auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Nubira: beslagen ruiten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Heb nu enkele maanden een nubira station bj 1999. Vanaf het begin had deze wel een beetje last van beslagen ruiten, maar niet extreem. Na het interieurfilter te hebben vervangen was het een stuk beter. Het ontwasemen ging niet erg snel maar het werkte.
Tot vorige week. Ik kreeg met geen mogelijkheid de ruiten vochtvrij. Ventilator op de hoogste stand, ramen open, airco aan. Ze besloegen constant.

Nu heb ik het sterke vermoeden dat de recirculatieklep dicht blijft zitten. Dus er komt geen verse buitenlucht binnen.

Wordt deze recirculatieklep bij de nubira bedient door een motortje? Zo ja, hoe bereik ik deze? Via het dashboardkastje?



inmiddels het dashboardkastje eruit gehaald en gekeken. Recirculatieklep werkt naar behoren, dus probleem bestaat nog steeds.

Andere optie: tijdens de recente sneeuwperiode veel sneeuw naar binnen gelopen. Smolt tijdens rijden, maar door vorstperiode bevroren en bleef bevroren.
Totdat het ging dooien...ineens heel veel vocht binnen. Matten zijn dan ook behoorlijk nat, vooral aan bestuurderszijde.
Aan de onderkant van de carroserie zit een zwarte rubberen afdichtingsdop, ongeveer enkele cm in doorsnee. Aan bestuurderszijde 1 en ook aan passagierszijde. Haal ik deze eruit, dan druk ik zo met mijn vinger tegen de onderkant van de binnenbekleding aan. Ik voel een soort sponsachtig materiaal, helemaal doordrenkt met water.

Nu heb ik beide doppen verwijdert, hopende dat het een beetje droger wordt binnen. Tevens heb ik twee pingi vochtvreters in de auto gelegd.

Toch is het mij een raadsel waarom de ramen niet ontwasemen met de ventilatie vol aan, ondanks de hoeveelheid vocht binnen

Geplaatst door

hansenn (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kranten op de vloer en regelmatig vervangen, zorgen ervoor dat veel vocht verdwijnt.

Loopt er geen water mee via de luchtinlaat van de kachel. Onder de motorkap moet aan beide kanten een afwateringskanaalje zitten (slang) Is dat misschien verstopt geraakt?

Stroomt er voldoende lucht langs de ramen?
De lucht welke in het interieur wordt gepompt moet ook weer kunnen verdwijnen. Meestal door diverse gaten in de achterklep, welke voorbij het rubber in de naden uitkomen. Voel maar eens achter de auto . Ramen en deuren dicht Kachel op buitenlucht en aanjager aan.. Het geluid van de aanjager mag dan bij het openen van een raam niet anders worden.

vandaag gezocht naar eventuele afwaterringskanaaltjes. niets gevonden, maar kon niet via de onderkant van de auto kijken. Waar zitten die kanaaltjes ongeveer Cor?

Er stroomt voldoende lucht langs de ramen, in ieder geval langs de voorruit.

kan je dat sponsachtig materiaal eruit halen zonder al te veel los te moeten schroeven? Ik heb een gedeelte los kunnen wrikken, maar ben echter niet verder gegaan. Volgens mij moet je bij de dorpel enkele afdekplaatjes loshalen en misschien ook bij de middelconsole?

'voorbij het rubber in de naden'? Kun je iets specifieker zijn Cor?

Vandaag gereden zonder verwarming. Beslaat bijna niet, maar viel mij wel op dat de rechterhelft van de voorruit wel besloeg. Zowel links als rechts blaast ie lucht langs de ramen, in dezelfde mate.

hansenn 0

11 jaar

[quote=hansenn]Toch is het mij een raadsel waarom de ramen niet ontwasemen met de ventilatie vol aan, ondanks de hoeveelheid vocht binnen[/quote]
Doordat de relatieve luchtvochtigheid uitgedrukt in procenten te hoog is, indien de relatieve luchtvochtigheid de 100% bereikt, is de lucht verzadigd van de hoeveelheid waterdamp die de lucht kan bevatten en wordt absoluut.
100% absolute lucht vochtigheid, treed condensatie op.
De relatieve lucht vochtigheid is afhankelijk van de heersende druk en temperatuur, hoe hoger de temperatuur, hoe meer waterdamp de lucht kan bevatten en opnemen.
Bij een relatieve vochtigheid van 50%, bevat de lucht bij de heersende temperatuur de helft van de maximaal mogelijke hoeveelheid waterdamp.

TheoStek 0
badge

11 jaar

update 7 maart:
auto wordt langzaam maar zeker droger van binnen. Probeer zoveel mogelijk vocht weg te halen met kranten.
Laatste dagen kunnen rijden zonder verwarming, ruiten blijven droog. Echter als ik na een rit de auto even wegzet, en dan weer instap, zie ik wel condensvorming op het rechter gedeelte van de voorruit. Deze krijg ik dan ook niet meer weg door te ventileren.
Vandaag na een rit het laatste stuk de verwarming hoog gezet en de ventilator op stand 3 (voorruit). Binnen no time was de voorruit beslagen. Ook zag ik het dichtst bij de ventilatieopeningen een soort vettige aanslag.

Langzaam maar zeker denk ik dat het dan een lekke kachelradiateur is. Hoewel ik niet echt het idee heb dat ik koelvloeistof verlies.

Waar zit deze precies en hoe kan ik deze het beste bereiken?

hansenn 0

11 jaar

als de kachelradiateur ;ekt, lekt er koelvloeistof. En dat kun je constateren door een vinger te bevochten aan een natte plek in het interieur, en daarna aan je vinger te proeven.. Zoet?? koel vloeistof.. niet zoet? toch maar nog eens goed de afvoerslang van de kachel controleren.

Probleem opgelost, auto ingeruild

hansenn 0

11 jaar

Ander woord voor wegwerp auto ????

[quote=cor van jaarsveld]Ander woord voor wegwerp auto ????[/quote]
ja, zo kan je het eigenlijk wel zeggen

hansenn 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.