Hallo allemaal ik zit met een probleem we hebben sinds juli een chevrolet transport 2001 op lpg g3,we hebben de auto gekocht zonder garantie en wisten dat de MAF Sensor vervangen moest worden dit is geconstateerd door een diagnose bij een dealer.
We zijn juli naar Tsjechie geweest goed gereden nu is het volgende probleem gaande sinds een week of twee:
De motor loopt onregelmatig 500 tot 2500/3000 toeren stationair
cruise control doet het alleen als er een aanhanger aangekoppeld is.
en de behuizing van de luchtfilter is aan de onderkant kapot(stukken eruit).
Vandaag naar een garage geweest voor APK en grotebeurt (dus filters olie en bougies vervangen) en remmen zijn vervangen voor en achter.
Niet door de apk ivm te hoog co (te hoog toerental) toen ik de auto op ging halen starte hij al slecht (moest veel gas geven) gaan rijden richting huis tot drie keer toe een enorme harde knal(ik denk zelf backfire) en niet mooi lopen op gas en benzine wel.
Wat zou dit allemaal kunnen zijn?
Kan ik zelf de Maf sensor vervangen en de stappenmotor(is daar makelijk bij te komen zonder dat ik de halve auto moet slopen).en waar zitten ze precies(graag foto's of tekeningen)
wie heeft raad???????
Laat maar even weten.
Groetjes gerard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
OP benzine loopt de auto goed?
Maf sensor, is die al vervangen? Want op vakantie gaan, met een auto op gas, met een niet goed werkende maf sensor, dat is vragen om problemen, hoeveel backfires heb je gehad, door het kapotte luchtfilter krijg je sowieso verkeerde waardes en zal ie nooit goed zijn voor de co, met een kapotte maf sensor ook niet trouwens. En de stappenmotor, wat is daar mis mee? Cruisecontrol, daar zit ook iets goed fout, en ik snap even niet de aanhangertheorie hier, cruisecontrol werkt met vacuum.....
Akls je het zelf wilt doen, bestel dan ff een manual. Stadskanaal, dan kom je toch terecht in winschoten ben ik bang, daar zitten en een gasspecialist, en een bedrijf dat iets met deze auto's kan...... en er vanaf weet. ga niet zomaar dingen vervangen, ga nu eerst eens kijken wat er echt mis is. Jammer dat je eigen garage dat niet kan, hebben die trouwens wel d juiste bougies gebruikt, de juiste afstand (0.8 mm) op de bougies gezet en geen kabels omgewisseld?? Bougies vervangen bij deze auto is een rotklus, daar heb ik zelfs een klein uurtje werk van....
gr
Peco Power
Hoi peter,
Nee de MAF sensor is nog niet vervangen en op vakantie gaan is goed gelukt ik heb vier of vijf backfires gehad over een af stand van 6 kilometer(afstand van garage en huis).
Stappenmotor dacht ik te vervangen (is nog niet gebuert)ivm hoog en onregelmatig toerental en de aanhanger theorie is de volgende Cc werkt niet alleen als ik er bv een aanhanger achter hang of te wel een stekker in de trekhaak stekken dan werkt het wel.
daarom mijn vraag zijn deze twee zelf te vervangen en waar kan ik ze vinden(welke plek).
Het is net mijn garage maar een garage maar voor dat ik de auto weg bracht voor APK etc etc. deed hij het goed (wel hoog toerental).
Met het gas is volgens mij niks mis mee.
Groetjes Gerard
15 jaar
Gerard,
Door het kapotte luchtfilter krijg je een verkeerde luchttoevoer naar je inlaatspruitstuk, dit verklaart waarschijnlijk al de fout van de massa air flow meter (MAF sensor). deze zit bij je luchtfilter, is dat platte ding op de slang. Deze gaan wel eens stuk, maar dordat je luchtfilter stuk is (en waarschijnlijk ook wat kleppen in de luchtaanvoerkanalen) geeft deze een foute waarde. Daaruit heeft de dealer (wel een met echte usa chevrolet ervaring trouwens??) geconcludeerd bij het uitlezen met obd II dat deze stuk is. Je zegt dat de auto op benzine goed loopt, dus dan "gallopeert ie oook niet heen en weer"dat betekent dus dat er met het stappenmotortje ook niks mis is" Het probleem zit 'm dus in je gas, en dat kan de verdamper zijn, een filter, een injector etc etc. Omdat je cruisecontrol het ook niet doet, denk ik aan een vacuumprobleem, dus ergens een vacuumlek. Je gasregeling loopt bij veel systemen via vacuum, en als daar ergens iets mis mee is, dan krijg je dit soort verschijnselen.
Bovendien zijn GM motoren heel erg gevoelig voor verkeerde bougies, ik gebruik daarvoor alleen ac-delco's, originele bougies. de electrode afstand op gas moet ongeveer 0.8 mm bedragen, een grotere afstand tussen de electrodes geeft vaak problemen op gas (slecht stationair lopen, backfire). OOk de bougiekabels zijn vaak doorslaand (vooral de achtersten) en het vervangen van de achterste bougies is een heel fijn klusje, ik reken daar altijd op een kwartier per bougie, omdat je er slecht bij kunt en niks kan zien. een kabel verkeerd aansluiten is dan ook zo gebeurd.
Daarom, je mag gerust een nieuwe MAF sensor bestellen en een nieuw stappenmotortje, maar is dat wel je probleem? Weet je wat die dingen kosten? het stappen motortje 5 tientjes, de MAF sensor kost 300!!, dan heb je ook nog een MAP sensor, een throttle position sensor en een temperatuursensor. allemaal elementen die deze storing kunnen veroorzaken. Bovendien hebben deze motoren, zeker op gas, nogal eens last van lekke koppakkingen, een lekke v-pakking (inlaatspruitstuk) (en daar wordt het vacuum gecreeerd) is standaard elke 120 000km, gebroken bougiekabels komen regelmatig voor, kapotte bobines, overslaande ontstekingsmodules, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien moet je je luchtfilter en alles wat verder richting inlaatspruitstuk loopt controleren dan wel vervangen anders lopt het nooit weer goed.
IK probeer alleen maar aan te geven dat sleutelen aan deze auto's niet eenvoudig is en dat een goede diagnose een hele hoop kosten kan uitsparen. Je laat de remmen en de bougies doen door de garage maar wilt zelf essentiele delen gaan vervangen..... zonder manual moet je hier niet aan beginnen. IK ken ze van haver tot gort, maar moet ook nog regelmatig ff in het boek kijken.. is allemaal nogal complex.
succes
Peco Power
hoi gerard.
ook mijn ts is net terug van revisie.
klep verbrand, ook mijn ts loopt op gas.
de grote problemen die jij hebt had ik niet.
ook in emmen zit een gasspecialist die zelf een ts heeft (gehad) boer10 (Boertien)
ik heb in het begin ook een kapot luchtfilterhuis gehad, en had het geluk dat ik een sloop ts wist te staan waar een goed luchtfilterhuis in zat.
de manual staat wel ergens op marktplaats te koop, en deze is net als wat peter zegt ideaal om er bij te hebben.
zorg er maar voor dat alles goed komt want als je zo door blijft rijden kan er echt veel meer kapot gaan en worden de kosten echt hoog
arno
15 jaar
Ben ik weer sorry voor de late reactie,maar huj loopt nog steeds niet goed wat ze gedaan hebben is de luchtfilterdeksel een beetje opengezet.
Nu loopt hij wel beter want als ik de deksel dicht drukt (zoals het hoort)slaat de moter af een slaat niet meer aan totdat ik de deksel weer loslaat dan wel weer.
Ik heb een nieuwe stappenmotor besteld (dit ivm onregelmatig lopen van de moter) en een maf sensor(gebruikte) wat nu ook opvalt is dat de CC wel weer werkt???.Ik snap er niks van,maar ik ga eerst deze twee dingen vervangen en zie dan wel weer verder.
Als jullie nog wat weten hoor ik het graag.
Groetjes Gerard
15 jaar
Hoi ben ik weer met het volgende ik heb de MAF sensor vervangen en nu brandt het motormanegment lampje ook niet meer.
hij loopt nog niet helemaal 100% maar wel al beter nu nog stappenmoter en luchtfilter deksel vervangen en ook de inlaatslang(tussen inlaat en carborateur) want die is behoorlijk lek zit een behoorlijke scheur in.
Groetjes gerard
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar