Daewoo-Chevrolet MATIZ: slaat niet aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F8CV, Motorinhoud (cc): 800, Vermogen (kw): 38

Beste mensen,


Min deawoo matiz wil niet aanslaan.
De auto staat sinds 5 december 2017 buiten stil.

Zonder een enkele keer gestart te hebben wil hij nu niet aanslaan.
De startmotor raait rond en een enkele moment lijkt het of hij wil pakken, maar gaat direct uit.
Het lampje van de startonderbreker gaat uit zodra ik de sleutel omdraai.

Ik heb de bougies na gekeken, die zijn wat vochtig en ruiken naar brandstof, hebben dus geen roest.
De verdelerkap was redelijk van binnen, wat wiite aanslag weg gehaald.
De verdelerkap sinds er nog geen half jaar op samen met de bougie kabels en bougies.

Wat ik nog niet heb kunnen controleren , of de bobine zijn werk doet dmv vonken.
Dit moet ik nog samen met iemand samen controleren.
Ook de brandstof pomp hoor ik draaien zodra ik de sleutel omdraai.

Kon het kwaad dat de auto zolang stil stond zonder een enkele moment te starten?
Zou het brandstof mengsel vervlogen zijn en daardoor zijn werk niet meer doen?
Ik lees over de bdp sensor, zou dit de oorzaak kunnen zijn en zo ja waar zit deze?
Wat zou een oorzaak kunnen zijn waardoor hij niet aanslaat?

De auto moet 19 februari gekeurd worden, zo kan ik de auto niet aan bieden.
Daarbij staan de wielen ook vast, heeft niet op de handrem gestaan.

Grt. Marcel

maatje68

Geplaatst door maatje68 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

[b]Topic in de juiste rubriek gezet[/b]

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Niemand?

limbra (530), 6 jaar geleden

Benzine vervliegt niet na 1,5 maand stilstand , de brandstofpomp hoor je draaien en de bougies ruiken naar brandstof dus benzine krijgt hij in ieder geval ,
bougies controleren op vonk is de volgende stap om te checken , heb je geen vonk kun je verder op zoek naar de oorzaak ,
meet tevens de accu spanning eens, na een tijd stilstand met lagere temperaturen kan de conditie van de accu flink achteruitgaan ,

succes.

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Net getest en vonkjes bij de bougies, bij alle bougie kabels.
Snap er niets van, misschien de vonk niet sterk genoeg om aan te slaan.
Zit er aan te denken om nieuwe bougies en verdeler kap te kopen, hoewel deze geen jaar oud zijn.
Ik heb ook gestart met accu kabels op een andere auto.
Startmotor wil wel goed rond draaien.

Zou het de bdp sensor kunnen zijn?

limbra (530), 6 jaar geleden

Vonk moet krachtig en fel (blauw) zijn , bij elke bougie,
Je schrijft dat de verdelerkap redelijk was van binnen en dat er witte aanslag zat,
miss. toch een optie om de verdelerkap alsnog te vervangen ook al is hij nog geen jaar oud, heb je de rotor toen ook vervangen ?
Jouw auto heeft een ontsteking sensor(module) in de verdeler zitten die het toerental meet en de stand van de nokkenas (Geen bdp sensor) ,

ik ga er van uit dat de auto goed liep voor die 2 maanden stilstand ?

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Dus als ik het goed begrijp, zit er geen bdp sensor op dit type motor en ontsteking?
Ik heb de bougies vervangen maar had geen baad, alleen hadden ze de verkeerde verdelerkap verkocht.
Volgens Brezan zit er een sensor op?!
Ik ga eerst voor de verdelerkap....

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Verdeler kap en rotor vervangen.
Geprobeerd te starten, lijkt te gaan lopen maar slaat direct af.

Misschien toch iets te lang stil gestaan?
Zou aan slepen een optie zijn?

Ik weet even niet waar ik nog kan kijken waarom de motor niet lopen wil....

limbra (530), 6 jaar geleden

zit er voldoende brandstof in de tank ? controleer (nogmaals) of de bougies krachtig vonken ,
heb je een reservesleutel ? zo ja, probeer hiermee eens te starten ,
de auto aanslepen/aanduwen is het proberen waard.

maatje68 (0), 6 jaar geleden

De tank is nog half vol.
Er zat geen reserve sleutel bij dus zal het met moeten doen.
De bougies kijk ik nog even na, ze moeten dus fel blauw vonken?
Maar krachtig, hoe merk je dat? Ik heb er geen middelen voor om dat te meten.

limbra (530), 6 jaar geleden

Je kunt ook eventueel een reserve bougie gebruiken als je die hebt , hoef je niet alle bougies er uit te draaien ,
een goede bougie vonk is krachtig (fel blauw) en regelmatig , je hoort de vonk als het ware krachtig tikken als je de bougie aan massa legt , (byv. massa motorblok), test dit bij alle bougie kabels 1 voor 1 ,
controleer voor de zekerheid de stekker aansluiting op de ontsteking deze willen nog weleens oxideren , (stekker aansluiting zit aan de buitenzijde ontsteking, net onder de verdeelkap).

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Vandaag 11-02-2018 Ik heb de stekker op de ontsteking los gehaald contactspray gebruikt. Tevens de bobine kabel even los gehaald. Op de bobine zat nog een stekker en deze ook los gehaald.
Toen starten en liep de motor weer. Een uurtje later weer willen starten maar weer niet aanslaan. Weer dezelfde riedel gedaan en toe wel aanslaan en lopen. Alleen het moment van gas geven, slaat hij af. Alsof hij te veel brandstof krijgt. Ik heb de motor wel even laten lopen voordat ik wat rustig gas gaf.

Wat nu??

limbra (530), 6 jaar geleden

Nu je de stekkers van het ontsteking systeem los hebt gehad en ingespoten hebt met contactspray, slaat de motor wel aan en loopt ook stationair, ik vermoed dat de oorzaak daar ook gezocht moet worden,
als de motor weer niet aanslaat, rommel dan eens met de stekkers / bedrading van het ontsteking systeem (bobine aansluiting en ontsteking module), miss. is een gammele stekker(s) c.q. slechte bedrading de boosdoener.
Controleer ook het vacuum slangetje van de map-sensor op scheurtjes/lekkage, en de stekker aansluiting van de map-sensor,(map-sensor zit ongeveer in het midden tegen het schutbord)
Hoe is de conditie van het luchtfilter ? controleer deze voor de zekerheid,

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Ik heb vandaag nog eens gekeken en de stekkers los gehad, contact spray gebruikt.
Ook de vacuum slangen waren heel.
Lucht filter was redelijk schoon, die had ik afgelopen jaar vervangen en zoveel is er niet mee gereden.
Toch kan hij stationair draaien, alleen als ik langzaam wat gas geef wil hij in toeren wel toe nemen, als ik dan net iets meer gas geef, dan gaat hij inhouden en stotteren, vervolgens slaat hij af.
Lijkt net alsof hij teveel of te weinig mengsel krijgt.
Ook aan de zijkant van de gasklep zit iets die ging de 1e keer wat roken, wrs contact spray.
Ik zal de foto uploaden.

limbra (530), 6 jaar geleden

Als de motor stationair loopt , loopt hij dan goed (zonder hikken en/of schommelend toerental) ?
als de motor stationair loopt brand dan (toevallig) het motor storingslampje ?
heb je al met de auto gereden door rustig en langzaam gas te geven ?
laat de auto eens stationair lopen met de tank dop er af en probeer dan langzaam het toerental te verhogen,
ik zit aan een aantal dingen te denken*, maar onderdelen op goed geluk vervangen ben ik geen voorstander van, aangezien dat een dure hobby kan worden,
*ik denk o.a. aan: defecte map-sensor , vervuild gasklephuis, vervuild benzine filter, water in de tank , vacuum lek ...., het zijn een aantal ideetjes die mij te binnen schieten,

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Nav Limbra, heb ik alle stekkers die ik kon vinden los gehaald, contactspray gebruikt en alles weer aangesloten.
Starten en lopen. Ook normaal stationair en zelf gas geven was geen probleem.
Maar de auto moet voor de keuring klaar zijn, dus een tijdje bezig geweest met was las werkzaamheden aan de kokerbalken.

Vandaag de auto weer gestart en beroerd lopen. Gas geven wil niet, gaat dat inhouden en stotteren.
Weer alle stekkers los en contactspray gebruikt. ook de bougies los gehaald want die roken aardig naar benzine.
Starten en goed lopen, maar na enkele minuten ging hij zelf erg onregelmatig lopen(schommelende toerental). Van normaal stationair (4 sec)naar even inhouden (1 á2 sec) naar weer stationair lopen, enz. enz.
Geprobeerd gas te geven maar helaas inhouden en erg stotteren.
daarna nog geprobeerd te laten lopen maar naar 2 seconden zelf afslaan.

Ik ben ten einde raad.
Weet echt niet meer hoe dit op te lossen.
Ben in staat deze op te laten halen door een sloperij, dan maar geen auto meer.

Heeft iemand nog een ingeving?

limbra (530), 6 jaar geleden

schommelend stationair toerental , ik vermoed toch valse lucht / vacuum lek,
of zoals ik al eerder aangeven heb defect map-sensor ,
spuit eens remmen reiniger (bij draaiende motor) op de vacuum slangetjes en het inlaat spruitstuk (pakking) , als de motorloop veranderd zit er een lek,
gasklephuis reinigen met remmen reiniger (motor en contact uit),

maatje68 (0), 6 jaar geleden

Vacuum lek lijkt mij niet. Als ik het vacuum slang loshaal. dan loopt hij nog beroerder.
Map-sensor is diegene die links onder het raam zit?
Inlaatspuitstuk pakking heb ik al eens vervangen tijdens de koppakking.

Ik zal de rem reiniger eens proberen.
Als ik de gasklephuis eerst los haal en dan reinig, is dat niet beter?

limbra (530), 6 jaar geleden

Controleer ook de vacuum slang van de rembekrachtiger , deze kan ook poreus / gescheurd zijn,
Gasklephuis demonteren is een optie om deze te reinigen, (laten zitten en reinigen kan ook), na het reinigen de scharnierpunten van de gasklep (vlinderklep) ff inspuiten met beetje wd40 ,
controleer goed of de rubberen pakking niet kapot is (tussen gasklephuis en inlaat),

succes.

maatje68 (0), 5 jaar geleden

Hij heeft redelijk goed gedraaid, maar tijdens de apk keuring liep hij erg slecht en waren er meerdere mankementen, dat het niet meer waard was om de auto te repareren. Hij is naar de sloop gegaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.