close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Chevy Van: Sluiting in interieurverlichting

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: Vortec V8 5.7

Mijn accu is in 3 dagen leeg. In het voorjaar een nieuwe Varta 94Ah geplaatst welke inmiddels een paar keer geheel leeg getrokken is. Het probleem zit ergens in de interieur verlichting. Ik heb nu zekering 3 er maar uitgehaald, want daar achter zit het grootste verbruik.
Bij alles uit(contact af) heb ik nu een rust verbruik van 270mA, dat lijkt mij normaal voor de computer en misschien nog een beetje (alle allarmering enz is al lang buiten gebruik). Met deze 270mA is de accu na 3 dagen leeg, dus zal de accu wel verrot zijn.
Nu het probleem waar ik hulp voor zoek. Als ik zekering 3 er in heb, branden alle interieur en leeslampjes. Dat lijkt er op dat er ergens een sluiting met aarde moet zijn. Dit concludeer ik uit het schema in het Heyves boek. Om de bedrading na te lopen mis ik echter een gedetaileerd bedradingsschema. Ook weet ik niet waar het "convieence center" zit.
Wie kan mij daar aan helpen of is er een site waar ik gedetaileerde electrische schema's kan vinden? De chevy is van Explorer.
b.v.d fokko h

Geplaatst door

fokko h (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fokko, misschien een hele domme opmerking, maar als je de knop voor het dimmen van de dashboardverlichting helemaal omhoogdraait blijft de binnenverlichting ook branden!!. Verder wil het relais voor het langzaam dimmen van de binnenverlichting wel eens vervelend doen, ik ga even zoeken waar ie precies zit, maar volgens mij ook in de zekeringenkast, meestal voel je wel dat ie warm is! Convience center is een blok met verdelingen en vaak ook zekeringen en relais er bij. Blijft er niet een kachelmotor ergens blazen of is er een tv of iets anders electronisch ingebouwd (koelkasten zijn ook zo'n grap bij campers).

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Beste Peco,
Tot mijn schaamte moet ik erkennen dat inderdaad het dashbordverlichting wieltje helemaal naar boven stond. Wel werd ik op een dwaalspoor geleid, omdat er in eerste instantie slechts enkele lampen bleven branden. Wat gefrunnik aan een verdeel blok achter het zekeringen paneel in de linker zijwand achter de bestuurder resulteerde in het branden van alle lampjes.
De dimmer werkt goed. Verder ging ik de mist in met de domeswitch, die werkt kennelijk alleen als het contact aan staat en dan blijft de verlichting ook uit als je hem weer van contact af zet en een deur opent. Voor een camper erg handig, vooral als je weet hoe het werkt.
Ik blijf echter te veel ruststroom houden. Al met al ongeveer 480 mA. Ik kan dat eenvoudig meten omdat ik op de minpool een massaschakelaar heb gezet. (schakelaar in, stroom meter parallel aan de schakelaar plaatsen en vervolgens de massa schakelaar uitzetten). Het blijft dus nog even zoeken. Graag heb ik nog hulp in de stijl van hoe ik aan nauwkeurige electrische schema's kom en waaer ik de componenten kan vinden.
gr fokko h

fokko h 0

15 jaar

Vervelende van die in amerika gebouwde luxe vans is dat ze van verschillende interieurbouwers komen en omdat ze allemaal andere opties hebben zitten er dus echt overal zekeringen verstopt, soms boven in het dak, soms achterin achter de panelen. je zoekt je rot bij zo'n ding. Nu heb je al een een massaschakelaar, dus nu wordt het zoeken op de zekeringen, lekstroom is 480 mA, nu echt elke zekering stuk voor stuk eruit en kijken welke de veroorzaker van de lekstroom is. heb je die, dan moet je dus geen of bijna geen lekstroom meer hebben. dan die kring helemaal checken. soms zijn er nog trafo's van tv's of video's achtergebleven en die liggen dan nook ergens op de hemel of achter de panelen. maar helaas, bij bijna elke van is het anders. Misschien als je eens belt met Astarte of vd lans (bart hier op het forum, zou je ook kunnen mailen) die doen een hoop van die vans en anders zelf zoeken, zoeken en nog eens zoeken....
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevy Van of stel zelf een nieuwe vraag.