Beste lezers,
Ik zit met een probleem waarbij ik jullie hulp (mening) vraag. Ik ben sinds juli 2010 in het bezit van een Deawoo Matiz 0.8 SE. De eerste 3 maanden heb ik volop genoten van een zuinige en probleemloze auto, maar je voelt het aankomen... Na deze 3 maanden begint de ellende. Het begint met een te laag oliepijl. Vrijwel leeg mag ik wel zeggen, moet hem met meer dan 2L bijvullen om hem weer op pijl te krijgen. Vervolgens contact gezocht met garage en heeft ze hebben me daar gevraagd de dagteller op 0 te zetten om te kijken hoe lang ik rijden kan voordat de olie op is. Echter na 500km stond ik op nieuw met een lege olie tank. Kortom bijna 2L olie verbruik op een tank benzine. Niet goed lijkt mij. Blok laten bekijken door garage en er werd geen lek geconstateerd. Ook leek het niet de koppakking te zijn... Geen rook en schone koelvloeistof. Conclusie van garage, vermoedelijk een probleem met de zuigerveertjes. Om deze te vervangen moet vrij wel het hele blok uit de auto dus alles is na gelopen. Resultaat nieuwe zuigerveertjes, nieuwe koppakking, nieuwe bougies, een veer in de versnellingsbak vervangen en nieuwe stelbusjes in de versnellingsbak. Kortom een behoorlijk ingrijpende reparatie, maar volgens de garagehouder de enige manier om alle problemen uit te sluiten. Hij heeft dit gelukkig voor het grootste deel onder garantie gedaan. Nu heb ik de auto weer voor de deur staan en met de grote hoeveelheid sneeuw van de afgelopen weken niet gebruikt. Nou is de sneeuw weg en heb ik de auto weer gebruikt. In eerste instantie niets aan de hand startte direct en heb een stuk kunnen rijden. Helaas is het niet meer dan 500m geweest want hij sloeg spontaan af en wilde niet meer starten. Ik heb de accu spanning gemeten en deze blijkt hartstikke dood, niet gek met de aanhoudende vorst. Hierop heb ik de auto naar huis gesleept en de accu vervangen. De auto starte direct na het aansluiten van de nieuwe accu. Ik dacht het probleem hiermee te hebben opgelost... Ben hierna even een rondje gaan rijden en helaas begaf de auto het opnieuw. Dit keer viel ie niet uit, maar nadat ik even getankt had wilde ie niet meer startten. Opnieuw de auto naar huis gesleept en voor de deur startte ie spontaan weer. Alleen liep ie niet lekker stationair, bij het intrappen van het gaspedaal gebeurde er niets. De auto 20min voor de deur laten draaien en langzaam aan werd ie rustig en uiteindelijk liep ie mooi stationair. Ook reageert ie hierna weer op gaspedaal. Ik denk dat ie verzopen geweest is. Nou rij ik elke dag een blokje om met de auto en hij rijdt redelijk. Ik heb gevoel dat ie wat vermogen mist, maar dit kan ook door de koude motor komen. Ik durf er niet te ver mee te rijden omdat ik geen zin heb om hem opnieuw naar huis te moeten slepen. Kent iemand dit probleem? Zou dit kunnen komen door slecht vonkende bougies of een probleem in de verdelerkap? Ik ben niet zo enorm technisch en weet niet waar ik moet zoeken. Ik wil natuurlijk even bij de garage langs, maar moet daarvoor een afstand van 14km afleggen. Dan wil ik wel zeker weten dat ik dat ga redden zonder motoruitval. Iemand tips wat te doen of kent iemand dit probleem?
Graag jullie reactie...
Alvast bedankt...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi,
Weet je of de computer gereset is? Ik heb namelijk een jaar geleden het inlaatspruitstuk (lekte) van de Matiz van m'n vrouw (bj. 2000) vervangen. Dan moet je ook van alles en nog wat demonteren (o.a. gasklephuis, EGR, etc.). Het MMS is toen niet uitgelezen/gereset. Na montage liep de auto veel te hoog stationair, waarschijnlijk omdat ik het gasklephuis ook gereinigd had. De motor bleef ook na langere tijd stationair te hebben gedraaid, te hoog stationair draaien. Ben er toen, op advies van een monteur, een eind mee gaan rijden. Na plm. zo'n 20 kilometer was alles weer normaal en heb ik sindsdien ook geen problemen meer gehad.
Wellicht dat je dan toch een wat langere rit moet maken zodat het motormanagementsysteem zich kan ' resetten'?
Als dat niet helpt, zou ik het MMS laten uitlezen.
Rob.
Beste Rob,
Dank voor je reactie! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Heb het er vandaag maar op gegokt en er zo'n 20km mee gereden inclusief een stukje 100km/u (autoweg). Hij lijkt nu inderdaad beter te lopen. Heb hem voor alle zekerheid even bij garage achtergelaten, ze kijken vanmiddag nog even de bougies en de verdelerkap(rotor) na of deze vrij zijn van vocht en/of kalkaanslag. Ze kunnen hem daar niet goed uitlezen omdat ze een Bovag garage zijn die niet een specifiek merk vertegenwoordigen. Ik zou als ik dit wel zou willen even bij de chevrolet dealer langs moeten rijden. Maar dit stel ik nog eventjes uit. Ik denk en hoop dat het probleem zo is opgelost. Al zoek ik nog wel een verklaring waarom ik op de terugrit van de garage naar huis na al die reparaties niets vreemds gemerkt heb en dat pas na 2 weken stil staan alles zo ontregeld is geraakt. Kan een defecte accu zorgen voor een ontregelt MMS?
Lars
13 jaar
Bij een dergelijke motorrevisie mag je er vanuit gaan dat bougies e.d. eveneens vervangen zijn..... Ik weet niet of een lege accu uiteindelijk voor een ontregeld MMS kan zorgen. Uitlezen hoef je niet persé bij een Chevrolet dealer te laten doen. Kun je bij een universeel garagebdrijf die over de uitleesapparatuur beschikt voor terecht.
Je mag daar inderdaad vanuit gaan... Als ik me niet vergis hebben ze de bougies ook wel degelijk vervangen, maar dat is volgens de monteur nog geen garantie dat ze naar behoren werken. Er kan een slecht exemplaar tussen zitten en aangezien de reparatie onder droge omstandigheden heeft plaatsgevonden is mogelijk niet naar boven gekomen dat de verdelerkap vocht binnen laat. Dit zijn natuurlijk speculaties, maar ze willen dit zeker weten. Ik heb aangegeven dat ze hem moeten uitlezen, ze wilde dit proberen maar hadden het idee dat het bij dit model niet geheel naar behoren werkt, daarom adviseerde ie mij naar de dealer te gaan. Hij zou het echter wel proberen. Wordt vervolgd...
Lars.
13 jaar
Onsteking is bij de Matiz wel een zwak onderdeel. Gaat regelmatig stuk. Bougiekabels ook laten controleren. Succes!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar