Daewoo-Chevrolet Tacuma: Hoeveel katalysatoren op een Deawoo Tacuma 2.0 van januari 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Beste,

Ik begin te twijfelen, vandaar de onderstaande vraag.

Ik heb een Tacuma die nu is afgekeurd op een te hoge CO uitstoot, zowel op benzine als op LPG.
Bij de LPG dokter was het CO op benzine wel goed echter nu na het vervangen van de uitlaatspruitstukpakking, waarbij enkele tapeinden zijn vervangen en het spruitstuk inclusief katalysator is losgekomen, is het CO nu ook op benzine te hoog. Toen de kat en het spruitstuk op de werkbank lagen viel er wel wit stof uit de kat (via het uitlaatspruitstuk).

Na raadplegen van de lokale Opel dealer werd aangeven dat de eerste kat een soort van omvormer is die blijkbaar nooit kapot gaat.
De katalysator hierachter werd echter wel eens vervangen omdat deze veel meer deed dan de eerste kat.

Vanaf hier ben ik het spoor bijster. Volgens mij is mijn opbouw van mijn uitlaat als volgt:
uitlaatspruitstuk, katalysator, bocht met stuk flexibel, vast stukje pijp, eerste demper, tweede demper.

Heb ik een verkeerd beeld of zou het vast stukje pijp na de bocht met het stukje flexibel toch een katalysator zijn?

Wie kan mij helpen? Ik heb nu een aanvraag op de onderdelenlijn gezet om de tweede kat aan te vragen (kost bij de dealer 700 euro ex), echter denk ik niet dat ik een tweede kat heb?!
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/40/aee3922e73ed0f1a12b80b8.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/40/...][img]http://img40.imageshack.us/img40/9764/ae...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]Alvast bedankt,

Mijn uitlaat ziet er dus niet uit als het plaatje hierboven. Hierin staat de tweede kat in plaats van het stukje pijp dat er bij mij tussen zit. Heb ik een verkeerd systeem of zijn er verschillende systemen geleverd? Mijn kenteken is: 03-LG-SJ

Alvast bedankt,

Mvg,

Michel

Primera 2003 Acenta

Geplaatst door Primera 2003 Acenta (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Tacuma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zit maar 1 kat onder de auto: tussen de 1e demper en de voorpijp met het flexibele stuk: op de tekening het 2e losse deel vanaf links gezien.

Primera 2003 Acenta (0), 12 jaar geleden

Klopt, die zit wel op dit plaatje.

Mijn uitlaatsysteem lijkt meer op het onderstaande plaatje.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/809/32bdf2067c171a22e43a4e9.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/809...][img]http://img809.imageshack.us/img809/2174/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Hierop staat volgens mij geen tweede katalysator.
De katalysator die ik wel heb zit direct na het spruitstuk (voor de bocht).

Mvg,

Michel

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja ook maar één kat direcht onder het spruitstuk

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ken zelf geen enkele auto die 2 kat's heeft in 1 uitlaatbuissysteem........
Hier staat de kat als 1e afgebeeld, uiterst links. De kat van het vorige plaatje is hier vervangen door een rechte pijp.

Primera 2003 Acenta (0), 12 jaar geleden

Dankje. Ik denk dat ik dan toch maar 1 kat heb (tussen de lambda sondes).
Ik heb vandaag dit onderdeel besteld van een Tacuma van 2005 met nog geen 50.000 km.
Ik zal melden of dit het probeem was.
Volgens mij is wit stof uit een kat geen goed teken!


Groeten,

Michel

P.s. de auto rijdt wel goed. Geen abnormaal brandstof gebruik (rond de 1 op 10). Ook geen storingen in de LPG computer of storingslampjes op het dash.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Wit stof is inderdaad geen goed teken en dat je geen storingsmelding hebt, kan kloppen maar de uitstoot is dan toch niet goed.

Succes.

Primera 2003 Acenta (0), 12 jaar geleden

L.S.,

Vandaag de gebruikte kat (150 euro) geplaatst (net onder het spruitstuk). Wonder boven wonder kwamen alle moeren goed los. Heb ze wel even laten schrikken. De dealer had niet beide pakkingen op voorraad. Daarom de bovenste pakking vervangen en de oude onderste pakking laten zitten.

De auto is goedgekeurd. Heeft nu een CO die binnen de norm valt zowel op benzine als op LPG.
Het was dus toch de katalysator!

Nu nog enkele kleine dingen van deze Tacuma oplossen, te weten olie lekkage van de carterpan, de binnenverlichting (waarschijnlijk nieuwe massadraad aanleggen en de achter ruitensproeier nog laten werken (hoor het pompje niet)).

Groeten,

Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.