Daewoo-Chevrolet lanos: Daewoo lanos 1,5 8v 1997 distributieriem gebroken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 8v

Beste allemaal,

Kreeg de vraag of ik eens wilde kijken naar een daewoo lanos 15 i 8v uit 1997 waarvan de distributie is gebroken.

Voordat ik er aan begin kan iemand mij vertellen of er gelijk schade is aan de motor.
Motor stopte ermee toen hij stationair liep en de ANWB heeft geconstateerd dat de riem gebroken was.

Voordat ik alle moeite ga doen om hem naar een garage te slepen is het handig om te weten of het het allemaal waard is want als er grote schade is wil de eigenaar er van af.

Alvast bedankt!!

pas8343

Geplaatst door pas8343 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Lanos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ik neem aan dat je wil weten of een klep krom is geslagen door een zuiger.

De handigste manier zonder meer schade aan te richten lijkt mij de volgende. Verwijder alle bougies. Daarna draai je voorzichtig de krukas terug tot alle zuigers ongeveer gelijk staan. Zet nu de auto in de vierde versnelling en trek de handrem zo strak mogelijk aan. verwijder de oliedop en de luchtslang bij de gasklepen zet de gasklep open. Via een bougiegat zet je nu perslucht druk op een cilinder. Als je nu de nokkenas verdraait moet er een moment komen dat de kleppen van betreffende cilinder dicht zijn en er druk opgebouwd gaat worden, bij een kromme of lekkende klep zal dat niet lukken. Doe dit bij alle cilinders, en je weet alles.

pas8343 (0), 11 jaar geleden

Ik snap het , maar .... het probleem is dat hij nu voor de deur hier staat. Dus heb ik het gereedschap niet voorhanden . Ik heb vroeger bij de Opel gewerkt en weet uit mijn hoofd dat bepaalde modellen toen nooit kapot gingen bij een gebroken distributieriem. Ik hoop dat iemand dit ook weet . Scheelt mij een hoop tijd.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

je kunt eventueel ook proberen te voelen of alle kleppen dezelfde reactie geven op het draain van de nokkenas. bij een kromme (hangende klep is de weerstand minder of je voelt dan een soort van speling... Ooit met een peugeot 106 was er niets krom terwijl de iedereen mij 0% kans daartoe gaf..

harnak (0), 11 jaar geleden

als je bij opel hebt gewerkt kun je er in een kwartier een nieuwe riem opleggen. starten en als hij goed loopt de reparatie goed uitvoeren. denk aan waterpomp spanrol.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

@harnak,
als de TS als boekhouder bij Opel heeft gewerkt, hoeft de ANWB niet te komen om een gebroken riem vast te stellen.
Nieuwe riem erop zelf eropleggen, zal dan ook nog niet meevallen.

harnak (0), 11 jaar geleden

Ralf half punt voor jouw. Want hij schrijft wel[voor ik er aan begin]

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

beste Ralf en Harnak. het is heel verstandig wat Bas gevraagd.heeft? Door klakkeloos een nieuwe riem te monteren en dan te starten ontstaat er misschien nog meer schade. Daarnaast kan ik me voorstellen dat Bas wil weten wat hem te wachten staat..

pas8343 (0), 11 jaar geleden

Nieuwe riem monteren is idd geen probleem.
Maar om even kort door de bocht te zijn....
Heb ik niet veel zin om nu tijdens dit geweldige oktoberweer op de grond te staan sleutelen.
Dus als iemand mij kan vertellen of er met zekerheid schade is (bij veel auto's is het vaak 100% zeker dat er schade is)dan bespaard mij dat enorm veel moeite en tijd en mijn buurvrouw een hoop centjes.
Denk aan transport en onderdeel kosten en uurwerk.....

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee, dat kan ik je niet vertellen. Of er op voorhand wel/ geen schade is, zal niet meevallen om hier een bevredigend antwoordt op te geven.
Maar Pas8343, ik begrijp dat je niet in de regen wil gaan staan, maar als je een goede beurt wil maken bij je buurvrouw, leg je er toch een nieuwe riem op? Pas dan heb je zekerheid.
Het meeste werk zit toch in eventueel de kop dé- en - monteren.

pas8343 (0), 11 jaar geleden

Helaas heb ik hier geen luchtgereedschap om de poelie er af te halen.
Ben aan het kijken om de auto naar een plek te krijgen met brug.
Mocht het zo ver komen laat ik het nog even weten of er schade is!

pas8343 (0), 11 jaar geleden

Beste allemaal,
Auto vervoerd naar werkplaats en riem en spanrol vervangen.
De riem was bij de krukaspoele helemaal weg....beetje nalatig onderhoud.

Motor loopt weer prima!
bedankt voor het meedenken!

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus de buurvrouw weer blij ????

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

De 1500 is een opgeboorde C14NZ van Opel, voor zover ik weet dan ontstaat er idd geen schade.
Wel een knappe buurvrouw ? anders ben je je natuurlijk verkeerd bezig ha ha.

Succes er mee !

pas8343 (0), 11 jaar geleden

mijn ervaring is dat de c14nz motor gelijk in de soep loopt....mijn buurvrouw is een lieve leuke dame maar ong 30 jaar ouder.....

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

ow 30 jaar is te veel :)

Ik kan me idd vergissen over de C14Nz maar daar kom je maar op een manier achter en dat is even de kop lichten, misschien zie je al gekke dingen als je het bovenste deksel eraf haalt ( nokkenashuis )

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

@C.Jonker: lees eerst de topic eens helemaal door alvorens zo maar te reageren:

[quote=pas8343]Beste allemaal,
Auto vervoerd naar werkplaats en riem en spanrol vervangen.
De riem was bij de krukaspoele helemaal weg....beetje nalatig onderhoud.

Motor loopt weer prima!
bedankt voor het meedenken![/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.