auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Nubira: Koelvloeistof probleem Daewoo Nubira 2.0 16v G3

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16v

Beste autokenners,

sinds gister heb ik een duidelijk groot probleem met mijn nubira. Opeens wou deze niet meer op gas lopen en schakelde terug op benzine. Omdat ik dit niet vertrouwde ben ik toch maar gestopt, vervolgens de kap open gedaan waar mij direct het lawaai uit het koelvloeistof reservoir opviel. Ik heb vervolgens de dop losgedraait en zag dat het reservoir bijna helemaal leeg was. Wat mij ook wel verklaart dat hij niet op gas wou lopen ivm te weinig koeling. Ik heb toen bij de pomp nieuwe koelvloeistof gekocht. Eerst 1 liter, maar dat verdween vrijwel direct (in het koelsysteem neem ik aan, want ik zag niks lekken). Daarom nog een liter er bij ingegooit en toen stond het weer mooi op het max streepje. Vervolgens mee verder gereden en de auto liep ook weer mooi op gas. Nou moet ik erbij vertellen dat ik de gasverdeler en verdamper heb gereviseerd, waarbij ongetwijfeld wat koelvloeistof verloren is gegaan, maar vast geen 2 liter. en dit is ook al een maand geleden. Gisteravond moest ik nog even een stuk rijden met de auto, verder geen problemen. Toen ik vanochtend in de auto stapte om naar mijn werk te gaan, heb ik eerst nog even het koelvloeistofniveau gecontroleerd. Weer bijna leeg. Maar er ligt absoluut geen koelvloeistof onder de auto, en met draaiende motor lekt er ook 100% zeker niets. Nu is het een auto op G3 met 270.000km, waarbij ik zelf nu dus neig naar de koppakking, maar moet ik dan geen prestatieverlies hebben?? Wat me wel opvalt is dat de auto aardig rookt (wit) meer als bij andere auto's waar ik op gelet heb vanochtend. Zelfs voor het stoplicht met een warme motor laat ik een witte rookpluim achter met optrekken. Ook zit er airco op de Nubira en ruik ik ook een koelvloeistoflucht in de auto voor mijn gevoel.

Heeft iemand enig idee en wat de kosten zijn?? De auto moet bij 280.000km trouwens een nieuwe distributie hebben, moet dit dan direct meegenomen worden?

Mvg Robin

Geplaatst door

robin_geersing (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppakking lek en als hij druk opbouwt kan ook je kachel-radiateur lek zijn, laat even een CO test doen op je koelsysteem.

Als de koppakking wel lek is zou ik tevens de de complete distributie vervangen (moet toch los) en vergeet de waterpomp niet!

Na reparatie wel je kachel-radiateur controleren, het kan zijn dat je nu koelvloeistof ruikt vanuit de motorruimte.

Totale kosten exclusief kachel +/- Euro 1000 (heel erg grof geschat en moet je niks bijzonders tegenkomen).

berendonck 0
badge

16 jaar

Antwoord op mail.

Bij de compressie en de ontbranding, lekt hij van de ontbrandings-ruimte via de kop (scheur) of koppakking naar je koelsysteem, daarom krijg je druk in je koelsysteem, bovendien kan er ook koelvloeistof in de verbrandings-ruimte komen (daarom krijg je het roken).

CO test kan iedere garage, er wordt dan gemeten of er uitlaatgas in het koelsysteem komt (5 min. werk).

De kachelradiateur zit onder het dahsboard is voor verwarming binnenruimte.

De grote voorin is voor de motorkoeling.

P.S. Graag reageren via problemcar, dan heeft iedereen er iets aan!

berendonck 0
badge

16 jaar

1000 Euro is een aardige schatting. Heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt met een 2.0 Nubira uit dat jaar (90.000KM). Koppakking bleek na 10 jaar gewoon een beetje weggerot te zijn. Ook geen merkbaar prestatie verlies. Heb toen alle koppakkingen, distributie, waterpomp, thermostaat, bougies en vloeistoffen laten vervangen inc. vlakken en afpersen voor ruim 1000 Euri inc. BTW bij een uni garage.

Sander02 0

16 jaar

Hallo Heren,

bedankt voor de reacties. Ik heb na woensdag geen koelvloeistof meer hoeven bijvullen. Ik heb vorige maand mijn gasverdeler en verdamper laten reviseren en ik ben bang dat het daar is fout gegaan. Misschien is er toen lucht in het koelsysteem gekomen, aangezien de verdamper er tussen weg is geweest en deze ook koelvloeistof opneemt. Enige blijft wel dat ik af en toe toch nog even een koelvloeistoflucht in de auto krijg. Maar ik kan geen natte plekken waarnemen voor bij de voeten ivm de kachelradiateur. Iemand nog een idee?

Mvg robin

Vrijwel zeker kachel-radiateur lek (het water verdamt door de warmte)!

berendonck 0
badge

16 jaar

bleek een lekke kop

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.