte voorwaarden goed vertellen, want die zullen vast in de garantievoorwaarden staan) loopt de boel alsnog stuk binnen een ton (ik weet ook niet hoeveel km je op jaarbasis rijdt) dan de koppen eraf en aan laten passen. Dat wordt een redelijk dure aanpassing vanwege een redelijk arbeidsintensieve klus, maar miss dat je een deel kunt verrekenen met de lpi fabrikant.

suc6 met de verdere overwegingen

Gr
Peco Power

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Divinio, dat verhaal van die pomp blijft maar rondzingen.
Dat probleem betrof alleen de eerste series met lpi.
Daarbij het smeersysteem wat jij nu schetst heeft vialle al via de injectoren.
Daarbij vind ik het systeem van vialle veel simpeler, geen verdamper die ook kapot kan.
Daarbij is door vloeistof injectie de verkoelende werking nog enigzins aanwezig, wat niet meer aanwezig is bij dampgas injectie.
Vaak zit je met een verdamper waar ook weer drukken afgesteld moeten worden.
Een verdamper is vaak een bron van storingen en ellende.
Vialle is gewoon simpel, systeem komt onder druk en injecteroren gaan open en spuiten in.
Door vloeistof injectie krijgen de kleppen en zittingen ook minder op hun kop.
Damp injectie is een stuk schraler.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevy Van of stel zelf een nieuwe vraag.