Chevrolet US Pick Up C10 1969: oliedruk lampje brand bij stationer

Bouwjaar: 1969, Brandstof: Benzine, Motorcode: 350 V8

Ik heb vorige week olie en filter vernieuwd met 10w 40 olie en heb nu bij stationer toerental met de automaat in zijn drive dat mijn oliedruk lampje gaat branden bij een warme motor.
Ik heb nu het stationer torental iets verhoogd en nu is het over.
Voor het verversen brande het lamje ook al eens maar toen stond het toerental te laag ( dacht ik) maar nu brand het lampje dus eerder dus bij een hoger toerental als eerst.
Waarschijnlijk is de oude olie dikker geweest als de nieuwe.
Ik denk er nu over om er 20w50 in te doen.
Maar ik vraag me af of het kan dat een oliepomp bij een wat lager stationer toerental zo weinig druk op brengt dat het lampje aan gaat.
Of kan het zijn dat de oliepomp versleten is( zo ja is dit veel werk )
Kan het kwaad om er mee te rijden.
Ik wil er binnen kort namelijk 300 km mee weg. Maar ik heb geen zin in schade
Zodra ik iets gas geef of de automaat in neutraal zet is het lamje uit.

caddieman

Geplaatst door caddieman (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Pick Up C10? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Laat de oliedruk meten want nu is het niet duidelijk waardoor het lampje gaat branden. Het is ook mogelijk dat de oliedrukzender kapot is. Zo door blijven rijden moet je zeker niet doen, je moet eerst zeker weten hoe hoog de oliedruk is voordat je er mee gaat rijden,anders loop je kans op motorschade.

Hans

caddieman (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie.
Kunnen ze dat bij eleke beetje garage.
En als de sensor goed is wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Zijn die pompen wel eens stuk of kan het de overdrukklep zijn.
Heb je hier al eens eerder van gehoord.
Ik ga maandag in ieder geval proberen het te laten checken, maar wiol al wel vast een idee hebben voor als de druk inderdaad iets te laag is .
Weet jij ook wat de druk hoort te zijn?
Dus bij stationer en op toeren.

Michel

thebandit (0), 16 jaar geleden

indien de oliedruk te laag is kan dit verschillende oorzaken hebben zoals,
oliepomp versleten,lagers versleten(drijfstang of krukas),nokkenasbussen versleten,
de druk moet staionair ongeveer 1 bar zijn en op toeren ongeveer 3 bar,laat maar eens met een losse meter meten,want meten is weten.
laat maar iets weten als je iets meer weet
gr paul

caddieman (0), 16 jaar geleden

Ik heb het zo juist gemeten met een manometer.
En de druk sensor komt in bij 0.5 bar , dus die is denk ik goed.
Toen op de motor aangesloten, en met een koude start had ik 3 bar stationer, en als ik gas geef komt hij tot 4 bar.
Toen de motor een minuut of 5 had gedraaid dus niet echt koud meer was had ik 2,5 bar en op toeren 3.5 bar en bij het in zijn drive zetten ging de druk naar 2 bar.
Toen begon de profesarische aansluiting te lekken en ben ik gestopt.

Dus als de motor echt goed heet is en in zijn drive staat komt af en toe het alarm in en heb ik dus maar 0.5 bar.
en zodra ik hem in zijn vrij zet of een klein beetje gas geef is het direct over.
Jij heb het over 1 bar stationer maar over hoeveel toeren heb je het dan?
Ik ga later van de week proberen hem bij een garage te laten testen zodat ik ook kan zien wat de druk doet als de motor op temperatuur is en wat hij dan doet bij hogere toeren.
En hoeveel toeren hij nu eigenlijk maakt.

Ik zag op het internet dat zo een nieuwe pomp niet zo duur is, en volgens het werkplaatsboek valt het werk ook wel mee.
Ik vroeg me af of je hier ervaring mee heb?

Alvast bedankt Michel

thebandit (0), 16 jaar geleden

dan moet je toch even kijken in het werkplaatshandoek hoeveel toeren je auto moet draaien stationair,want ik
werk veel aan de ''moderne amerikanen''en daar valt eigenlijk niks aan af te stellen,dus eerst even stationair toerental af laten stellen en dan kijken wat je oliedruklampje doet,en misschien staat er in je boek ook wel iets over de oliedrukken,misschien dat die iets afwijken van mijn waarden
gr paul

caddieman (0), 16 jaar geleden

In het boek staat wel hoe je moet testen maar er staan gek genoeg geen waardes.
Ik heb de sensor op mijn werk getest en hij komt bij 0.48 bar in, dus die is ok.
Ik heb vanmiddag een nieuwe meter op een goede manier vast gemaakt zodat hij kan blijven zitten, en via een t stukje zit ook de sensor erop.
Ik heb hem een uurtje stationair laten draaien.
Hij begon op 3 bar en op toeren ging hij naar de 4.3 bar.
En na een uurtje gedraaid te hebben, dus dan is hij volgens mij aardig op temperatuur, was de druk stationair 0.9 bar en op toeren 3 bar.
Maar als ik hem dan in zijn drive zette ging hij naar de 0.5 bar.
Dus ik ga nu inderdaad eerst bij een garage mijn toerental laten checken en eventueel goed zetten.
En als hij dan nog steeds een klein beetje te weinig aan geef dan gooi ik er toch maar 20w50 in.
En als de druk dan nog niet ok is dan maar een nieuwe pomp proberen.
Heb jij de ervaring dat die pompen slijten of gebeurd dat eigenlijk zelden?
Is het niet normaal om in een wat oudere motor dikkere olie te doen.

Michel

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

Je chevy loopt net iets te langzaam stationair, is het een 2 of 4 barrel carburateur?
Check even of er niet een vacuum slangetje ergens lekt, want daardoor versnelt ie waarschijnlijk het toerental niet als je de auto in drive zet, met als gevolg een iets te lage druk wegens een erg laag toerental (waarschijnlijk zo'n 4 a500rpm) De oliepompen willen wel eens verslijten en dat zou naturlijk best kunnen met een auto uit 69, maar wat nogal eens voorkomt is dat er een stuk van de krukaskeering in de olie terechtkomt en dat die in de oliepomp wordt gezogen (hier zit een filter voor (gaas)) en dan is de opbrengst iets te laag bij stationair draaien.
als je de carterpan losschroeft, zie je de oliepomp al zitten, dit filter hangt er namelijk onderuit.
Maar nog niet aan beginnen, zet hem eerst stationair maar wat harder, in z'n vrij moet ie tussen de 600 en 800 toeren draaien, hij loopt niet op gas lees ik, dus daar hoeft niks aan gesteld worden. stationair afstelling zit bij de gasbediening (dus waar de gaskabel aan de carburateur zit)
Vindt de drukken ook nog wel netjes, alleen die 0,5 bar is wat laag. eerst maar eens goed afstellen, blijft het probleem, meld je dan maar weer, ga ik voor je kijken of ik een goede zender voor je heb
Gr
Peter.

caddieman (0), 16 jaar geleden

Kan je mij dan ook vertellen hoeveel toeren hij moet maken in zijn drive?
Want als ik dan morgen naar een garage ga moet ik wel weten hoe hoog hij hoort te staan .
Volgens het boek moet hij op 700 staan maar dat is in zijn neutral neem ik aan.
En als ik hem in zijn drive zet gaat hij aanzienlijk lager draaien.
En welke olie hoort erin ik heb er nu 20w40 in zitten maar zit er aan te denken om er 30w50 in te doen.
Ik ga morgen ook de bougiekabels vernieuwen omdat ik er soms een hoort doorslaan, en dat doen het toerental ook geen goed.
De auto is overigens uit 1969 maar het blok uit 1986 of 1987.
En dit zou volgens de verkoper een "nieuwe "kratmotor moeten zijn.
Is dat vervangen van een pomp veel werk?

Michel

caddieman (0), 16 jaar geleden

Ik heb gisteren mijn stationer toerental gecheckt en hij draait 1000 rpm in neutral en 700 in drive. en de drukken waren toen 1.1 bar in neutral en 0.6 bar in drive.
Toen weer olie en filter vervangen voor 20w50 en nu heb ik in de neutral 1.3 bar en in zijn drive 0.8 bar.
Dus nu toeren weer iets laten zakken.
Dus de iets dikkere olie werkt wel.
Er kwam iemand bij brezan op het idee om er slick 50 in te doen.
Maar hier lees ik goede maar ook slechte dingen over.
Er zit namelijk af en toe nog steeds een tik in het blok.
Ik ben er wel achter gekomen waar het blok vandaan komt.
Het blokt komt uit een c10 uit 1986 en er stond toen 60.000 mile op dus nu staat hij op 65.000 mile.
Na het uitbouwen heeft het blok een lange tijd in een garage gestald gestaan.
Ik denk dus ook aan drab of vuil in de screen van de oliepomp.
En wie weet waar er nog meer zooi zit.
Ik zet er dan ook aan te denken om er een keer spoelolie in te doen.?????
Maar aan de andere kant is de druk nu weer aardig op peil en hij loopt verders goed, en een blok met 65.000 mile kan volgens mij nog niet echt op zijn.

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

binnenkort nog een keer olie vervangen en dan is ie weer schoon, tikken, waarschijnlijk een klepstoter met wat vuil er tussen, moet nu ook weer beter worden. spoelolie niet doen en slick 50 is alleen maar goed voor de producent, is een teflon toevoeging en wat gebeurt er na een paar jaar met een teflon bakpan?
idd de teflon laat los en dat zit dan allemaal in je..... juist ja, oliepomp en oliefilter.
gewoon over 2500km olie en filter nog een keer verversen.
greetz
Peter

caddieman (0), 16 jaar geleden

Ok klinkt aannemelijk.
Dus gewoon ieder half jaar olie verversen en dan gewoon weer die 20w50 erin.
Ik heb ook gekeken naar die karterpan maar daar zit een dikke balk onder welke enigsinds in de weg zit.
Is het laten zakken eenvoudig of valt dat nog tegen.
Want ik ben toch wel benieuwd of er iets voor dat pompfilter zit.

Thx Michel

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

carterpan moet er makkelijk onderweg kunnen, olie eruit, carterpan loshalen en iets naar achteren trekken, dan schuin naar beneden halen. (evt startmotor even weghalen voor wat extra ruimte, maar meestal niet nodig)
oliepomp aanzuig zie je dan wel hangen, kun je ook gelijk zien hoeveel sludge bagger er onderin je cartepan ligt
suc6
Peter

caddieman (0), 16 jaar geleden

nog even voor de drukken op een rijtje. ( ik heb nu een meter in de cabine)
stationer in drive 0.6 bar 9 psi ( ongeveer 600 rpm)
stationer in neutral 1.0 bar 14 psi (ongeveer 900 rpm
Bij 50 km/hr 1.2 bar 16 psi
Bij 65 km/hr 1.6 bar 23 psi
Bij 80 km/hr 2.0 bar 29 psi
Bij 100 km/hr 2.1 bar 30 psi
Het is niet heel hoog maar volgens mij ook niet echt slecht

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

niks mis mee, moet nog jaren mee kunnen zo, alhoewel 15 w 50 misschien wat beter is voor de motor.

caddieman (0), 16 jaar geleden

Eindelijk de pan verwijderd en de pomp bekeken.
Viel niet mee, de motorsteunen moesten los om vervolgens het blok iets te lichten.
Er was te weinig ruimte on de pan er onderuit te krijgen.
Maar het is gelukt en daar ging het om.
Er zat inderdaad wat sludge in maar in de screen zat niets.
Pomp open gehad maar er was niets aan te zien, toen 2 ringentjes onder het veertje gedaan van het overdrukventiel om er zeker van te zijn dat deze niet open staat.
Kortom een goeie dag werk maar bij het rijden blijft de druk gelijk, is dus niet verbeterd.
Maar er zit nu wel een goede rubberen pakking tussen in plaats van de met vloeibare pakking aan elkaar geplakte, welke er tussen zat.

caddieman (0), 16 jaar geleden

Ik zie op internet dat er ook high volume pompen zijn, heeft iemand hier ervaring mee.
Ze zouden 25 % meer opbrengst hebben

Mercury (0) PRO, 16 jaar geleden

pompen zijn eigenljk bedoeld voor heavy duty blokken, dus 350+ pk's, maar als je een andere wilt zetten kan dat een optie zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Pick Up C10 of stel zelf een nieuwe vraag.