close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet US Trans Sport: stationair draaien en automatisch gas geven

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Hi,
Sinds kort heb ik volgend probleem:
Wanneer ik de motor start en in z'n N zet, draait hij 2 a 3000 tpm, zet ik 'm in versnelling, springt hij terug naar 1 a 2000 tpm. Ik merk ook dat als ik rij en ik geef geen gas, dat hij gewoon in snelheid toeneemt. Weten jullie wat ik na moet laten kijken?

Geplaatst door

ChevyTS2001 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niks, laat de auto gewoon in z'n p staan, dan heb je neem ik aan koud gewoon een 12 a 1300 toeren stationair?
Door de auto in de versnelling te schakelen, geef je de computer een signaal om het stationair toerental aan te passen. Het zelfde gebeurd bij het inschakelen van de airco, of bij meer vermogen afname van de dynamo.
IK vindt de getallen wel allemaal heel erg hoog. dat verklaart ook waarom de auto in snelheid toeneemt als je gewoon zonder gas in de drive rijdt.
Gaskabel verkeerd gemonteerd?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Hi Peco,
Bedankt voor je reactie...

Bericht wat beter omschreven:

Na een nacht staan: P, R, D, 3, 2 en 1 zo'n 1100 tpm
Na een nacht staan: N inderdaad zo'n 1300 tpm
Geen last van dat hij vanzelf accelereert.

Na plus/min half uur: P, R, D, 3, 2 en 1: zo'n 1800 tpm
Na plus/min half uur: N zo'n 2500 tpm
Accelereert vanzelf.

Klinkt plausibel van verkeerd gemonteerd gaskabel, maar het is plotseling gekomen.

ChevyTS2001 0

13 jaar

Nee, gaskabel zit goed. Laat je auto uitlezen met livedata, want je hebt een probleem met je mengselberekening, waarschijnlijk je luchtmassameter, maar ook een koelvleistoftemperatuursensor zou kunnen. De auto heeft nooit op gas gelopen?
Het motormanagementlampje brandt niet? (dat oranje motortje boven je klokken) je hebt geen lekke inlaat pakking of een lekke uitlaat?
als je de boordcomputer boven de achteruitkijkspiegel op instant economy zet, wat geeft ie dan aan, als je zo'n 70km/uur constant ridt (cruisecontrol) en wat voor waardes krijg je als je dan vol gas geeft en het gas weer loslaat?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Oeps...klein foutje...hieronder update:
Na een nacht staan: R, D, 3, 2 en 1 zo'n 1100 tpm
Na een nacht staan: P en N inderdaad zo'n 1300 tpm
Geen last van dat hij vanzelf accelereert.

Na plus/min half uur: R, D, 3, 2 en 1: zo'n 1800 tpm
Na plus/min half uur: P en N zo'n 2500 tpm
Accelereert vanzelf.

Nee, er heeft naar mijn weten geen gasinstallatie in gezeten. Motormanagement lampje brandt wel. Ergens deze week hoop ik met meer gegevens te komen.

ChevyTS2001 0

13 jaar

Nou, lees 'm dan maar eerst uit, code p0135 zal wel verschijnen, upstream lambda sensor, en dan waarschijnlijk een hele riks met de egr, luchtmassa meter verwijzingen. dus uit laten lezen en hier de codes plaatsen, dan kan ik verder.
oh ja, nog 1 vraag:
Zijn er onlangs bougies verwisseld? en knippert het motormanagement lampje of brandt het constant.?
Indien er een bougiewissel heeft plaatsgevonden..... wat voor bougies? toch wel ac-delco's van het juiste type hoop ik...
als er champions in zitten... direkt vervangen voor ac-delco's.
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Ja; ze zijn zo'n 3 maanden geleden inclusief kabels vervangen. Heeft veel moeite gekost daar het onderhoud flink achterstallig was. Gaskleppenhuis was toen ook gereinigd. Ik weet niet wat voor merk erin zit, alleen dat ze euro15,45 per stuk zijn. Ik zal geen reclame maken maar het is een bekende USA garage in Den Haag. Hierna was de storing uitgelezen en gereset.
Op terugweg naar huis vandaag heb ik even kunnen testen:
70kmph cruisecontrol: zo'n 5 a 6
vol gas, in D: toerenteller springt heel snel naar 6500tpm maar kon nog net op tijd zien dat hij ruim boven de 30 kwam. Van schrik gas losgelaten en zag dat hij terug viel naar zo'n 2 a 3. Tijdens vol gas moment merkte ik niet echt dat er een acceleratie plaatsvond (alleen veel gebrul zeg maar).

ChevyTS2001 0

13 jaar

uit laten lezen, ook de versnellingsbak!!! codes uitlaten printen en zet ze hier maar neer of mail ze mij maar, aan de prijs te lezen heb je de juiste bougies, en dat bedrijf in den haag gebruikt zeker de juiste bougies...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Even een update:
Heb vanochtend bij een automaten specialist in Den Haag, olie en filter van versnellingsbak laten verversen/vervangen. Gaat een goeie 7 liter erin :P
Ze hebben ook de auto uitgelezen:
P0135 02 heater ckt bank1 sensor1
P0463 fuel level snsr ckt sig high/open
P0507 idle control system
P1626 anti-theft system fuel enable cht
Volgens mij lees ik de oorzaak van mijn defecte benzineindicator (andere post van mij op deze forum)...kan dat?
Hij is toen gereset en na kilometer of 50 ging MIL weer aan. Heb van de week wel een obd2 scanner bestelt uit usa...wacht hier nog ff op.

ChevyTS2001 0

13 jaar

P0135 is bovenste lambdasensor, zit net onder het (achterste) uitlaatspruitstuk, kun je vanaf onderen bij als de auto op een brug staat.
P 0463, idd je fuel level sensor, en dus je tank meter, is een kit v0or te krijgen, of een gebruikte.
P0507, idle speed high... of te wel, je stappenmotortje staat vol te draaien, vandaar je verhoogde toerental.
P1626 P1626 Theft Deterrent Fuel Enable Signal Lost signaal kwijt van de antidiefstal beveiliging.... en eigenlijk zou de auto nu GEEN brandstof mogen krijgen...???
FF de volgende vragen :
Heb je alle massa verbindingen gecontroleerd?
Wat voor accu zit er in? wel genoeg amperage, liefst een ac delco 74 amp uur, met goede schone poolaansluitingen!! (platte polen, die dus in de accu geschroefd moeten worden.)
wat voor alarminstallatie zit er in? Clifford?
Het zijn wat te veel storingen eigenlijk tegelijk, dus ik zit te denken aan een massa fout, of een verkeerde accu (zijn ze heel gevoelig voor) , of ergens iets verkeerd aangesloten (zit de originele radio er nog in??)

Ik zal je ff een mail sturen met de fout code lijst, makkelijk voor als je de obd scanner hebt

Gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Hmmm...paar weken ervoor had ik wel een lege accu omdat de lamp nog aan stond. Ik heb daar mbv kabels en later een jumpstarter proberen het blok in ieder geval te starten. Daar heb ik een aantal keren cruciale fouten gemaakt door dat ik dacht dat de massa pool aan de zijkant van de accu zat (waar je nog net bij kunt). Blijkt dus de rode aansluiting te zijn :D had geen enkel idee dat het motorblok zeg maar de massa was.
anyways...toen ik daar achter kwam en de polen juist aansloot, startte het blok weer meteen.
Er zit een TexAlarm en ja radio is nog origineel.

Is het verstandig om een nieuwe accu erin te zetten of gewoon degene die erin zit opladen? Ik weet niet wat voor een erin zit...

ChevyTS2001 0

13 jaar

als er een ac delco inzit, deze laten testen, zo te lezen heb je wel platte polen, en als de auto er gewoon op start dan is er met de accu waarschijnlijk niks mis. is de ellende na het overstarten begonnen?

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Een update:
Het fenomeen wat ik heb omschreven in post #5 is veel minder geworden (maar niet verdwenen):

Na een nacht staan: R, D, 3, 2 en 1 zo'n 1100 tpm
Na een nacht staan: P en N inderdaad zo'n 1000 tpm (was 1300 tpm)
Geen last van dat hij vanzelf accelereert.

Na plus/min half uur: R, D, 3, 2 en 1: zo'n 1800 tpm
Na plus/min half uur: P en N zo'n 1100 tpm (was 2500 tpm)
Accelereert heel veel minder vanzelf (was accelereert vanzelf)

Wat heb ik gedaan:
IAC valve eruit geschroeft en met remmen reiniger schoongemaakt. Daar waar hij inzit ook met remmen reiniger en wattenstaafjes schoongemaakt. Verder ook vacuumslang goed opgedrukt denk ik (de slang vanaf intake duct naar dat zeer moeilijk te bereiken achterkant van motorblok). Geen idee of dat ermee te maken had maar had hem per ongeluk los getrokken.
Het doormeten van de IAC geeft goede waardes aan. Het doormeten van de TPS geeft bij zo'n hoge stationar niet aan dat hij open staat (staat op 0.6 volt ongeveer). DAt kan het volgens mij ook niet zijn.
Het doormeten van de MAF geeft wel iets vreemds: Hij krijgt rond de 11volt...hij zou rond de 12v moeten krijgen. Als ik MAF live uitlees, geeft hij tussen 7 a 9 mg/s en dan maakt het niet uit of hij stationair 1100 of 1800 draait. Zal ik MAF schoonspuiten of vervangen?

Ik heb in ieder geval nog geen onderdelen vervangen behalve de accu, Er zat een SP in wat ik nu vervangen heb voor ac delco. Heb alleen nog een probleem met accuklem wat kapotte schroefdraad heeft.

edit: ja, ik heb een obd2 scanner gekocht en haynes :P

ChevyTS2001 0

13 jaar

Fouten gewist? en welke komen er nu nog allemaal terug??

Mercury 0
badge

13 jaar

Helaas komt p0507 terug terwijl uit test blijkt dat deze niet defect is, waarschijnlijk is hij toch zo ernstig vervuild ofzo. Uiteraard komt p0135 terug omdat ik die nog niet heb vervangen. De overige 2 meldingen zie ik nog niet (ook niet pending). Wat ik wel heb gezien maar nu niet meer is een code wat iets met "long shift" te melden had.

ChevyTS2001 0

13 jaar

Vervang je stappenmotortje eens, waarschijnlijk zit daar het probleem, kortgeleden nog gehad...

gr

Peco power

Mercury 0
badge

13 jaar

Ben ik weer met een update:
Eindelijk was mijn bestelde stappenmotor van ac delco binnen 1e week van september (sorry, had deze al een tijdje in bestelling voordat ik je email kreeg). Op advies de valve zo uit de doos vervangen. Hij rijdt nu echt heel veel lekkerder en het vanzelf accelereren heb ik dus nu echt helemaal niet meer (update t.o.v. vorige update):

Na een nacht staan: R, D, 3, 2 en 1 zo'n 600 tpm (was 1100 tpm)
Na een nacht staan: P en N inderdaad zo'n 1100 tpm (was 1000 tpm)
Geen last van dat hij vanzelf accelereert.

Na plus/min half uur: R, D, 3, 2 en 1: zo'n 600 tpm (was 1800 tpm)
Na plus/min half uur: P en N zo'n 600 tpm (was 1100 tpm)
Accelereert niet meer vanzelf (was accelereert heel veel minder vanzelf)

Zoals je ziet is m'n idle zo'n 500 tpm gezakt. Ik heb me laten vertellen dat dit vanzelf weer goedkomt (ik denk aan zo'n 1100 tpm idle). Maar hoe lang gaat dat duren?

Verder is ook multiriem vervangen (ac delco). 4 juli adviseerde je mij ook om versnellingsbak uit te laten lezen: hij komt dus telkens terug met p1811 (long shift). Google zegt solenoid vervangen. Hoe denk jij erover?

ChevyTS2001 0

13 jaar

600 tpm idle is goed, dat hoort ie te doen, en zal ook niet veranderen want dat is goed.....
P1811, die zat er nog in, maar heb je die laten wissen? en komt die nu nog weer terug? want met dat gejojo van het gas (stappenmotortje) krijg je oook foutieve shiftwaardes. dus wissen, en na een week eens weer laten uitlezen nu.
Ik denk dat je probleem is opgelost.....

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Ik had iac ruim 2 weken geleden vervangen en in tussentijd ook 2 keer gewist...helaas komt p1811 telkens terug maar inderdaad...topic "stationair draaien en automatisch gas geven" is opgelost!

ChevyTS2001 0

13 jaar

Alhoewel de thread 3 jaar oud is wil ik wel vermelden dat mijn oplossing het beste was en dat was het verkopen van de auto ergens in de herfst van 2011. Bedankt allemaal voor de bijdrage.

ChevyTS2001 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.