close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Lanos: Lanos met kuren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Mijn vriend heeft een lanos met kuren. Enige tijd terug ging de motor plots tot bijna 2000 toeren op ralenti draaien. Bleek de stappenmotor te zijn. Die werd samen met de mapsensor vervangen bij de verdeler.
Nu, enkele weken later doet de motor hetzelfde tot ongeveer 1700 toeren? vooraan de motor, ter hoogte van de uitlaatcollector ontwikkeld de motor rook/stoom met een eerder zoetige geur (koelvloeistof?) en in de olievuldop wordt er "mayonaise" aangetroffen. In plaats van weg te gaan bij draaiende motor wordt die mayonaise echter slechter....
Er zijn geen darmen of darmpjes stuk of versleten en het waterpeil zakt niet abnormaal snel. Wel is de retour van het koelwater in het reservoir
nogal hevig (vind ik maakt schuim...)
ik vrees voor een defecte cilinderkoppakking.? Kan dit het toerental verklaren ondanks de nieuwe stappenmotor?

Geplaatst door

marc_vdb5 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, zou kunnen inderdaad.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Beste Ralf,

Alvast bedankt voor de reactie. Het lijkt er mij althans sterk op en ik heb er niet echt nog een andere verklaring voor. Ik ga demonteren, controleren op scheuren of barsten en vervangen. Ik hoop dat ik mijn vriend kan helpen want die zit in heel moeilijke periode.

marc_vdb5 0

11 jaar

Kan iemand mij helpen aan het juiste afstelmoment voor de motor na vervanging van de cilinderkoppakking?

Welke merktekens zijn er voor handen en hoe dienen te worden gebruikt om de motor op zijn juiste draaimoment af te stellen?
Ik zie een merkteken op de afdekplaat van de distributieriem aan het krukasvliegwiel doch op dat vliegwiel zelf staat geen merkteken.
Onder het krukasvliegwiel op het distributietandwiel op de krukas staat een pijltje.
Op het nokkenasvliegwiel staat een duidelijk merkteken. Hoe passen die allemaal op de juiste plaats?

Fouten zijn hier best te vermijden vandaar toch best even navragen.
Alvast bedankt.

marc_vdb5 0

11 jaar

Beste,

Ik kreeg de gegevens om de distributie af te stellen maar ik twijfel toch (beetje gebrek aan ervaring..) Klopt het nu dat de nokkenas op het merkteken bovenaan moet staan terwijl de krukas net niet het geval is? Op de tekening zie ik dat het afstelmoment twee tanden VOOR het merkteken van het BDP staat? Klopt dat of zie ik dat verkeerd?

Ik dien tevens de spanrol te vervangen (gebeurde blijkbaar niet bij vervangen van de riem???) die dien ik eerst en vooral een volledige toer naar rechts op te spannen alvorens de blokkeerpen te steken?

marc_vdb5 0

11 jaar

dichting werd gestoken doch er rees een ander probleem waarvoor ik liefst een nieuw item opmaak zodat er toch eventueel oplossingen worden aangereikt.

marc_vdb5 0

11 jaar

Op de lanos werd de cilinderkopdichting vervangen. Alle andere dichtingen op de cilinderkop werden eveneens vervangen. De cilinderkop werd volledig gedemonteerd en gevlakt. De motor stond een tweetal weken van de stroom en de batterij was volledig plat. Er werd niets abnormaals gezien aan de cilinderkop, klepsteeldichtingen zijn nieuw, nokkenas werd verwijderd om oliekering te vernieuwen. kleppen waren oke.

Alles werd opnieuw gemonteerd, batterij opgeladen, nieuwe olie, oliefilter en bougies doch na de start draait de motor niet mooi rond en op ralenti valt die stil. Alle bougies ontsteken en de injectoren verstuiven benzine. Maar toch wil hij niet mooi rond en voelt het alsof hij op drie cilinders draait.
Kan een reset daar soelaas brengen? door de lange periode zonder stroom? Of kan dat een andere oorzaak hebben?

marc_vdb5 0

11 jaar

Distributie GOED controleren. (wat bedoel je met ralenti?)

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Beste Ralf,

Dat is wat typisch Belgisch jargon voor stationair toerental.
De riem werd dubbel gecheckt en is perfect gemonteerd op de merktekens van nokkenas en krukas. De spanner is nieuw en alles werd gemonteerd volgens de specificatie maar toch wil het niet lukken. Het lijkt net alsof één cilinder niet mee wil. stationair staat de motor echt te stampen en valt die uiteindelijk stil. cilinders en zuigers werden goed bevonden, het is alsof de voorontsteking helemaal ontregelde voor zover dit op de electronica nog wel zou kunnen.

marc_vdb5 0

11 jaar

Hoe is de klepspeling?? OF is deze hydraulisch.
Als je overtuigd bent van de juiste timing, èn de bougies onsteken allemaal, èn de injecteoren vernevelen alle goed.....

Dan is het tijd, om nu de compressie te meten.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Ralf,

Dat klinkt niet goed, vooral na de montage. De wagen vertoonde geen symptomen in die zin? Wat kan er daar dan mee mis zijn? Zou de motor daarvoor al geen signalen gegeven hebben? Ik controleerde toen hij open lag. Cilinderwanden oke, geen segmenten stuk of gebroken, geen kleppen stuk, niets te zien aan de cilinderkop? enige mogelijke verklaring?

marc_vdb5 0

11 jaar

[quote=marc_vdb5]................. "et afstelmoment twee tanden VOOR het merkteken van het BDP staat? Klopt dat of zie ik dat verkeerd?" ..................[/quote]
Hoe ben je omgegaan met het hierbovenstaande? Overtuigd dat de timing klopt?
Loopt de motor wel goed als deze op bedrijfstemperatuur is?

Scheurtje in cilinderkop? Haarscheuren zijn niet of nauwelijks met het blote oog waarneembaar. Mogelijk dat je bij het ´op moment aantrekken´ van de cilinderkop; deze scheur onder spanning hebt gezet.

Meet de compressie.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Ralf,

Heb ik gisteren pas kunnen doen en idd, 1ste cilinder (tegen distributieriem) geeft geen druk......

cilinderkop vervangen?

marc_vdb5 0

11 jaar

[quote=marc_vdb5]....de cilinderkopdichting vervangen. Alle andere dichtingen op de cilinderkop werden eveneens vervangen. De cilinderkop werd volledig gedemonteerd en gevlakt. Er werd niets abnormaals gezien aan de cilinderkop, klepsteeldichtingen zijn nieuw, nokkenas werd verwijderd om oliekering te vernieuwen. kleppen waren oke..................[/quote]
Geen druk? Hoeveel is deze dan? Zijn de overige cilinders wèl OK ?

Cilinderkop vernieuwen heeft geen zin. Die is toch goed ? (zie hierboven). Mocht het zó zijn; dat idd die ene cilinder te weinig compressie heeft, dan vrees ik voor de zuigerafdichting. De zuigerveren dus.

Vreemd is wel, dat je in de eerste instantie problemen had met een tè hoog toerental, en nu zou er één cilinder niet mee doen!!?!?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Ralf,

Het is inderdaad raar. De overige cilinders geven perfecte druk en die ene geeft niets. De zuigerveren zijn niet gebroken of iets dergelijks en idd, alvorens de motor open ging draaide die perfect, weliswaar met te hoog toerental maar toch mooi rond, ik snap het niet echt dit keer. Ik ga pogen om dit weekend nog eens de druk opnieuw meten.

marc_vdb5 0

11 jaar

Beste Ralf,

sorry dat het even duurde maar die wagen staat niet bij mij. Ik had mij voorgenomen om de druktest zelf uit te voeren met mijn eigen meter en blijkt dat het resultaat perfect is voor alle vier de cilinders. Alle vier net iets meer dan 12 kpa.
Ik zag wel meteen dat de bougie van de eerste cilinder nat stond en de andere drie waren zwart gebrand.
Het lijkt mij dus een probleem van ontsteking te zijn....

marc_vdb5 0

11 jaar

Het laatste probleem bleek simpelweg de bougiekabel te zijn. Werd vervangen en de wagen draait perfect. Temperatuur blijft normaal en het toerental is zoals het hoort. Eind goed al goed. Met speciale dank aan Ralf.

marc_vdb5 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.