Daewoo-Chevrolet Lanos: Krukaspoelie verwijderen voor montage distributieriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 A16DMS

Ik ben na het vervangen van de koppakking nu bezig om een nieuwe distributieriem met spanrol, looprol en waterpomp te vervangen. Nu loop ik alleen tegen het volgende probleem aan. Ik heb geen idee hoe ik de krukas vast kan zetten om de bout van de krukaspoelie los te draaien.

Ik heb het al een keer bij een swift GTi gedaan en daarbij moest er via een sleufje in de versnellingsbak een dikke schroevendraaier de starterkrans tegengehouden worden. Vervolgens zat de bout ook nog vast met blauwe loctite maar dat staat los van wat ik nu als probleem heb.

Ik heb dus totaal geen idee hoe ik de krukas vast zou moeten zetten of tegen houden van mijn Daewoo Lanos 1.6.

amiganut

Geplaatst door amiganut (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Lanos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

probeer eens in de versnelling en op de rem trappen kans dat hij blokkeert, of anders met een luchtsleutel als je die tot je beschikking hebt

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Kop van de bout heel kort heet stoken vervolgens de luchtsleutel erop.....

Gr. paul

amiganut (0), 11 jaar geleden

Helaas was het gebruik van de luchtsleutel niet de meest ideale methode. De bout zat te vast of de compressor leverde niet genoeg lucht. Ik heb uiteindelijk een buurman er bij gevraagd en in totaal 2 lange verlengstukken en 1 kort verlengstuk op een grote en goedkope Lidl momentsleutel gezet. Deze helemaal dicht gedraaid en uiteraard op losdraaien gezet. Vervolgens de buurman verzocht om de auto in de 5 te zetten en vol op de rem te trappen. Door de mooie lange (moment)sleutel had ik een knappe hefboom en liet de bout gelukkig los. Uiteraard is een soortgelijke oplossing ook te doen met een pijp op een sleutel. De verlengstukken waren nodig om buiten de carosserie van de auto te komen (ook ik heb geen brug voor de deur waar ik de auto even op kan zetten om er onder te sleutelen) omdat ik anders totaal geen kracht kon zetten op een onhandige plek.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips. De auto doet het ondertussen al weer een paar dagen zonder problemen.

Het verdraaien van de waterpomp is overigens redelijk te doen met een waterpomptang van onderaf. Kost een beetje energie om goed grip op de pomp te krijgen. Gelukkig draaide de pomp niet uit zichzelf weer terug waardoor ik gelukkig tussentijds even kon kijken of de spanning op de riem al voldoende was.

PS. de officiele methode om bij de Lanos 1.6 de krukas vast te zetten is doormiddel van een speciaal stukje "gereedschap" wat op de plaats van de startmotor gemonteerd moet worden.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Domme krachten doen wonderen.
Bij mijn Picasso hetzelfde meegemaakt, ging gemakkelijk los met een lange buis.
Gr

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=firedriver]Domme krachten doen wonderen[/quote]
Vaak ook in letterlijke zin. bijv. de bout afbreken omdat er eigenlijk geen controle is op wat men voelt.
Vandaar de naam dommekracht.

Gr. paul

amiganut (0), 11 jaar geleden

Met bruut geweld een 4000Nm luchtsleutel er op zetten is de kans ook aanwezig dat je de bout kapot slaat. En met zoiets heb ik liever dat het afbreekt bij demontage dan bij montage. Uiteraard liever niet dat het af breekt maar goed daar heb je ook niet altijd alles over te zeggen. Ik geef gewoon aan hoe het kan. De persoon die het uitvoert is in alle gevallen verantwoordelijk voor zijn of haar eigen acties. Daarmee is het gewoon zo dat ik met een "gewone" ratel net niet genoeg kracht kon zetten en met de ongeveer 50cm lange momentsleutel kon ik wel genoeg kracht zetten. Maar goed om daar voor nou ander gereedschap te kopen is een beetje onzinnig dus een buis die mooi om de ratel past en net dat beetje extra lengte geeft kan dan in mijn ogen niet kwaad.

Bij deze auto is door de vorige persoon die het onderhoud heeft gedaan (geen idee of dat een garage is geweest of niet) naar mijn idee alles veel te vast gezet. Neem bijvoorbeeld iets simpels als de spanrol. Die moet met 3 boutjes op 25Nm vast gezet worden. Deze zaten muur vast. Ik heb zelf alles weer netjes met de juiste aanhaalmomenten vast gezet. Zo was de 95Nm waarmee de krukaspoelie vast zat lang niet zoveel als dat ik nodig had om de bout los te halen.

Bruut geweld en domme krachten zullen altijd goed overwogen toegepast moeten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.