Chevrolet US Chevy Van: Dieseltank reinigen.

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.7 V8

Goedendag,

Ik heb een Chevy van staan welke een dieselmotor had.
deze motor is inelkaar gelopen en nu gaat er een benzineblok in met een G3 installatie.

Nu heb ik op dit moment geen probleem maar wil dit graag voorkomen.
De brandstoftank heeft altijd vol diesel gezeten,en nu ga ik ervan uit dat deze eerst goed gereinigd dient te worden voordat ik hem vol kan tanken met benzine.
Ik heb eea getracht uit te zoeken op het internet,maar ik kom geen oplossingen tegen (behalve dat men verkeerde brandstoffen tankte).

Mijn vraag:
Hoe en waarmee kan ik de tank het beste reinigen?
Is tankreiniging wel of niet noodzakelijk?

Dank voor uw antwoord.

mackgambler

Geplaatst door mackgambler (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Chevy Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als je de tank goed leeg maakt en daarna helemaal vult met benzine, zul je van de overgebleven diesel niets meer merken.

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

Hij rookt hooguit de eerste 2keer tanken iets meer dan normaal, maar gewoon leegpompen en dan weer vullen met benzine. Heb vroeger zat oldsmobile diesels omgebouwd naar benzine, was een paar dagen en dan was het klaar. neem ook aan dat je er gas opzet? alhoewel, deze blijft dan niet belastingvrij...

gr

Peco Power

mackgambler (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden.
Ik begrijp dus dat het kleine restje diesel(sporen) geen problemen oplevert.
Gelukkig maar.

Er gaat wel LPG opkomen,hij staat op camperkenteken en hij is (nog) belastingvrij.
Hij moet wel naar de RDW in heerenveen voor het omkeuren qua kenteken en APK,is voor mij eeen kleine 50 km rijden,hoop dat hij dan "uitgerookt"is.
Ze zullen wel wat waarden qua uitstoot willen meten.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Diesel brandstof is iets zwaarder dan benzine. Als de auto wat langer stilstaat zal de diesel zich dus onder in de tank of carburateur verzamelen. Na het starten kan het zijn dat de motor probeert die diesel te verbranden. Als dat dan ff niet lukt?? heeft dat wat blauwe rook tot gevolg.. Alles wat je op die manier kwijtraakt, komt niet meer terug..
En zolang je op gas rijdt, heb je er helemaal niet mee te maken..

mackgambler (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord.
ben in ieder geval even wat gerustgesteld voor ik aan dit avontuur ga beginnen.
Dit is voor mij totaal nieuw gebied,heb wel vaker motorblokken gewisseld,maar nog nooit motoren met andere brandstofsoorten uitgewisseld.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat het wel goed gaat komen nu.

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

OOk bij de rdw snappen ze de evt rook, maar ergste wat ze kunnen doen is m afkeuren en je laten terugkomen voor een herkeuring... alweer 100 km om m schoon te rijden, maar ik verwacht niet echt een probleem..

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

Houdt er wel rekening mee dat je rembekrachtiger anders is , een diesel bekrachtigd via de stuurpomp, een benzine via vacuum!! nou heb je een 86 er, en ik weet dat ze in 85 en 86 de bekrachtiging van de benzine uitvoeringen ook op de stuurbekrachtiging hebben gehad... dus misschien valt het mee, het is ook wel om te bouwen trouwens.

gr

Peco Power

mackgambler (0), 10 jaar geleden

Peco Power,

Bedankt!!!
Hier had ik zo snel niet aan gedacht.
Ik krijg hem zondag binnen,dus kijk er gelijk even naar.

Groeten,
Albert.

mackgambler (0), 10 jaar geleden

In mijn geval moest het dus omgebouwd worden,had mijn tank goed leeg (dacht ik),tank was trouwens al zo goed als leeg,alleen start hij niet.
loopt wel op remmenreiniger,maar ontbrand niets.
Nu heb ik even de leidingen van de brandstofpomp weer losgehad en de brandstof die eruit kwam even "getest"
Voelt wat vettiger aan (zal restantje diesel zijn wat vermengd is) en brand ook niet wanneer ik er een aansteker bij houdt.
Nu heb ik de tank niet geheel volgegooid met benzine,maar ga ik straks wel doen.
ik vermoed dat de verhouding benzine/diesel te groot is in het voordeel van de diesel.

kaleido 1 (1705) PRO, 10 jaar geleden

Elektrische of mechanische opvoerpomp ?
Bij elektrisch , slang van aanvoer eraf , in een tankje/fles op contact , leiding spoelt nu door , enz.

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

Om m ff goed aan de praat te houden, vulde ik altijd het ruitesproeiertankje van een chevy van met benzine en sloot die dan met een slang aan op de carburateur. dan loopt ie wel ff door, kun je meteen de rest van het mengsel uit de leiding wegpompen....

gr

Peco Power

mackgambler (0), 10 jaar geleden

Heb het afgelopen week al gedaan,en bijna op de manier hoe het nu beschreven wordt :-)

Hij loopt nu zeer goed op benzine,eerste keer wel even roken,maar dat is over.
Volgende stap is de LPG inbouw en de RDW keuring volgende week.
Het tank probleem is opgelost.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Sorry, maar deze (oude) man had het eerder over blauwe rook, terwijl ik zwarte had moeten melden..
Voor de goede orde.. Zwarte rook is (meestal) onverbrande brandstof.
Blauwe rook is (meestal) gedeeltelijk verbrande iolie.
Witte rook is waterdamp. (dus lekke koppakking of bij koude motor condens)
Gele rook is bijna altijd chemicalien, in bv versnellingsbak olie. (komt niet veel voor).

mackgambler (0), 10 jaar geleden

Bedankt Cor voor de aanvulling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevy Van of stel zelf een nieuwe vraag.