Hallo,
Ik wilde twee dagen gelden mij Chevy Van Starcraft (1988) starten. Na het invoeren van de code van de startonderbreker slaat de motor net niet aan. Na een klein onderzoek bleek de accu bijna helemaal plat te zijn, wat vreemd was. Ik had de auto een paar dagen van tevoren gebruikt. Het had ook 2 dagen flink geregend. En op de een of andere manier lag er wat water op de accu?? Dit gedroogd en toen leek de accu weer wat voller te zijn!! (ik heb een meter in de Chevy hangen dus dit was zo nagekeken, dit i.v.m. de extra accu die er in ligt in het camper gedeelte). Maar nu wilde het rode lampje van de startonderbreker niet meer uitgaan. Normaal knippert die. En als ik de code invul kleurt hij groen en kunnen we weer (proberen te) starten. Hoe kan dit? En hoe verhelp ik het probleem? Ik zal nog even de belangrijke punten opsommen.
net een nieuwe accu
net een nieuwe dynamo
auto start de eerste maal proberen bijna
rode lampje startonderbreker blijft branden sindsdien
Wie kan me helpen. Ik heb boeken over de gehele auto. Maar ik kan niets vinden over de (verouderde) startonderbreker.
Alvast bedankt
Guus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
maak de auto eens een kwartier stroomloos, de accu moet wel goed op spanning zijn, wss reset het systeem dan.
Ik zal het eens proberen. Ben alleen vandaag gaan kijken. En nu is de accu zo leeg dat mijn centrale vergrendeling nog eens niet opengaat. (maar rode lampje blijft branden!!) Ik zal dus eerst een accu oplader moeten gaan kopen en dan verder kijken. Maar alvast bedankt voor de tip. Ik laat weten of het gelukt is.
Groeten Guus
17 jaar
Yep, accu volledig opladen, TIP=> als je niet te vaak de lader gebruikt, dan koop er 1tje van een van die stuntwinkels, ik heb er zelf ook een stuk of 3 van, die leen ik dan wel eens uit aan een klant met dit soort problemen. Hoef ik d'r niet helemaal heen om over te starten of weg te slepen. Volgens mij kosten die dingen iets van 8 euro per stuk. accu moet er wel een hele dag aan staan maar het werkt wel.Ben trouwens bang dat je accu z'n beste tijd gehad heeft.
Greetz
Peter
Nou mag hopen dat de accu in orde is. Ding is nog geen 3 maanden oud. En ik moet ff kijken of waar ik een accu lader kan kopen. Ben nl. niet in Nederland. Dus moet ff kijken waar ze die hier verkopen. Maar morgen is er weer een dag. Kan ik gaan winkelen.
Ik houd je op de hoogte.
Gr. Guus
17 jaar
OKay, dus een redelijk nieuwe accu. Dan raad ik het volgende aan, haal de accupolen los, want wss heb je ergens lekstroom omdat je accu nu leger is dan de vorige keer. Als je accu goed is komt ie wel weer bij. Heb je meteen je alarm gereset. accupool na een paar uur weer erop, ff overstarten met een andere auto en startkabels, laat de andere auto ff goed wat stroom in je accu jagen voordat je hem probeert te starten. wss doet alles het dan weer. BTW, waar zit je ergens? Heb je de auto weer bij huis, haal dan de min pool eens los en meet met een multimeter tussen de - pool en de accuklem van de massa hoeveel stroom (volts) er nu door gaan, zo kun je zien hoeveel lekstroom je hebt. dat mag best een paar volt zijn voor een klokje ofzo, maar geen hoge afname.
Nou het los halen van de accupolen is geen probleem. Alleen dat overstarten word lastig. 2 redenen. 1) wagen staat dusdanig geparkeerd dat je er niet of nauwelijks bij kunt komen om over te starten. En mijn startkabels zijn niet de langste. (doe ik dus ook geen tweede keer meer zo parkeren) en 2) zoveel mensen ken ik hier nog niet. Om even te vragen of ze me willen helpen. En ja niet iedereen spreekt hier engels. Zit dus in Finland. En die taal beheers ik nog niet.
Maar ik ga gewoon zo'n oplader kopen. Je weet maar nooit of die nog van pas komt. Vooral met 2 accu's in de auto. En dan zal ik eens meten, want zo'n multimeter heb ik wel een liggen. Had ergens gelezen dat je dan 0.05 A. mag hebben. Dit met bv een klokje of je radio.
Bedankt Guus
17 jaar
Meeste Scandinavieers zijn heel behulpzaam, Finnen nou net iets minder, maar toch. Bovendien zijn Scandinaviers gek van Amerikaanse auto's . Zolang ze niet denken dat je een duitser bent valt het wel mee.
Suc6
haha,
Ja die Scandinaviers zijn idd gek van Amerikaanse auto's. Je ziet hier zeker om het uur een Chevy Van rijden (vaker een stuk meer). En dan heb je de gewone amerikaanse auto's nog niet mee geteld. Ongelooflijk. Zijn er iets meer dan dat ik in Nederland gewend ben. We zijn hier ook al naar zo'n meeting geweest. Maar die mannen wonen allemaal niet in de buurt. Maar ja we redden ons wel. De nood is nog niet te hoog.
Heb vandaag (eindelijk) een oplader gekocht en na enig gesleutel ook de accu eruit gekregen. Accu past net. Dus ja, net is eigenlijk te krap. Maar ja.
Dus die hangt nu aan de oplader. En dan zal ik morgen eens verder knutselen. In ieder geval zijn de polen nu lang genoeg los voor het alarm te laten resetten en de accu moet morgen ook vol zijn.
Ik laat weten wat de ervaringen zijn.
Gr Guus
17 jaar
Ok ik ben wat verder. En toch ook weer niet. Heb de accu geladen en terug gezet. En idd. Auto starte meteen. Alleen nu het volgende. Ik heb gemeten. +pool erop en min pool los van de accu. Dan de meter ertussen. Geeft de voltmeter aan 12.4 volt. Heb ik de camper accu er achter uit gehaald. Wilde deze laden, dacht heb nu die lader toch. Denk meet ik nog even na. Geeft hij 12.14v aan? En nu meende ik gelezen te hebben (eerder) dat ik de ampères moest aflezen. Dus dat wilde ik proberen. Eerst weer even de volts meten. Geeft hij 12.09 aan. Nu is het verschil niet heel groot, maar toch. Wel heb ik nu beide polen los gegooid. Want ik wilde wel graag dat de accu vol blijft voor de volgend keer. Rondslepen met zon ding is ook niet alles
Alleen ja nu het volgende. Hoe kan ik er achter komen waar zoiets lekt wat dat is natuurlijk weer zon fijne klus. En vergis ik me of heb ik idd ergens gelezen dat je de ampères (ook) moet meten. Ja ik ben al niet zon klusjes man. Maar stroom.. Ja dat is helemaal mijn gebied niet. Maar ja, vandaar dat ik ook om hulp vraag.
En dan nog even iets over de volt meter. Je kunt die op verschillende standen zetten. DCV (ik neem aan volts) DCA (ik neem aan ampères). En dan heb je nog ACV ?? Ik denk dat het V is van gelijk stroom of zo. Maar ja ik weet het dus niet. En ik ben het boekje ervan natuurlijk weer eens kwijt. Oh ja bij de optie DCA kun je ook nog kiezen tussen 200u, 2000u, 20m, 200m. En in een ander veldje 2000k, 200k, 20k, 2000 ohm, en 200 ohm.
Ja nu heb ik geprobeerd met DCA, 20m En dan staat er alleen 0.00. andere standen geven ook niks aan, helemaal niks!!) Ja ik nam aan dat ik nu kon zien dat er geen ampères door het systeem heen gingen. Maar zoals ik als zei. Stoom is niet mijn sterkste kant. Hopelijk zegt dit verhaal jou iets? En misschien kun/wil je me nog verder helpen? Ik zou het in ieder geval zeer op prijs stellen.
Alvast bedankt
Groeten Guus.
17 jaar
zet je voltmeter op gelijkspanning 20 volt(kun je ook zien aan het tekentje op je meter = is gelijkspanning en
~ is wisselspanning,start de auto,de rode meetdraad op de plus en de zwarte meetdraad op de min,dan moet
auto minimaal 14,1 volt bijladen,doet deze dat niet is je dynamo kapot of een zekering van de dynamo.
zorg dat je metstekkers in de meter als volgt zitten,de zware moet in com en de rode waar volt en ohm staat.
dit is om te controleren of je dynamo goed bijlaad
als je de lekstroom gaat meten,haal de minpool van de accu los,zet de zwarte meetdraad van je meter weer in com en de rode in amp,en zet je meter op 10amp,sluit je ene draad op de minpool van de accu aan en de andere draad op de accuklem,laat je meter tien minuten liggen voor evt gebruikers die in"slaapstand" moeten
komen,lees dan je meter af,deze mag niet meer dan 0,1ampere aangeven,indien deze hoer is blijft er ergens een verbruiker aan staan,
zit er maar 1 of 2 accu"s in je bus,want als er 2 in staan kan het ook zijn dat je diodebrug kapot is wat leegtrekken van 1 accu zou moeten voorkomen(onder andere)
ga maar eens aan het meten
succes ,paul
17 jaar
electriciteitswonder ben ik ook niet, maar goed ik zal je proberen door te geven wat ik weet.
dat stukje met ohm, dat is voor het meten van de weerstand, dat is leuk om te kijken of je bougiekabels nog goed zijn, maar nu niet aan de orde. Dat slaan we over. Ik neem aan dat je zo,n meter hebt met een draaiknop, dan heb jedus dcv oftewel direct current volts(gelijkstroomvolts), dan heb je dus dca, en inderdaad de amperes, maar helaas gaat jou meter niet verder dan 200 milli ampere, dus daar kun je niks mee meten, aangezien je lekstroomsterkte waarschinjnlijk hoger ligt. en je accu ook nog hoger is, waarschijnlijk zo'n 70 ampere uur (Ah)
dit betekent dat je accu 70 uur lang 1 ampere stroomsterkte kan afgeven. e accus zijn inderdaad niet erg hoog in hun stroomafgifte, maar goed het zijn 12 volts accu's dus dat klopt wel aardig, sluit de accu gewoon aan en meet dan nog eens op de beide polen als de motor draait, wss kom je dan uit tussen de 13 en de 16 volt. Je andere accu is iets lager, maar die is ook niet opgeladen geweeest door de acculader en bovendien is er geen accu die dezelfde spanning heeft. en door het gebruiken van de meter of het op een adere plek tegen de pool aanhouden kan je al een andere waarde aflezen. Ik neem aan dat je de auto nu beter hebt staan en er makkelijker bij kan, dus ik zou hem gewoon een dag laten staan en dan kijken wat er met de accu gebeurd, mischien dat er ergens een lampje aangestaan heeft van de binnenverlichting of iets dergelijks. Is de accu dan weer helemaal leeg dan heb je echt veel lekstroom. anders is het een incident geweest. Check wl ff het lampje onder de motorkap, die hebbe nog wel eens de neiging om spontaan te gaan branden. (indien dat hem is gewoon lampje er uit trekken.) Maar je weet in elk geval hoe je hem weer aan de praat krijgt dus het ergste leed is verholpen. Als je nog wat wilt weten, meldt je gerust.
Gr.
Peter
[quote=Mercury]electriciteitswonder ben ik ook niet, maar goed ik zal je proberen door te geven wat ik weet.
dat stukje met ohm, dat is voor het meten van de weerstand, dat is leuk om te kijken of je bougiekabels nog goed zijn, maar nu niet aan de orde. Dat slaan we over. Ik neem aan dat je zo,n meter hebt met een draaiknop, dan heb jedus dcv oftewel direct current volts(gelijkstroomvolts), dan heb je dus dca, en inderdaad de amperes, maar helaas gaat jou meter niet verder dan 200 milli ampere, dus daar kun je niks mee meten, aangezien je lekstroomsterkte waarschinjnlijk hoger ligt. en je accu ook nog hoger is, waarschijnlijk zo'n 70 ampere uur (Ah)
dit betekent dat je accu 70 uur lang 1 ampere stroomsterkte kan afgeven. e accus zijn inderdaad niet erg hoog in hun stroomafgifte, maar goed het zijn 12 volts accu's dus dat klopt wel aardig, sluit de accu gewoon aan en meet dan nog eens op de beide polen als de motor draait, wss kom je dan uit tussen de 13 en de 16 volt. Je andere accu is iets lager, maar die is ook niet opgeladen geweeest door de acculader en bovendien is er geen accu die dezelfde spanning heeft. en door het gebruiken van de meter of het op een adere plek tegen de pool aanhouden kan je al een andere waarde aflezen. Ik neem aan dat je de auto nu beter hebt staan en er makkelijker bij kan, dus ik zou hem gewoon een dag laten staan en dan kijken wat er met de accu gebeurd, mischien dat er ergens een lampje aangestaan heeft van de binnenverlichting of iets dergelijks. Is de accu dan weer helemaal leeg dan heb je echt veel lekstroom. anders is het een incident geweest. Check wl ff het lampje onder de motorkap, die hebbe nog wel eens de neiging om spontaan te gaan branden. (indien dat hem is gewoon lampje er uit trekken.) Maar je weet in elk geval hoe je hem weer aan de praat krijgt dus het ergste leed is verholpen. Als je nog wat wilt weten, meldt je gerust.
Gr.
Peter[/quote]
Ik zie nou net dat Paul je al een hoop info geeft, ik ben vast te lang aan het typen geweest :-)
Nou Heren,
Bedankt voor de info. Ben weer aan de slag geweest.
Heb accu gemeten met draaiende motor. 14.2V. Dus dat is ok
Accu zelf even gemeten zonder klemmen erop 12.4V. Dus die is vol
Toen de accu meten met minpool los en plus pool wel erop. Rode kabel in 10 ADC gat en zwarte kabel in COM. Alles uitgezet en meten maar... Beginnen de kabels te roken na zo'n minuuut of zo. Heb er alles dus snel vanaf getrokken. Want het begon vast te plakken!!??? betekent dit nu dat (1) ik iets gruwelijks verkeerds doe of (2) dat er een lekkage is van (veel) groter dan 10A.
En wat betreft de lamp onder de motorkap. Die heb ik geen. Dus dat kon het ook niet zijn.
Wat ik wel ontdekte is dat mijn binnenverlichting wel werkt als ik de deur open doe. Maar niet als ik de daarvoorbestemde draai knop gebruik. Dus ik denk dat het daar misschien iets mee te maken heeft. Maar dan vind ik het nog vreemd dat de kabels gaan smelten toen ik aan het meten ging. Zoveel A. vraagt zo'n binnenverlichting toch ook niet of wel? Als deze daardoor stroom lekt.
Ik heb gezocht in het boek wat ik heb van de bus: Haynes, genaamd. Maar kon zo niet vinden waar ik zoeken moest om dit probleem te verhelpen. Wat misshien de oorzaak van alles is.
Ook ben ik de zekeringen nagelopen. die wat met verlichting te maken hadden, maar alles ziet er ok uit. Alhoewel ik ook niet echt denk dat het een zekering kan zijn. Omdat de verlichting wel werkt als de deur open staat.
Micchien nog enige tips??
Thx Guus
17 jaar
op het moment van meten,weet je zeker dat je alle verbruikers uit had staan,geen verlichting aan en de sleutel
uit het contactslot,als dat zo is,word er ergens nog heel veel stroom verbruikt,heb je toevallig nog afgelezen of je meter op dat moment nog iets aangaf,ik vermoed dat er nog ergens een grote verbruiker aan blijft staan.
je zou eigenlijk eens moeten meten met een zwaardere amperemeter waar een amperetang op zit,dan kunnnen de accupolen blijven zitten,je zou ook eens met je hand alle relais kunnen voelen als er 1 heel heet is,zou in dat circuit ergens een probleem kunnen zitten.
check maar eens effe
gr paul
17 jaar
Ik denk dat er niet echt iets aan de hand is, wss heb je gewoon een deur ofzo niet goed dichtgehad en toen is je accu gewoon leeggelopen, gevolg alarm van slag en geen aanslaande auto. Het probleem is nu voorbij, aangezien je auto weer start en je ook nog steeds 12.4 volt op je accu's houdt. Het smelten van de draad heb ik ook al eens gehad met zo'n simpele draaischakelaar multimeter en dat was met een 4Ah accutje van een brommer, dus dat kan heel goed gebeuren als de stand verkeerd staat ofzo. Gewoon gaan rijden, hij startte nu toch ook gewoon na een dag te hebben stil gestaan??
suc6
Peter
Ok,
Ik ben weer aan de slag geweest. Of ja eigenlijk niet. Heb de wagen bijna 3 hele dagen laten staan. Ben 2 dagen geleden even boodschappen gaan doen, totaal 5km gereden. Maar hij heeft dus 2 dagen echt stil gestaan. Heb nu de accu nagemeten 12.17 V. Dus dat is goed. Moet wel zeggen dat ik er nu geen 2de accu achter in heb liggen. Die heb ik er even uit gehaald om eens goed op te laden.
Ook toch nog even geprobeerd de ampere te meten, maar wederom worden de kabels zeer warm. Denk dat de meter niet helemaal geweldig is!! Maar de voltage van de accu kan ik ook via een meter in de Van checken. En die geeft ook 12. volt aan. (via ledverlichting). Dus dat moet in orde zijn.
Maar de Chevy doet het dus. En ik zal het nog wel even aankijken. Maar het zou in orde moeten zijn. Wel zal ik weer opletten als ik de 2de accu terug erin zet. Want dan moet ik idd even opletten of niet dat het probleem is/was. Zoals eerder gezegd, het kon de diodebrug zijn. Geen idee waar ik die vind. Maar daar komen we ook wel weer achter, als dat nodig mocht zijn.
Heren in ieder geval bedankt voor de informatie. Ik heb toch weer een hoop bij geleerd, wat nooit weg is natuurlijk. En als het goed is moet het probleem opgelost zijn. Mooi, scheelt me weer een ritje naar de (Finse) garage.
Heren nogmaals bedankt,
En als er in de toekomst nog iets moet zijn. Weet ik voortaan deze makkelijke website te vinden.
Groeten Guus
17 jaar
Je zet je meter in de 10 Amp stand toch niet op beide accupolen? Dan kunnen de meetkabels inderdaad gaan roken. Voor de lekstroom moet je meten tussen de accupool waarvan je de accukabel losgenomen hebt en de losgenomen accukabel. Als je werkelijk zoveel lekstroom zou hebben dat de meetkabels smelten, dan was er voordien door kortsluiting beslist brand ontstaan.
Bij een universeelmeter zitten altijd meetkabels die minimaal 4x de maximale te meten stroom kunnen verdragen, in jouw geval gaan ze pas smelten ruim boven de 40A. Bij een lekstroom waarbij je kabels gaan roken betreft het een onderdeel dat maar liefst meer dan 40 x 12 = 480 Watt gebruikt, dat is meer dan een lampje.
groeten,
Henk
17 jaar
Aha,
Dit was me iderdaad niet duidelijk geworden. Vandaar dat ik ook precies uitgelegd heb wat ik wel gedaan heb. Dus ja.. Dan klopt het dus dat het niet goed ging!! Maar ik heb verder geen problemen meer gehad met de accu. Moet wel zeggen dat mijn tweede accu/camper accu die normaal achter in ligt. Er nu uit is. Dit omdat ik die wilde laden en omdat ik de komende tijd niet ga camperen. Is het iets te koel voor.
Maar zodra ik die accu terug erin zet, zal ik het eens op juiste manier nameten. Want ik denk dat het echt daar aan ligt. Ja zoals al eerder gezegd heb ik van dit gedeelte niet veel verstand. Maar al doende leert men.
Bedankt voor de informatie.
groeten Guus
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevy Van of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar